ex huisbaas

10nne
Topic Starter

ex huisbaas

#1 , 25 feb 2014 17:02

Onze ex huisbaas (wij hebben de woning verlaten eind september 2012.) eist van ons allerlei schadevergoedingen, maar kan geen enkele faktuur voorleggen van herstellingen. Het uittredend plaatsbeschrijf gebeurde in december 2012 door een expert aangesteld door het vredegerecht.
Deze man heeft er 9 maanden over gedaan om een voorlopig plaatsbeschrijf te maken. In december 2013 heeft de expert kopies gevraagd van de werken die de huisbaas heeft gedaan. Het enige wat de huisbaas doorstuurd zijn offertes, maar geen enkele faktuur.
Wat kunnen wij hiertegen doen ? Bij het vredegerecht is het dossier geklasseerd en de expert weet zich blijkbaar geen raad meer, want hij heeft blijkbaar zijn werk niet goed gedaan. Heeft er iemand raad ? Kunnen wij zelf naar de rechtbank stappen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 feb 2014 17:07

Bij het vredegerecht is het dossier geklasseerd

Bedoelt u dat u veroordeeld bent tot het betalen van de kosten?

Door wie werd de expert aangesteld?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

10nne
Topic Starter

#3 , 25 feb 2014 18:28

@roharro:

nee, wij zijn niet veroordeeld tot het betalen van enige kosten.
Wij zijn tot tweemaal toe met onze advokaat en de advokaat van de tegenpartij in de woning samengekomen
om een plaatsbeschrijf op te maken. Tot tweemaal toe heeft hij geweigerd om ook maar iets te tekenen.
De vrederechter heeft toen de expert aangesteld om een plaatsbeschrijf te maken. Maar daarmee was de
kous af voor het vredegerecht. De expert moest een raming maken van de schade, maar dat spelletje duurt
ondertussen al 1.5 jaar. Huisbaas gaat met niets akkoord en wil geld zien.

Reclame

Vandebos

#4 , 25 feb 2014 19:27

- De schadevergoeding die de huisbaas eist dient niet gesoendeerd te worden aan reparaties, zij omhelst de waardederving die het pand heeft geleden tijdens uw verblijf en die niet te wijten zijn aan sleet en overmacht. Reparatie is niet verplicht.

- Als de verhuurder geld wil zien zal hij zelf maar de vrederechter opnieuw moeten inschakelen... U hoeft niets te doen.

Sirkii

#5 , 25 feb 2014 20:51

Als je - eerlijk zijnde voor jezelf - meer schade aangericht hebt dan de huurwaarborg dan laat je (zoals hierboven geschreven) het initiatief maar bij de huisbaas. Je huurwaarborg blijft misschien nog superlang geblokkeerd maar die ben je hoedanook kwijt ... Je kan ook proberen schikken : "jij krijgt de huurwaarborg. Elk betaalt zijn gerechtskosten." Wel via je advocaat dan een waterdichte afspraak maken.

10nne
Topic Starter

#6 , 26 feb 2014 08:10

Wij hebben geen schade aangericht. De woning was oud, vochtig, nog enkel glas, ... De huisbaas wil ons laten
opdraaien voor allerlei onnozele spullen, zoals gordijnrails, een eeuwenoude spiegel, ....
We mochten niet schilderen of behangen, alles moest blijven zoals in het begin van het huurcontract. Er lag vinyl
in de keuken die minstens 25 jaar oud was en nu heeft hij een offerte van 800,00 euro voor het ^plaatsen van
nieuwe vinyl. Die is dan waarschijnlijk van goud ! Er wordt hier geen rekening gehouden met slijtage, ouderdom,
het niet onderhouden van de woning door de eigenaar. Hij moest fakturen voorleggen aan de expert en dat kan hij
niet !

Rene

#7 , 26 feb 2014 13:16

Het is de huisbaas die moet bewijzen dat er schade zou zijn. En sleet is geen schade.
Had je een inkomende plaats-beschrijving? en wat staat daarop? Indien niets of weinig vermeld zit je goed.
Ik versta ook niet dat je advocaat de zaak zolang laat aanslepen.

Ik zat in een soortgelijke toestand vorig jaar maar wel alles gewonnen via de vrederechter en dit zonder kosten voor mij.
En was weg met een goedgekeurde plaats-beschrijving getekend door de eigenaar zodat de borg kon vrijgemaakt worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2014 15:12

Ik lees hier enkel maar over een uitgaande plaatsbeschrijving. Werd er ook één opgemaakt bij aanvang van de huurovereenkomst? Indien niet zou ik me verder niets meer aantrekken. Laat verhuurder maar bewijzen dat er schade is.
Wat ik echter niet goed begrijp is dat er een procedure voor het vredegerecht is geweest. Wie is die opgestart? Uw verhuurder? En zonder ingaande PB?

10nne
Topic Starter

#9 , 26 feb 2014 19:16

er werd een plaatsbeschrijf gemaakt bij intrede. Aan de hand hiervan werd door de expert een uittredend beschrijf gemaakt.
De verhuurder heeft de procedure bij de vrederechter gestart omdat hij met niets akkoord wou gaan.

roharro

#10 , 26 feb 2014 19:36

er werd een plaatsbeschrijf gemaakt bij intrede. Aan de hand hiervan werd door de expert een uittredend beschrijf gemaakt.
De verhuurder heeft de procedure bij de vrederechter gestart omdat hij met niets akkoord wou gaan.
In dat geval zal het vonnis van de vrederecter bepalend zijn voor wat u al of niet moet betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”