moet ik betalen of niet?

BirgitG
Topic Starter

moet ik betalen of niet?

#1 , 28 feb 2014 18:04

Beste,

Graag had ik wat informatie vernomen over volgende mail die ik plots kreeg toegezonden door mijn huisbaas. Ik vind het helemaal al niet kunnen dat ze mij enige vorm van water laten betalen, daar het NOOIT zo was overeengekomen dat er gemeenschappelijk watergebruik was. Hiervoor heb ik ook absoluut nooit ingetekend en dit staat ook nergens vermeld op enig contract.

Het is dan ook absoluut mijn fout niet dat ik geen waterfacturen heb ontvangen, daar er mij gezegd geweest was dat ik een aparte watermeter had (en blijkbaar ook heb), maar door een fout van de aannemer dit probleem werd gevormd.

Heb ik juridisch gezien het recht om dit niet te betalen?

Alvast bedankt

Beste Birgit,

We zullen dat zeker mee bekijken. Normaal komt binnenkort sowieso iemand voor sanitair (hopelijk in de loop van volgende week). We laten zeker weten wanneer dit zal zijn, en zullen vragen om meteen alle problemen aan te pakken!

De reden waarom sowieso iemand van sanitair langskomt, is omdat blijkt dat er een probleem is met de aansluiting van jouw water...
Wij vielen zelf VOLLEDIG uit de lucht, en waren eigenlijk totaal niet tevreden toen we 2 weken geleden samen met iemand van de Watergroep zagen dat jouw binnenaansluiting nog niet aangekoppeld is!
Om wat beter uit te leggen: vorige week stond hier plots een dame van De Watergroep voor de deur voor het opnemen van alle meterstanden. Ik dacht 'geen probleem' en ik nam ze mee naar de kelder. Toen merkte zij op dat jouw teller nog steeds op 0 staat. Ik vroeg mij af of dit kon aangezien je er al meer dan een half jaar woont, en ze vond dat idd ook verdacht. Toen ze beter keek zag ze dat de aanvoer van het water van jouw meter gewoon niet doorgetrokken werd naar je appartement!

Ik heb toen dadelijk contact opgenomen met de binnenhuisarchitect. Die viel natuurlijk ook uit de lucht en verschoof 'de schuld' wat naar het bedrijf van sanitair waarmee hij samenwerkt: zij hadden immers contact gehad met De Watergroep voor het voorzien van je aparte meter, en dus zou het idd ook logisch zijn dat zij dan direct de verantwoordelijkheid namen voor het doortrekken van de binnenleidingen ervan! Zij bleken natuurlijk ook niet te weten hoe dit kon gebeuren...

Ondertussen heb jij dus zonder ons en jouw medeweten mee kunnen 'genieten' van ons water... Wij hebben nu vorige week een eindafrekening ontvangen voor de periode van 28/12/2012 tem 17/2/2014 van 511.17 euro, en dat terwijl wij met onze praktijk al een 3-maandelijkse bijdrage van 71 euro betalen... Aangezien wij enkel water gebruiken voor het wassen van de handen en toiletbezoek, zal hiervan een groot aandeel van jou zijn (douche, wasmachine, vaatwasmachine,...) (uiteraard de eerste maanden was jij er nog niet!)

Ik wil wel graag nogmaals benadrukken dat wij uitermate verveeld zitten met dit hele verhaal (zeker met dat ook de aansluiting voor gas en elektriciteit lang op zich laat wachten. Hierover echt wel goed nieuws: dit zou ook binnenkort in orde moeten komen!!). We hebben even getwijfeld of we jou er wel mee wouden 'belasten', maar in de veronderstelling dat jij wellicht ook een eindafrekening van De Watergroep hebt ontvangen (waarschijnlijk krijg je zelf geld terug??), is het toch vast beter om wat duidelijkheid te scheppen. Zeker om je te waarschuwen voor de komende periode, want eens de aansluiting in orde (hopelijk dus zo snel mogelijk), zal jouw teller dus wel beginnen lopen, en zal je dus bij een volgende afrekening zeker ook een tariefwijziging kennen!

Omwille van de toch wel hoge factuur die wij ontvangen hebben, hadden we toch graag een zekere regeling met jou getroffen (in normale omstandigheden zou jij normaal zeker ook eindafrekening van de Watergroep hebben ontvangen). Omdat we inderdaad niet kunnen inschatten welk aandeel ervan van jou is, en we ook wel erg gegeneerd zijn omwille van het voorval, willen we graag een regeling treffen in jouw voordeel. We dachten dat jij misschien een voorstel kon maken? Of kom je liever eens langs om samen te bespreken?

