Pagina 1 van 1

documenten inscannen en origineel wegsmijten

Geplaatst: 21 mei 2014 19:34
door nockelyk
Dag iedereen

Misschien een iets vreemde vraag maar ik begin alle papierwerk, facturen en administratie beu te worden.
Ik zou graag alles willen inscannen, wegsmijten en alles enkel nog digitaal bewaren.

Kan dit juridisch en dergelijke problemen geven?
Ik onderscheid grosso modo 3 categorieƫn:

-facturen (elec, gas, water,....)
-originele contracten (aankoop auto, notariƫle akte aankoop huis)?
-kasticketjes die ik bewaar voor de garantie

Wat mag ik hiervan wegsmijten nadat ik het heb ingescand?
Of bewaar ik beter alle originelen?

Re: documenten inscannen en origineel wegsmijten

Geplaatst: 21 mei 2014 19:38
door roharro
U moet de originelen bewaren. Copies hebben geen bewijswaarde.

Re: documenten inscannen en origineel wegsmijten

Geplaatst: 21 mei 2014 20:19
door Sirkii
Ik spendeer superweinig tijd aan archivering:

Facturen etc gaan op een stapel. De meeste zijn ondertussen electronisch (belgacom, lampiris, luminus, ...)
Garantiebewijzen en gebruiksaanwijzingen in een doos die regelmatig uitgekuist wordt.
Notariele akten en dergelijke zitten in een verborgen kluis
Grote facturen/bestelbons in een aparte map
Rekeninguittreksels in (kleine) schoendozen doch al een paar jaar electronisch.
Loonfiches zijn ook al een paar jaar electronisch

Als ik iets moet terugvinden (bv rekeninguittreksel of aankoopbewijs) dan moet ik soms een halfuurtje zoeken maar da s geen tijd in vergelijking met de uitgespaarde tijd omdat ik niet mooi,in honderd chieke mappen klasseer. Inscannen is ook arbeidsintensief.

Re: documenten inscannen en origineel wegsmijten

Geplaatst: 23 mei 2014 11:16
door Poi2
van een kasticket zult ge toch een kopie moeten nemen want bij het origineel is na een half jaartje ofzo de inkt verdwenen