Courtage kosten

Petahr
Topic Starter

Courtage kosten

#1 , 07 mei 2014 09:15

2 jaar geleden heb ik zelf een huurwoning gevonden in Leiden. Hier heb ik 600 euro bemiddelingskosten (courtage kosten)voor gemaakt. Dit bedrag is direct aan de makelaar overgemaakt.

Nu kom ik er achter dat de verhuurder aan dezelfde makelaar 250,-- betaald. De verhuurder heeft mij het volgende bericht bevestigd:

Hallo,
Mijn vader heeft toen € 250,00 betaald voor alle kosten (bezichtiging,adverteren, ect) en voor het opstellen van huurcontract.
ik denk niet dat dit voor mijn vader geldt als bemiddelingskosten. Dit zijn de kosten die de makelaar heeft gemaakt.

In mijn ogen betekent dit dat hij van twee walletjes heeft gegeten en dat ik recht heb op terugvordering. Vervolgens heb ik dit mailtje doorgestuurd als bewijs naar de makelaar en die antwoord het volgende:

Maar in antwoord op je mailtje kan ik je mededelen dat de verhuurder ons geen bemiddelingskosten heeft betaald. Hij heeft ons betaald voor het opstellen van de huurovereenkomst.
Je argument dat je de woning zelf op het internet hebt gevonden is op zich juist, maar de bemiddeling bestaat uit het bij elkaar brengen van huurder en verhuurder. Voordat je het huurcontract ondertekende was je op de hoogte van de door ons aan jou te berekenen bemiddelingskosten en daar heb je ook geen bezwaar tegen aangetekend.

Hopelijk heb ik je zo naar tevredenheid beantwoord.

Wat kunnen jullie mij nu adviseren om te doen? Hij heeft nog altijd van twee walletjes gegeten en had ons geen bemiddelingskosten mogen bereken.

Mvgr,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 07 mei 2014 09:46

Dit schijnt meer voor te komen in Nederland.

Wat u kunt doen?

Eens kijken op een Nederlandse site, want in België gelden hiervoor andere regels.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2014 18:17

http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Archief”