één van de borgstellers overleden

ConVer
Topic Starter

één van de borgstellers overleden

#1 , 17 okt 2007 10:53

Via een lange gerechtelijke procedure (zeven jaar ondertussen al) heb ik van de rechtbank gelijk gekregen dat persoon X mij moet terugbetalen. Een bedrag van vijf cijfers. Persoon X beweert echter niet te kunnen terugbetalen wegens faling van zijn zelfstandige zaak en stelde voor de schuld in maandelijkse schijven terug te betalen. Ik ging hier mee akkoord enkel en alleen er twee borgstellers waren. De eerste drie betalingen ontving ik, daarna niks meer. De borgstellers werden dus aangeschreven. Nu blijkt dat één van de borgstellers overleden is. De tweede borgsteller zegt dat hij niet in staat is om in te staan voor de terugbetaling (wat volkomen larie is) en deze gaat nu beroep aantekenen.
Kan en mag dit zomaar en wat kan er nu eventueel gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 okt 2007 18:43

Als iemand zich borg stelt voor de schuld van iemand anders , moet hij beseffen dat het mogelijk is dat ooit hijzelf die schuld moet betalen. Dus nu afkomen dat hij niet kan betalen , wordt door de rechtbank niet aanvaard.
Wat de overleden borgsteller betreft : de schuld moet nu betaald worden door de erfgenamen , die de nalatenschap hebben aanvaard. Het kan dat op het ogenblik van overlijden er nog geen schuld was , maar de verbintenis vervalt niet. Een 'toekomstige' schuld gaat ook naar de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Archief”