Vraag om juridisch advies

fino
Topic Starter

Vraag om juridisch advies

#1 , 22 apr 2008 13:54

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een eerste advies vragen m.b.t. een juridisch probleem bij elke advocaat gratis kan gebeuren.

Klopt dit? Zo niet, hoeveel kan mij een dergelijke vraag om advies maximaal kosten?

Met dank voor een spoedige reactie,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 22 apr 2008 15:19

Ik dacht van niet, ze zullen meestal terzeldertijd wel een briefje schrijven. Ik heb een dikke maand geleden nog eens geinformeeerd bij een 4-tal advokaten en kwam aan een tarief van 50 tot 70 euro incl een brief.

In de brief staan dan natuurlijk zaken die je zelf in feite kunt opstellen, met enkele muiskliks hier op het forum. Waar het vooral om gaat is natuurlijk de impact die een brief van een advokaat heeft bij de tegenpartij. Zo van ah ! nu is het menens ! want hij heeft een advokaat ingeschakeld. :roll: :roll:

elsje

#3 , 22 apr 2008 15:30

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een eerste advies vragen m.b.t. een juridisch probleem bij elke advocaat gratis kan gebeuren.

Klopt dit? Zo niet, hoeveel kan mij een dergelijke vraag om advies maximaal kosten?

Met dank voor een spoedige reactie,
Beste, klopt wel degelijk! Eerste advies bij Advocaat - Notaris zijn
gratis . Groetjes els[/b]

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2008 16:13

Advocaten zijn niet verplicht om een eerste advies gratis te geven.

De ordes hebben jaren geleden een aktie "eerste raad" georganiseerd. Advocaten die daarbij aansloten gaven een eerste advies van ongeveer een half uur voor 25 euro.

Wel worden door de ordes spreekuren georganiseerd (in justitiehuizen e.d.) waar je gratis advies kan krijgen. Informeer dus bij de plaatselijke orde.

scorpioen

JohnD

#5 , 22 apr 2008 17:32

Beste, klopt wel degelijk! Eerste advies bij Advocaat - Notaris zijn
gratis . Groetjes els
LOL !! In het geheel niet dus, wel zoals scorpioen zegt is het gratis in justitiehuizen e.d.
Maar dat is dan toch een groot verschil, want daar kies je zelf je advokaat niet, maar kom je meestal terecht in een wachtzaal met nog vele andere wachtenden. De advokaten hoeven en zijn in het geheel niet altijd advokaten.
Het advies beperkt zich tot een letterlijke interpretatie van het woord advies. Brieven worden er niet geschreven en de tijd die aan je besteed word gaat van beperkt tot zeer beperkt. Het is immers gratis.
Het is logisch, menselijk en normaal dat een advokaat die je betaald voor een prestatie wel iets meer moeite zal doen voor een zaak die de zijne kan worden.
Tot hiertoe heb ik in de loop der jaren, al zo'n tiental maal gebruik gemaakt van de diensten van een justitiehuis. Het blijft allemaal redelijk elementair.
Justitiehuizen hebben nochthans zeker hun nut.

Terug naar “Archief”