Rekencommissaris

ebos
Topic Starter

Rekencommissaris

#1 , 19 mar 2014 17:08

Ik ben ontslagnemend rekencommissaris. Ik veronderstel dat ik mijn taak dien uit te oefenen tot aan de eerstkomende AV, waar de mede-eigenaars kennis krijgen van het ontslag. De syndicus en de RVM weigert nu de stukken mee te geven voor de tussentijdse controle. Ik denk dat dit niet correct is. Wat kan ik hiertegen doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 mar 2014 08:32

“Art.577-8/2.De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Uw mandaat eindigt bij het verstrijken van dat jaar zodat de uitoefening ervan voordien in principe niet kan beperkt worden. Onderzoek tevens uw bevoegdheden in het reglement van mede-eigendom.

Uw verplichtingen bij het reglement van mede-eigendom bepaald zullen dus niet nagekomen zijn. U kan zich hierop beroepen om preventief de tussenkomst van de vrederechter te vragen,alhoewel geen enkele wetsbepaling dit voorziet.
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de (vrede)rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
NA de volgende algemene vergadering kan u zich beroepen op art.577-9,§2 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ebos
Topic Starter

#3 , 21 mar 2014 09:49

Beste,
Mijn mandaat eindigt dus, zoals ik dacht, bij het verstrijken van huidig boekjaar waarover ik dus nog verslag dien uit te brengen op de eerstkomende AV en derhalve kan men dus niet weigeren om de stukken voor te leggen. Ook al heb ik dit uitdrukkelijk gevraagd, de Raad van Mede-eigendom heeft nooit mijn bevoegdheden willen omschrijven in het reglement, kan dat nog een probleem vormen ? Ik heb steeds een diepgaande controle gedaan op de cijfers, maar ook opmerkingen geformuleerd op de werking van de Raad en de Syndicus, bv. het ontbreken van het halfjaarlijks verslag van de Raad aan de mede-eigenaars.
Dank
Ebos

Reclame

ebos
Topic Starter

#4 , 26 mar 2014 16:43

Zoals uit voorgaande blijkt, ben ik ontslagnemend rekencommissaris, maar loopt mijn mandaat nog tot eind juli 2014. Ik wens dit mandaat netjes af te werken door zeker nog de controle uit te voeren.
Kan ik een bijzondere algemene vergadering samenroepen om melding te maken aan de mede eigenaars dat Syndicus en de RvM weigeren de boekhouding voor te leggen ?
Ebos

Terug naar “Archief”