Hallo allemaal,
Om een lang verhaal kort te maken... Vorig jaar in juli is het huis van mij en mijn ex-man verkocht met een immo-kantoor. Er werd een papier "vast bod" ondertekend zowel door de kopers als door ons. Het immo kantoor had wel het woordje "voorschot" doorstreept, daarmee wil ik zeggen dat de kopers zogezegd geen voorschot moesten betalen binnen de 5 dagen. Ik heb er dan onderaan terug bijgeschreven : "Akkoord mits voorschot 10% en akte begin januari 2014". Waarom januari 2014?? Omdat de kopers zogezegd om fiscale redenen pas konden betalen in maart of april van dit jaar. Hier kon is dus niet mee akkoord gaan en vandaar dat ik dat er heb bijgeschreven!!!! Toen we de aankoop-/verkoop belofte moesten tekenen, wat ongeveer een 2 weken later was, was er vanalles op veranderd!!! Het immo kantoor had er van gemaakt dat het voorschot pas moest betaald worden op 15 november 2013 en dat dat op het immo-kantoor haar rekening moest gestort worden ipv op de notaris zijn rekening en dat de kopers al in ons huis mochten komen wonen op 1 september 2013. Dit was dus NIET de afspraak!!!!!! Den immo zei dat de kopers momenteel geen geld hadden en dat ze het voorschot pas in september konden betalen en dreigde er toen mee dat als ik dit niet tekende, dat ik dan een schadevergoeding moest betalen aan de kopers omdat de koop dan niet zou doorgaan. Hier had ik dus ook geen zin in. Ik heb ze het dan laten aanpassen dat het voorschot moest betaald worden tussen 1 en 30 september en dat als ze het voorschot betaald hadden ze dan in ons huis mochten komen met "betrekking ten bede". Nu...begin januari, nog altijd geen voorschot gezien!! Van eind september tot begin januari een aantal keren naar den immo gebeld maar ze vertelde me altijd :"ik zal er is voor bellen, ik bel je sebiet of morgen terug", maar dat deed ze nooit!!!! Naar mijn gevoel heeft ze heel de tijd niks anders gedaan dan gelogen en wist ze op voorhand dat die mensen geen geld hadden. Na 10 januari hebben we de kopers dan in gebreke gesteld en uiteindelijk hebben die dan toegegeven dat ze geen lening konden krijgen en dat de verkoop niet kon doorgaan. Zij hebben dan een schadevergoeding aan ons betaald (omdat ze ons 8 MAANDEN) aan het lijntje hebben gehouden en dan is er ook een ontbinding gebeurt bij de notaris, zodat wij nu opnieuw ons huis kunnen verkopen. Dat is allemaal niet maar zo verlopen... den immo is er nog tussen gekomen en heeft gedreigd dat als zij niet mee in de ontbinding werden vermeld voor hun commissie, dat er dan ook geen ontbinding kwam en nog zo vanalles. Ik heb dit tegen de notaris gezegd en hij heeft gezegd dat de ontbinding wel zou doorgaan, ZONDER haar erbij in te vermelden, en dat is dan ook zo gebeurt. Vorige week stak er dus een aangetekend schrijven in mijn bus, van den immo haren advocaat. Nu worden wij in gebreke gesteld en zij eist haar commissieloon wat iets meer dan 11.000 euro betreft voor ne verkoop die NOOIT is doorgegaan, ne verkoop die zelfs ontbonden is!!!!!!!!!!!!!! Kan dit zo maar???? Heeft zij hier recht op?????? Ze heeft niks anders gedaan dan gelogen, haar eigen eruit gepraat, en de papieren veranderd, anders opgemaakt dan was afgesproken. Heeft het zin dat wij ook een advocaat nemen en het proberen aan te vechten????? Ik heb echt geen zin om haar de volle pot te betalen!!!!!! Ik wil haar wel vergoeden voor haar gemaakte kosten zoals foto's trekken en immo web en de publicatie, maar zeker geen 11.000 euro!!!! Wie heeft er raad???
Alvast bedankt voor jullie tijd en advies!!!!!!