Bouwvergunning toegekend met (te) strenge voorwaarden

Filip1
Topic Starter

Bouwvergunning toegekend met (te) strenge voorwaarden

#1 , 24 mar 2014 11:55

Beste,

Ik heb een klein rijhuisje gekocht dat ik ga renoveren en alleen ga bewonen.
Mijn bouwvergunning is zonet goedgekeurd, maar op voorwaarde dat ik een regenwaterecuperatiesysteem plaats.

Volgens de verordening van de provincie ben ik niet verplicht om een regenwaterput te steken daar het te verbouwen gedeelte kleiner is dan 40m2.
Volgens het Vlaams Gewest moet ik al helemaal niet aan recuperatie doen omdat mijn perceel kleiner is dan 300m2.

Nu vertelt de ambtenaar op de gemeente me doodleuk dat zij het recht hebben de opgegeven normen te verstrengen.
Allemaal goed en wel, maar moet dit dan nergens beschreven staan in een verordening of gemeentelijk besluit?
Het (mini) tuintje is niet toegankelijk behalve door het huis, de ingang van de riolering ligt boven het niveau van de tuin. Maw dit is technisch moeilijk realiseerbaar en ook nog eens erg kostelijk.

Kan ik eisen dat men mij een verordening of gemeentelijk besluit voorlegt? Dit ruikt een beetje naar willekeur...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 mar 2014 12:30

Beste,

Ik heb een klein rijhuisje gekocht dat ik ga renoveren en alleen ga bewonen.
Mijn bouwvergunning is zonet goedgekeurd, maar op voorwaarde dat ik een regenwaterecuperatiesysteem plaats.

Volgens de verordening van de provincie ben ik niet verplicht om een regenwaterput te steken daar het te verbouwen gedeelte kleiner is dan 40m2.
Volgens het Vlaams Gewest moet ik al helemaal niet aan recuperatie doen omdat mijn perceel kleiner is dan 300m2.

Nu vertelt de ambtenaar op de gemeente me doodleuk dat zij het recht hebben de opgegeven normen te verstrengen.
Allemaal goed en wel, maar moet dit dan nergens beschreven staan in een verordening of gemeentelijk besluit?
Het (mini) tuintje is niet toegankelijk behalve door het huis, de ingang van de riolering ligt boven het niveau van de tuin. Maw dit is technisch moeilijk realiseerbaar en ook nog eens erg kostelijk.

Kan ik eisen dat men mij een verordening of gemeentelijk besluit voorlegt? Dit ruikt een beetje naar willekeur...
Gemeente mag inderdaad strengere eisen opleggen. En sommige doen het op een stupide wijze.
Er zal dus een gemeentelijk reglement zijn waarmee dat wordt opgelegd.
Sommige gemeenten verbieden bv. een overloop van de regenwaterput naar de riool. De infiltratie moet dan in de tuin zelf gebeuren met moerasvorming tot bij de buren toe en gevaar voor verzakkingen van de naburige gebouwen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Filip1
Topic Starter

#3 , 24 mar 2014 13:15

Er zal dus een gemeentelijk reglement zijn waarmee dat wordt opgelegd.
Dat zou ik ook denken, en ik wil me daar ook aan houden maar dan moet men mij dat gemeentelijk besluit toch op zn minst kunnen tonen?
Ik heb het laten opzoeken en blijkbaar bestaat er zo geen schriftelijke regel voor de stad waar ik ga wonen.
De ambtenaar wilde er niet over discuteren toen ik vroeg naar een besluit of reglement; "ga maar in beroep als je niet akkoord gaat".

Reclame

roharro

#4 , 24 mar 2014 14:30

Maak afspraak met de bevoegde Schepen en vraag de juridische grondslag waarop de ambtenaar zich baseert.
Ambtenaar mag zijn fantasie niet de vrije loop laten. Als uitvoerder moet hij werken binnen een wettelijk kader, niet" à l'improviste".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2014 20:56

Vraag gewoon op de gemeente het gemeentelijk bouwreglement ... staat dikwijls op hun website.

Terug naar “Archief”