VZW na faling

rudianno
Topic Starter

VZW na faling

#1 , 09 apr 2014 17:10

Ik zit met een vraag waar ik via google niet echt een antwoord kan op vinden.

Ik heb ooit een faillissement meegemaakt (heel lang geleden). Normaal zouden alle schulden moeten betaald zijn ondertussen (via loonbeslag, nu is er geen loonbeslag meer). Nu is het zo dat ik wil een VZW starten met nog 2 personen. Kan dit nog als je een faling meegemaakt hebt? Want dit is terug via de rechtbank van koophandel en dus zullen ze mijn naam daar wel terugvinden. Indien dit kan, wat je er plots toch nog een lijk uit de kast valt (hopelijk niet!).. kan dit problemen opleveren voor de VZW? ik wil namelijk mijn 2 vrienden en de vzw niet in de problemen brengen.

Alvast dank voor een duidelijk antwoord!

Mvg

Nog ter info.. het fallisement is zo'n 10 jaar geleden afgesloten en ik was toen niet schoonbaar verklaart.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2014 17:42

Natuurlijk kan je nog zelfstandig worden na een faillissement, als je faillissement afgesloten is dan kan je zoals iedereen terug een zaak beginnen.

En voor een VZW dit dit zeker niet aan de orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke

#3 , 09 apr 2014 17:50

Zolang de rechter U geen beroepsverbod oplegt tijdens een faillissement kan het ja.

Reclame

rudianno
Topic Starter

#4 , 09 apr 2014 18:51

Zolang de rechter U geen beroepsverbod oplegt tijdens een faillissement kan het ja.
Bij mijn weten niet. Ik neem aan dat ze dit niet standaart doen? Faillisement is ondertussen al meer dan 10 jaar afgelosten en zoals ik zei, schulden zijn betaald (grotendeels via loonbeslag). Het feit dat ik nu geen loonbeslag meer heb zal ik wss ook geen schulden meer hebben.

Maar dit is dus goed nieuws.. ik kan dus in princiepe een VZW opstarten. Bedankt voor de info!

rudianno
Topic Starter

#5 , 09 apr 2014 18:54

ook voor een VZW? dit is toch geen beroep uit oefenen? denk ik :)

giserke

#6 , 09 apr 2014 19:59

Je weet toch dat je als bestuurder van een VZW niet op de loonlijst kan staan?

rudianno
Topic Starter

#7 , 09 apr 2014 21:40

Ja dit weet ik. Het is niet de bedoeling om zelf geld te verdienen maar eerder om met alles in orde te zijn. Belangrijkste voor mij is weten dat het kan na mijn verleden.

Terug naar “Archief”