Een beetje een lang en ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat iemand de moeite doet om het te lezen en raad kan geven.
In 2008 kochten we een leuke halfopen bebouwing met een leuk tuintje aan het einde van een servitude weg, omsloten door "grond" van de aangehechte buren rechts naast ons. (Jawel rondom links en rechts behoord tot het huis rechts van ons.
)
Tijdens de verkoop vertelde het immo kantoor dat het achterste stuk van de tuin niet bij het perceel hoorde en dus van de buren was, maar dat de verkoper dit stukje mocht gebruiken en onderhouden. Dit was duidelijk aangegeven dus we wisten dat de tuin niet volledig tot het huis behoorde. Toen de verkoop rond was hebben we contact opgenomen met de eigenaars om ons voor te stellen en te horen of we dat stukje tuin mochten blijven gebruiken zoals de vorige eigenaar deed. Jammer genoeg verliep het gesprek heel bitter. Toen we 2 weken later op een avond na het werk thuis kwamen en zonder bericht een "geknutselde" afsluiting aantroffen besloten we zelf een deftige afsluiting te plaatsen en even bij het kadaster te rade te gaan waar deze juist moest staan.
Toen het plan van het kadaster niet onvereen kwam met de "mooie" schutting die ze hadden geplaatst zijn we terug naar hen toe geweest maar de deur werd dicht geslagen in ons gezicht. Om alles "netjes" te laten verlopen hebben we een landmeter onder de arm genomen en een afpaling laten doen en betaald. Volgens de buren, was dit ook geen correcte afpaling, desondanks we dezelfde landmeter gebruikte die zij zelf ook in het verleden hebben gebruikt. Uiteindelijk hebben we de afsluiting zelf gezet en betaald en in 2010 kregen we een brief van een deurwaarder, dat de schutting fout stond volgens hen. Nadat we het PV van afpaling hadden bezorgd hebben we er niets meer van vernomen, tot begin deze maand. Het eigendom naast ons en dus ook de grond errond is betrokken in een erfeniskwestie die al jaren aansleept. Bijkt er nu schot in de zaak te komen en willen ze alles gaan verdelen en moet alles dus opgemeten worden. Jawel, ze sturen zelf nog eens landmeter naar ons (de 3de ondertussen maar nooit resultaat gezien) en de aangrenzende buren. De landmeter in kwestie verteld ons dat eind van de maand de akte verleden moet zijn en dat hij dus weinig tijd heeft om het dossier rond te krijgen. Ik vertel hem over de landmeter die wij hebben laten komen en ik vertel waar de afpaling zit. (die hadden we bewust niet weggenomen, just in case) Hij zou ons snel zijn bevindingen laten weten.
Nu 2 weken later, kregen we telefoon dat hij binnen een half uur zou komen. Een andere dag kon niet want hij had anders geen tijd want het dossier moest 3 dagen later af zijn. Tijdens zijn bezoek heeft hij een aantal bizarre dingen gezegd waar we niet goed weten wat ervan te denken. Blijkt bv dat de helft van de voorkant van onze gevel grenst aan grond van de buren, haja we zijn omsingeld he, en dus onze dakgoot, de overhang van het dak en jawel, de gevelsteen op de grond van de buren staat. Toen hij zei: "maja ik zal hier akte van nemen en dan ervoor zorgen dat jullie jullie ramen niet moeten dichtmetsen."
Verder begon hij ook dat onze losstaande garage 6 cm op de grond van de buren staat en dat er aan de zijkant ook een verloop is van 6 cm naar 24 cm dat de afscheiding te veel op de grond van de buren staat, dus niet correct. Al deze items die ik hier opsom zijn zaken waar wij NIETS aan veranderd hebben en er reeds waren toen wij het huis kochten. Het lichtpuntje van het verhaal was dat de schutting die we zelf hadden geplaatst, waar we een brief van de deurwaarde voor hebben gekregen, geen probleem vormt en correct staat. Het doel van zijn bezoek? De plannen laten tekenen want binnen 2 dagen moet zijn dossier rond zijn. We mochten er een nachtje over slapen maar deze ochtend hong hij al aan de lijn. Bij de andere buren is het verhaal net hetzelfde. Zij hebben een poort die 26 cm foutief staat en ze moeten ook nu direct zijn plannen tekenen zodat de verkoop van de akte van het aanpalende perceel door kan gaan, maar onze vraag is: hij stelt vast, hij laat het ons weten en wat nu? Wat als wij tekenen? Moeten wij onze garage verplaatsen? Moeten we vrezen dat iemand kan eisen dat onze ramen langs de voorkant dichtgemetseld moeten worden? Dat ons dak moet aangepast worden?
Zoals ik al zei complex en ingewikkeld maar 3 van de 4 buren hebben met hen te maken en wij moeten plots allemaal tekenen voor akkoord en liefst nog vandaag. Ik heb alvast een afspraak bij onze notaris gemaakt voor morgen, maar wat onze rechten en plichten zijn, daar heb ik geen idee van, ... welke gevolgen, ook geen idee. Dialoog met de eigenaars zelf is heel moeilijk en de landmeter is volgens ons bewust niet duidelijk in zijn uitleg. Door de "druk" van de landmeter zijn we allemaal argwanend en voelt niemand zich er goed bij.
Tips zijn dus meer dan welkom!
Alvast bedankt