Beste,
Ik heb recent een Mercedes vrachtwagen met een speciale opbouw gekocht in NL met de bedoeling deze te gebruiken voor markten voor mijn kledingzaak.
De verkoper heeft mij naast de papieren (inschrijving maar geen gelijkvormigheidsattest) een van internet afgeprint documentje gegeven, waarop volgende stond (ook te vinden op de site van de RDW, ongeveer de DIV van bij ons denk ik):
***Homologatie***
Sommige landen vragen bij invoer om een homologatiedocument. Hierop staan de technische gegevens van het voertuig. De Europese Commissie heeft echter bepaald dat EU-landen verplicht zijn de registratie van een voertuig over te nemen, als deze afkomstig is uit een ander land van de EU. Dit betekent dat een homologatieverklaring niet langer nodig is om een voertuig in een ander EU-land op kenteken te zetten. De RDW geeft deze verklaringen daarom niet langer af.
Als de registrerende instantie in het andere EU-land meer (technische) informatie nodig heeft over het voertuig, kan zij contact opnemen met de
RDW.
Ik ben dan meteen over de grens in Belgïe naar de keuring geweest, en daar hebben ze gezegd dat NL mag zeggen wat die wil, dat er toch een attest nodig was. Een tweede heeft hetzelfde gezegd en mij doorverwezen naar Mercedes Brussel. Daar moest hij opnieuw opgemeten e.d. worden om een nieuw attest te krijgen. Nu zegt Mercedes dat de vrachtwagen te weinig steun/dwarsbalken heeft op het chassis en dat zij geen homologatie kunnen afgeven.
Vraag 1: Heeft de RDW in NL gelijk? En waarom mag de vrachtwagen in NL rijden met dit chassis en niet in België?
Vraag 2: Als ik dit niet opgelost krijg, kan ik de verkoper vrager om de wagen terug te nemen? Ik had bij het onderhandelen de prijs nog laten zakken omdat ik geen garantie wilde, maar ik weet niet of deze situatie hier verband mee houdt.
Alvast bedankt