Eerlijke vinder

Hansie
Topic Starter

Eerlijke vinder

#1 , 07 nov 2007 21:40

Deze avond vond ik 1000 euro in de toiletten van een ondergrondse parking. Dit feit heb ik bij de parkeerbewaking en bij de Politie aangegeven, samen met de overhandiging van het bedrag. Het parket zal hierover een PV opstellen. Wat gebeurt er met het geld indien de eigenaar zich nooit meldt? Komt deze som geld dan toe na een bepaalde termijn aan de eerlijke vinder ? Als dat niet het geval is, wat gebeurt er dan wel met het geld ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 nov 2007 11:03

Ik ga ervan uit dat u kopie van het proces-verbaal gevraagd hebt.

“Art.717.De rechten op zaken die in zee zijn geworpen, op voorwerpen, van welke aard ook, die door de zee worden aangespoeld, en op planten en kruiden die groeien langs de oevers der zee, worden eveneens door bijzondere wetten geregeld.Hetzelfde geldt voor verloren zaken waarvan de eigenaar zich niet aanmeldt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Titels aan toonder waarvan de eigenaar niet kon worden vereenzelvigd en die bij toeval in een bankregentschap nevens een loket werden gevonden zijn geen schat, d.i. een zaak die opzettelijk door haar eigenaar op een plaats werd verborgen waar in de mening van de eigenaar zij door niemand mocht worden ontdekt. Het gaat eerder om een landvond(st) (Fr=épave), d.i. een verloren zaak die gewoonlijk zichtbaar is en op de grond gevonden. Bij gebrek aan een bijzondere wetgeving en aan toepassing ter zake van de wet van 30 december 1975 en van 24 juli 1921 wordt dergelijke landvonden aan de vinder toegekend zonder nochtans dat deze eigenaar van de zaak kan worden verklaard zodra de landvonden werden ontdekt. De vinder bezit aldus een voorkeursrecht ten opzichte van derden zolang de terugvordering van de eigenaar nog niet verjaard is, d.i. gedurende dertig jaar te rekenen van de dag of waarop de vinder de zaak in bezit neemt.’(Rb.Brussel 25 mei 1989,Pas. 1990,III,4).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Hansie
Topic Starter

#3 , 11 nov 2007 14:54

Hartelijk dank voor uw reactie.

Een kopie van het PV heb ik achteraf gevraagd, maar de politie informeerde mij dat dit wettelijk niet mag. Dit vind ik vreemd omdat ik er toch vanuit ga dat ik betrokken partij ben in deze zaak. Ik heb bij de politie ook geen verklaring moeten afleggen (en dat lijkt mij ook vreemd) en heb dus op dit moment niets op papier over deze gebeurtenis. Wat ik ondertussen wel heb is het referentienummer van het PV dat werd opgesteld en de mogelijkheid op een kopie van de verklaring (maar er is er dus geen).

Heeft iemand enig idee wat mijn mogelijkheden zijn om :
1. Te weten hoe het me de zaak staat ? Heb ik het recht om hierover op de hoogte gebracht te worden of om hierover bij de politie te informeren ?
2. Te weten te komen wat er effectief gebeurt met het geld indien de eigenaar niet opdaagt ? Wordt het geld dan bewaard bij politie of bij het parket of ...?

Voor zover ik de reactie goed kan lezen kan ik aanspraak maken op de gevonden geldsom als vinder en mag ik het ook gebruiken. Echter als de eigenaar zich binnen de 30 jaar zou melden, dan ben ik verplicht het geld terug te geven. Als dit klopt, wat kan ik dan doen om de geldsom in handen te krijgen gesteld uiteraard dat de eigenaar niet meteen opdaagt ?

Ik heb geprobeerd wat meer info te vinden op http://just.fgov.be, maar krijg niet meteen zoekresultaten.

Ik vond wel dit via Google:
In ons land kan een eigenaar tot dertig jaar na het verlies zijn eigendom opeisen. Volgens Mathieu Muylle van de KU Leuven hangt het van gemeente tot gemeente af of de eerlijke vinder de vondst mag houden als de eigenaar niet opduikt. 'Artikel 717 van het burgerlijk wetboek bepaalt dat iedere gemeente zelf een richtlijn kan opstellen over wat er met verloren zaken moet gebeuren. Sommige gemeenten kunnen daardoor de vondst zelf opeisen. In andere gemeenten kunnen de vinders dan weer de hele vondst houden.' (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... d=771DPNC2)

Reclame

Hansie
Topic Starter

#4 , 11 nov 2007 15:02

Ik denk het antwoord op mijn vragen voor wat Gent betreft gevonden te hebben :
http://www4.gent.be/gent/nieuws/showite ... 210&NAV=ON

Creatief

#5 , 11 nov 2007 22:08

Oh, dat vind ik zo oneerlijk van de stad Gent! Dus de gemeenteraad kan er mee op de boemel gaan!

Die eerlijke vinder mag tenminste toch 10 % hebben.

Ik zou me persoonlijk ook niet echt gelukkig voelen met 1000 € van een ander, maar de stad Gent is er deze keer zeker goed mee. Indien dit geld na 6 maanden besteed wordt aan een goed doel, dan zeg ik nog oké, maar anders :cry: :cry: :cry:

Beachcomber

#6 , 19 nov 2007 17:52

Moraal van het verhaal: steek dat geld dus in het vervolg gewoon in uw zak.

Luc

#7 , 20 nov 2007 11:38

Moraal van het verhaal: steek dat geld dus in het vervolg gewoon in uw zak.
Maar dat is een strafrechtelijk vergrijp ...

Beachcomber

#8 , 20 nov 2007 11:48

Inderaad, kiezen is verliezen.

lisab00m

#9 , 21 nov 2007 14:34

Oh, dat vind ik zo oneerlijk van de stad Gent! Dus de gemeenteraad kan er mee op de boemel gaan!

Die eerlijke vinder mag tenminste toch 10 % hebben.

Ik zou me persoonlijk ook niet echt gelukkig voelen met 1000 € van een ander, maar de stad Gent is er deze keer zeker goed mee. Indien dit geld na 6 maanden besteed wordt aan een goed doel, dan zeg ik nog oké, maar anders :cry: :cry: :cry:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemeenteraad ermee gaat feesten.
Ik denk misschien wel heel naief dat de gemeente er beter mee omgaat dan welke burger dan ook, tenzij hij het aan een goed doel offreert
[url=http://www.lening-afsluiten.com]Lening Afsluiten[/url] | [url=http://www.rss.bertom.com]Rss[/url]

Terug naar “Archief”