Bankkaart fraude

Andre Temmerman
Topic Starter

Bankkaart fraude

#1 , 25 mar 2014 21:24

Ik heb onlangs gemerkt dat er geld van onze gemeenschaplelijke rekening afgehaald wordt steeds aan dezelfde geld automaat.
Ik heb het geld zelf niet afgehaald.
Ik ben bij Belfius
De bankautomaat is van Fortis( Bazaar Waterschei).
Ik heb de kaart laten blokkeren
Ik Heb een PV laten opmaken
Mijn kaart is nooit uitgeleend
Ik heb de kaart steeds in mij bezit
Het gaat telkens om kleine bedragen, 20 tot 100 euro vermits dit in het begin sporadisch gebeurde viel dat niet op in de historiek van de web banking
pas na een dump van alle transacties van het afgelopen jaar en wat filteren
Alleen in januari 19 transacties ongeveer 1000 euro in februari 850 euro aan dezelfde automaat.
Er zitten 12 transactie tussen die binnen dezelfde minuut werden afgehaald
Belfius beweert dat het geld afgehaald werd met mijn kaart.
Belfius beweert dat de kaart niet kan gekopieerd worden.
Volgens de Politie zijn er geen camera beelden beschikbaar.
Ik heb dus geen poot om op te staan.
Is er een mogelijkheid op toch het onterecht afgehaalde geld te recupereren?Is het zinvol om via de pers te achterhalen of er nog andere gedupeerden zijn van dezelfde geldautomaat?
Indien het om computer problemen zou gaan ,gaat Fortis dit waarschijnlijk niet toegeven
Ps.
Deze geldautomaat is reeds 3 weken buiten werking om onbekende reden
Deze automaat slikt regelmatig bankkaarten in of wit de gegevens van de chip
De politie heeft reeds vingerafdrukken genomen.Alle details van de transacties bij mij beschikbaar
Met de meeste hoogachting

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 25 mar 2014 21:38

Het probleem is natuurlijk dat u geen bewijs hebt dat u het zelf niet bent gaan afhalen. Mogelijk hebt u uw kaart ooit in een nepautomaat gestoken waardoor de gegevens gekopieerd zijn.

berenod

#3 , 26 mar 2014 05:57

Het probleem is natuurlijk dat u geen bewijs hebt dat u het zelf niet bent gaan afhalen. Mogelijk hebt u uw kaart ooit in een nepautomaat gestoken waardoor de gegevens gekopieerd zijn.
De chip op de Belgische bankkaarten kan niet gekopieerd worden.
De magnetische strip wel.

"skimmers" kopiëren de magnetische strip, tezamen met de pincode, dewelke wordt geregistreerd met een verborgen camera.

In België zijn de automaten allemaal met een chiplezer voorzien, wanneer een kaart wordt ingevoerd die van een chip voorzien is, word er enkel geld gegeven wanneer de chip correct gelezen is.

Enkel wanneer er een kaart wordt gebruikt dewelke geen chip heeft (meestal buitenlandse kredietkaarten) gaat de automaat verder op de gegevens van de magnetische strip.

In het kort, wanneer een Belgische kaart "geskimmed" word, dan zullen de criminelen de magnetische strip overzetten op een blanco kaart, en er geld mee afhalen in een land waar men het chipsysteem nog niet gebruikt, en de automaten dus zullen voortgaan op de info van de magnetische strip.

In België kunnen ze er per definitie geen geld mee afhalen!

Dit is de hoofdreden waarom bijvoorbeeld Belfius standaard het gebruik van hun kaarten in het buitenland blokkeert. Verwacht u naar het buitenland te gaan moet u de kaart ervoor activeren (internet bankieren of bankkantoor).
Er kwam veel kritiek op deze actie van Belfius, slaag me dood waarom, kaartfraude is groot, dus elke actie om het de criminelen moeilijker te maken zou geapplaudisseerd moeten worden in mijn opinie!

Ik denk dat je om te beginnen de beste kans maakt met de dag dat er twaalf bankcontact transacties binnen 1 minuut gemaakt zijn.
Dit is technisch niet mogelijk, een enkele transactie duurt al meer dan 1 minuut, dus dit is per definitie al een bewijs dat er iets fout loopt.

