Op internet kan je veel terug vinden van wat er kan gebeuren als de werkgever je wil ontslaan tijdens ziekte, maar nu is er mijn vraag wat er kan gebeuren indien de werknemer je ontslag geeft bij langdurige ziekte.
situatieschets:
Ik werk reeds enkele jaren in de zorgsector. Nu heb ik een letsel opgelopen aan m'n enkel (niet werkgerelateerd) en ben ik reeds 4 maanden arbeidsongeschikt.
Het is op dit moment zelfs niet duidelijk dat ik de job die ik doodgraag deed ooit nog ga kunnen uitoefenen.
Ik heb de raad gekregen van mijn behandelend geneesheer om aangepast werk te vragen. De werkgever kan me dit echter niet aanbieden in overleg met de arbeidsgeneesheer.
Vindt maar eens zittend werk in de zorgsector.
Nu voel ik de bui al een beetje aankomen dat de werkgever de AO zal willen beeïndigen na 6 maanden wegens werkongeschiktheid.
Stel dat ik in de tussentijd proactief wil zijn en elders geschikt werk ga zoeken. Welke gevolgen heeft dit voor mij?
Of kan ik beter 6 maanden afwachten en kijken wat er gebeurt.
Heb ik dan eventueel recht op een verbrekingsvergoeding indien de werknemer geen aangepast werk kan bieden na deze 6 maanden?
Alvast bedankt