Hartelijk dank voor je begrip voor het hele voorval.
Altijd bereid voor extra woordje uitleg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 feb 2014 19:24

Ze kunnen enkel beroep doen op je goodwill.
De fout in de aansluiting is niet uw probleem.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

cusio

#3 , 28 feb 2014 22:00

zoals hierboven gezegd moet jij eigenlijk niets betalen maar aangezien de situatie is het een moeilijk geval ik zou niet graag 400euro (mits regeling) zien verdwijnen.
praat eens met je huisbaas zou ik zeggen anders zou de goede verstandhouding wel eens rap gedaan kunnen zijn.

Reclame

BirgitG
Topic Starter

#4 , 28 feb 2014 22:21

Dank je wel voor de informatie.

Ik heb trouwens een document van de plaatsbeschrijver met mijn nummer van aansluiting (ondertekend door de huisbaas), en het watercontract van mijn meter (die blijkbaar nog op nul stond en pas vanaf nu begint te lopen), dus volgens mij moet ik niets betalen, en indien ik dit toch overweeg, doe ik dit enkel uit goede wil.

Want in feite staat mijn verbruik van de voorbije maand niet op mijn teller (staat op hun naam) en moet ik juridisch gezien niet betalen voor het verbruik van iemand anders..

cusio

#5 , 28 feb 2014 22:25

idd aan jou de keuze wat je gaat doen.

CityBird

#6 , 28 feb 2014 23:07

Want in feite staat mijn verbruik van de voorbije maand niet op mijn teller (staat op hun naam) en moet ik juridisch gezien niet betalen voor het verbruik van iemand anders..
Dat je juridisch gezien dit water niet moet betalen staat mijns inziens los van het feit dat je dit toch verbruikt hebt.

Spreek met je huisbaas en werk een compromis uit wat dat ook moge zijn. Ruzie met je huisbaas kan je missen als kiespijn en doen alsof je neus bloedt is zelden een goede oplossing al was het maar voor het feit dat de kans heel reëel is dat de stoelen zich draaien in de toekomst.

Jerommeke

#7 , 28 feb 2014 23:28

volgens mij moet ik niets betalen, en indien ik dit toch overweeg, doe ik dit enkel uit goede wil.

... niet betalen voor het verbruik van iemand anders..
Verbruik van iemand anders is niet helemaal correct, je hebt toch wel water gebruikt in dat half jaar?. (wassen-eten...)
Ik zou hem voorstellen om na een maand de meterstand samen te noteren, en op basis hiervan een bedrag op plakken.

Volgens mij is je huisbaas de slechtste niet:
omwille van het voorval, willen we graag een regeling treffen in jouw voordeel.

:D

chantika

#8 , 01 mar 2014 07:08

Ook niet vergeten: de drinkwatervrijstelling (elke gedomicilieerde heeft recht op 15m³ gratis leidingwater per jaar)

Volledig eens met bovenstaand antwoord.

Ziet er uit als een nieuwbouw of verbouwing, doorspoelen wc en verbruik wasmachine zal dan wel gebeuren met regenwater. En zeg niet dat het de laatste maanden niet geregend heeft.

Sirkii

#9 , 01 mar 2014 07:42

Stel een schikking voor: bv helft van verbruik van de volgende 6 maand verminderd met het gratis water. Huisbaas kan de hoge factuur immers inbrengen als bedrijfskost van haar praktijk. Juridisch heb je dat water wel degelijk verbruikt en t was niet inbegrepen in de huurprijs.

BirgitG
Topic Starter

#10 , 01 mar 2014 08:38

Ik ben akkoord met de zaken hierboven vermeld, maar toch vind ik het een rare zaak. Mijn visie over deze zaak is eerder als volgt : ' De bouwaannemer en de mensen van het sanitair hebben niet hun verplichtingen nagekomen, dus vind ik dat ze eerst de nodige moeite moeten doen om een deel van het geld op die manier op te eisen. Mijn huisbaas heeft immers ook genoeg betaald, en heeft dit ook op papier. Dus aangezien dit probleem niet mijn fout is, noch de fout van mijn huisbaas zelf, vind ik dat ze eerst moeten beroep doen op de verantwoordelijkheid van de bouwaannemer.

Toen ik hier kwam wonen werd er mij gezegd dat alles in orde was, zowel elektriciteitsmeter als watermeter en dat ik een apart verbruik heb. Een maand nadien blijkt dat er geen aparte elektriciteitsmeter kan voorzien worden en mag ik een forfait betalen voor elektriciteit.

Ik heb verschillende keren de huisbaas ingelicht over het feit dat ik nog geen voorschotfacturen had ontvangen, alles zou in orde zijn. Intussen heb ik ook een factuur ontvangen van de watergroep en moet ik 53.19 euro betalen voor de vaste vergoeding.

Het gaat me vooral om het ongenoegen en het aantal keer dat ik dit heb gemeld.

Ik denk dat ik mijn facturen van vorig jaar erbij zal nemen en op die basis een compris zal sluiten met mijn huisbaas.

Terug naar “Archief”