Na 10 jaar

Petrouschka
Topic Starter

Na 10 jaar

#1 , 06 mar 2014 10:41

10 jaar geleden kreeg ik een paard. Ik heb ze toen gestald in een manege. Een vriendin van mijn zus had haar paard daar ook staan maar zij wou weg. Wij hebben haar paard naar huis gevoerd. Omdat haar paard weg was mocht ik haar kast gebruiken om mijn spullen op te bergen.
Een gegalvaniseerde kast met slot. Na een jaartje heb ik mijn paard daar weggehaald en vroeg of ik de kast mee mocht nemen.

Haar exacte woorden weet ik niet meer, maar ik herinner me wel het wauw en dankbare gevoel dat ik de kast gekregen had. Ik weet nog dat ik zei tegen mijn man, amai, zo'n dure kast geeft zij gewoon weg.

Nu, gisteren, vraagt ze haar kast ineens terug. Natuurlijk is het woord tegen woord.
Maar zelfs al heb ik het dan verkeerd begrepen of heeft ze het anders bedoelt dan gezegd......

Ik weet dat het gaat om een stomme kast, maar ze staat op een wei, er zitten dure spullen in opgeborgen en ik heb geen geld om een nieuwe te kopen.
Kan dat? Na 10 jaar, niets gehoord te hebben van haar..... (zuiver niets gehoord,) zomaar je spullen terug vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 06 mar 2014 13:44

"Haar exacte woorden weet ik niet meer", daar wringt het schoentje.
Als ze zei dat je de kast mag verplaatsen / gebruiken / ... heeft ze idd het recht haar eigendom terug te vragen. Als ze zei dat je de kast mag hebben, dan is't jouw kast. Als ze zei dat je de kast mag "meenemen" vind ik het voor discussie vatbaar.

Nu, bewijslast is natuurlijk iets anders, en bezit geldt (tenzij anders bewezen) meestal als eigendom. Dus 'k zou denken, 't is jouw kast. Aan haar om het tegendeel te bewijzen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

j.demoor

#3 , 08 mar 2014 08:29

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als (eigendoms)titel. Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik weet nog dat ik zei tegen mijn man, amai, zo'n dure kast geeft zij gewoon weg’

Die kast is een roerend goed in uw bezit zodat u geacht wordt er eigenaar van te zijn,tenzij de vriendin van uw zus het tegendeel bewijst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”