Beste,
Ik heb dringend raad nodig. Het zat er al een tijdje aan te komen en vanmorgen is het dan ook gebeurd, ik heb mijn ontslag gekregen. Wat ik niet verwacht had is dat dit om dringende redenen is en die reden is fraude! Ik begin van bij het begin: Vorig jaar waren er 2 verantwoordelijken bij mij op het werk, mijn collega en ik. Begin september ben ik in zwangerschapsverlof gegaan en begin Januari terug beginnen werken. Ik pak nog wel ouderschapsverlof 1 dag per week gedurende 15 maanden. Mijn collega verantwoordelijke kreeg haar ontslag begin Januari wegens 'te duur' en er kwamen 2 verantwoordelijken in de plaats, met mij bij dus 3. Overduidelijk dat ik er dus ook teveel aan werd maar omdat ik een soort van bescherming geniet met mijn ouderschapsverlof gaat mijn opzegvergoeding waarschijnlijk ook de hoogte in. Een aantal weken terug ving ik het volgende op van een collega: mijn werkgever was mij op alle mogelijke manieren aan het controleren, bijvoorbeeld of ik het personeel wel ging controleren tijdens de weekends dat ik standby was zoals afgesproken. Ik werk in een zonnecenter en wij krijgen als voordeel een chipkaartje waar we elke maand een bedrag op krijgen ( 0,50 euro per gewerkt uur) waar we dan gebruik van mogen maken voor de zonnebank. Omdat ik zelf geen fervente zonner ben en het bedrag dus maar opstapelde kreeg ik en mijn collega verantwoordelijke een aantal jaren terug zelfs de toestemming (mondeling) om onze partner op die kaart mee te laten zonnen. Nu om maar een reden te zoeken om mij te ontslaan is hij dus die historie op dat kaartje ook gaan nakijken en vond daar zonnebeurten op die ik niet kon hebben gedaan omdat ik toen aan het werk was ( van mijn partner dus). Hij zag dit ineens als diefstal en heeft dit met verschillende collega's besproken behalve met mij maar het is toch aan mijn oren gekomen en ik heb hem hiermee direct geconfronteerd ongeveer een maand geleden. Hij bevestigde dat hij dit inderdaad had gecontroleerd en er volgde een hele discussie, eerst ontkende hij dat ik daar toestemming voor gekregen had. Er is een week voorbij gegaan en niets meer over gezegd maar het knaagde enorm aan mij. Daarna ben ik in verlof gegaan en vandaag was mijn eerste werkdag terug. Echter stond mijn werkgever mij vanmorgen op te wachten met de mededeling dat ik mijn ontslag kreeg met de reden fraude. Hij had dit nagegaan bij zijn sociale bureau en zij hadden gezegd dat hij daar wel degelijk een reden voor had. Er staat nergens iets op papier of in reglement over het gebruik van die chipkaart. Ik kreeg de keuze ofwel ontslag om dringende redenen wegens fraude ofwel in onderlinge overeenkomst uiteen gaan zodat fraude niet op mijn c4 staat maar bij geen van de twee zou ik recht hebben op een ontslagvergoeding of stempelgerechtigd zijn. Ik heb niets getekend want in onderlinge overeenkomst staat gelijk aan schuld bekennen in mijn ogen. Ik ga zoiezo naar mijn vakbond stappen maar door de vlaamse feestdag vandaag zijn zij niet geopend en het spookt zo hard door mijn hoofd dat ik via deze weg al mijn mogelijkheden al te weten wil komen. Sta ik recht in mijn schoenen? Ik heb ook al zeker 2 getuigen die kunnen bevestigen dat enerzijds ik de toestemming hiervoor had en dat anderzijds meerdere werknemers hun partner of familie of vrienden op hun kaart laten zonnen soms zelfs met zijn medeweten.