STIB Boete onterecht 10 x te hoog! Graag advies

Trappist
Topic Starter

STIB Boete onterecht 10 x te hoog! Graag advies

#1 , 28 feb 2014 22:15

Beste mensen, graag uw advies:

Een vriendin van mij in Brussel reisde op haar MOBIB basic kaart. Ze ontwaarde de kaart in de metro en stapte over in de tram. Daar ontwaarde ze de kaart wegens drukte pas bij de volgende halte. Ze kreeg een boete wegens zwartrijden van 105 €, terwijl de boete normaal voor een niet ontwaarde overstap €10 zou moeten zijn volgens het STIB tariefrooster.

Zij had namelijk niet alleen haar Mobib basic kaart aan de controleur gegeven, maar ook een persoonlijke mobibkaart, waarop een verlopen abonnement stond.

STIB gebruikt in correspondentie nu alleen die persoonlijke MOBIB kaart, en negeert haar verwijzing in correspondentie naar haar andere kaart.

Weten jullie of de data op een Basic kaart ook geregistreerd is? Hoe kunnen we daar aan komen?

Is het zinvol om alvast €10 te betalen (want na 10 dagen wordt het € 100) in afwachting op uitsluitsel?

Is het zinvol om dit voor de rechter aan te vechten? Mijn vriendin heeft niet veel geld.

Hebben jullie nog ander advies?

Vriendelijke dank voor jullie hulp,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 feb 2014 22:32

http://www.stib-mivb.be/mode-d-emploi_h ... 124446.xml

Ik lees hier een boete van 10 tot 105 euro voor de eerste overtreding. Hoewel het hard is, is de boete toch wel terecht volgens de tarieven zoals ik ze vind.

Didymus

#3 , 01 mar 2014 00:01

Het document spreekt wel degelijk over 10 EUR als je binnen de 10 dagen betaalt.

Aangezien je die 10 EUR niet betwist, zou ik die alvast overschrijven als teken van goede wil.
Daarnaast de MIVB met een aangetekend schrijven op de hoogte brengen van de overschrijving (betalingsbewijs bijvoegen), ze nogmaals op hun fout wijzen en verwijzen naar hun eigen reglement.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

LeenW

#4 , 01 mar 2014 09:32

Juist, had de bijlage zelf idd niet gelezen. Zeer vreemd.

Terug naar “Archief”