PV laten opmaken (klacht tegen onbekenden), en mee naar de bank gaan.
Indien geen of niet snel genoeg gevolg, ombudsman inschakelen.

Voor zover ik weet zijn ALLE automaten in België uitgerust met een interne camera. Vraag is alleen hoelang de beelden worden bewaard.

Reclame

edc1

#4 , 26 mar 2014 08:35

Om de afhalingen te doen stoppen kan je misschien al beginnen met je pincode aan te passen.

CityBird

#5 , 26 mar 2014 08:53

De chip op de Belgische bankkaarten kan niet gekopieerd worden.
100% waterdichte systemen bestaan niet, ook niet met een chip op een kaart. Het is alleen technisch heel erg moeilijk om kaartfraude met een chipkaart te plegen, niet iets voor de "huis,keuken en tuin-crimineel".
Ik denk dat je om te beginnen de beste kans maakt met de dag dat er twaalf bankcontact transacties binnen 1 minuut gemaakt
Inderdaad, hier zou ik op zijn mist een grondige, technisch plausibele, verklaring van de bank verwachten. Als deze transacties effectief binnen een minuut hebben plaats gevonden, lijkt mij dit eerder een intern probleem, ofwel in de automaat ofwel hun IT-systeem.

basejumper

#6 , 27 mar 2014 20:40

Ik wil hier pertinent tegenspreken dat alle automaten uitgerust zijn met camera; dat is gewoonweg niet waar...
Zoveel mogelijk elementen verzamelen. Hoewel ik toch vragen heb bij de stelling dat u pas na een dieper onderzoek vaststelt dat er 19 verrichtingen voor 1000 € gebeurden in januari en voor 850 € in februari. Misdadigers gebruiken ook meestal methode met minste risico. dat betekent één of een paar grote verrichtingen en geen 19 kleine. Pakkans wordt dan exponentieel groter.
Niets ins onmogelijk natuurlijk. op mijn rekening gebeuren er zowat 1000 verrichtingen per jaar en ik behoor fiscaal bij de betere verdieners. Ik merk het echter vlug als er een aantal verrichtingen op gebeuren die ikzelf niet deed...
Fraude met bankkaart in België is niet onmogelijk maar zeer zeldzaam. Geskimde kaarten worden inderdaad in buitenland aangeboden waar chip niet gebruikt wordt. En misdaadbendes focussen hierop, niet op het kraken van chipcodes wat ongelofelijk veel moeilijker is. Quasi alle belgische banken maken het gebruik van bankkaarten in Azië of USA onmogelijk zonder voorafgaand contact met bank of gebruik van kaart in automaat mét chipfunctie in buitenland.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 mar 2014 11:16

Er zitten 12 transactie tussen die binnen dezelfde minuut werden afgehaald
Belfius beweert dat het geld afgehaald werd met mijn kaart.
lijkt me technisch onmogelijk. betekent 1 transactie per 5 seconden, wat technisch niet haalbaar is.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mar 2014 13:24

Zoals hierboven gezegd: vreemd dat €1000 euro op een maand die verdwijnt, niet opvalt. Ofwel verdient de topic starter héél erg goed en staat er steeds een paar duizend euro op zijn zichtrekening, ofwel gaat hij vrij slordig met zijn bankzaken om. Als er van onze gemeenschappelijke rekening €1000 extra zou afgaan, staan we op het einde van de maand in het rood, hoor.

Anyway, als je aangifte doet van het misbruik (12 transacties in één minuut is idd technisch niet mogelijk, maar dan moet je daar eerder aan een technisch defect dan aan fraude denken), dacht ik dat de bank je sowieso moet vergoeden, tenzij ze een zware fout van uwentwege kunnen bewijzen. Ik zou niet weten hoe ze dit kunnen? Is die bankautomaat in Waterschij ver van waar je woont? Als er tussen uw woonplaats an die automaat nog eens een paar 100 km zit, denk ik dat dit wel als extra argument kan dienen dat niet jijzelf het geld afgehaald hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”