probleem rijbewijs

meesje
Topic Starter

probleem rijbewijs

#1 , 21 feb 2014 22:55

Gisteren ging ik aankopen doen Frankrijk. Politie deed me stoppen voor controle en beweerde dat mijn rijbewijs ongeldig is. Ik werd beboet.
Maar ik heb dit rijbewijs al jaren en de onze gemeente heeft me nooit een bericht gestuurd dat het niet meer geldig zou zijn.
Wat is hier aan de hand. Ben ik opgelicht door nep-agenten?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2014 23:53

Hoe ziet uw RB er uit?
Europese vermeldingen of al een zeer oud van in de jaren 70?
Gemeente gaat u geen bericht sturen.
https://www.google.be/search?q=belgisch ... 18&bih=679" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5948,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://burgerzaken.bree.be/cb/default.a ... tem=GGKKKG" onclick="window.open(this.href);return false;

meesje
Topic Starter

#3 , 22 feb 2014 00:19

Het is het rijbewijs dat mij werd uitgereikt in 1966.

Blijkbaar ben ik onterecht beboet, in de info die u vermeldt lees ik:

"Een Belg of een in België ingeschreven vreemdeling, die met zijn voertuig kortstondig in Frankrijk verblijft of er een voertuig huurt, dient er in het bezit te zijn van een Belgisch of van een geldig Europees rijbewijs. Frankrijk erkent het Belgische rijbewijs.

Toch raden wij u om praktische redenen (taalproblematiek) aan om, als u zich naar het buitenland begeeft, u te voorzien van een geldig Europees rijbewijs. Hiervoor kunt u terecht op de dienst “rijbewijzen” in de gemeente waar u bent ingeschreven in het bevolkingsregister. "

Practische redenen zijn toch geen wetsovertreding....
Waar een weg is is een wil.

Reclame

roharro

#4 , 22 feb 2014 00:27

Dit is inderdaad onterecht. Op dit ogenblik is het Belgisch rijbewijs nog steeds geldig. Frankrijk gaat hier in de fout.
Dien klacht in bij je gemeente en bij de Europese Commissie. Uw boete is onterecht en moet teruggestort worden.

http://ec.europa.eu/eu_law/your_rights/ ... hts_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#5 , 22 feb 2014 07:08

Frankrijk doet onterecht moeilijk over rijbewijzen van voor 1989 indien je met een voertuig rijdt van een categorie lager dan aangeknipt op je rijbewijs. (Bv met brommer rijden met een BE of met auto met een CE). Vernieuw best je rijbewijs eens want de foto zal ook niet meer echt gelijkend zijn ;-)

Protest aantekenen tegen de boete met attest van de gemeente dat je over een geldig rijbewijs beschikt zou moeten voldoende zijn.

loeki

#6 , 22 feb 2014 07:16

Toen ik vroeg op de gemeente of het verplicht is je rijbewijs te vervangen door een "bankkaart-model" kreeg ik volgend antwoord:

Als Uw huidig rijbewijs voorzien is van stempels voor de geldige categorien is er geen probleem en hoeft U niet te vervangen

Als Uw huidig rijbewijs nog een "geknipt" rijbewijs is dan moet het vervangen worden, want die zijn niet meer geldig in het buitenland en zullen problemen geven

LeenW

#7 , 22 feb 2014 11:09

Dit is een gekend probleem waar Frankrijk onterecht moeilijk over doet. Het was een paar jaar geleden in het nieuws.

Franciscus

#8 , 22 feb 2014 23:33

Een collega trachtte enkele jaren geleden in USA een auto te huren ...ging niet gezien het een rijbewijs was met enkel een B (elgië) vooraan .
Maatschappij kende enkel een Belgisch rijbewijs met de Europese vermeldingen vooraan (stond zo in hun boek).

JPV

#9 , 23 feb 2014 07:16

In de USA heb je sowieso een internationaal paspoort nodig (of een amerikaans) om een auto te huren. Zelfs een recent Belgisch/europees rijbewijs helpt in principe niet.

berenod

#10 , 23 feb 2014 09:05

In de USA heb je sowieso een internationaal paspoort nodig (of een amerikaans) om een auto te huren. Zelfs een recent Belgisch/Europees rijbewijs helpt in principe niet.
Inderdaad, internationaal rijbewijs toch, het paspoort heb je nodig om er in de eerste plaats binnen te geraken :)

Dit is iets wat velen vergeten, ons Belgisch rijbewijs (nieuw model) is geldig alleen in Europa.

Een bijkomend probleem is soms dat verhuurbedrijven WEL genoegen nemen met een Europees rijbewijs, maar dat ingeval van ongeluk de verzekering NIET betaald wegens geen internationaal rijbewijs!

Een voorbeeld is Thailand, waar zeker de kleinere verhuurbedrijven met plezier je geld aanemen en je een wagen of motorfiets verhuren, maar je staat dan wel open voor boetes (rijden zonder geldig rijbewijs), en nog veel erger in geval van ongeluk!

Rijden buiten Europa = Internationaal Rijbewijs!

Op mijn gemeente kost een internationaal rijbewijs 16 Euro (+foto), dus daar moet je het niet voor laten!

Jef 007

#11 , 23 feb 2014 10:43

zijdelingse vraag :
is een rijbewijs geldig als de agent u niet meer "herkent" op de foto? ( wegens ouderdom bvb)

berenod

#12 , 23 feb 2014 11:08

zijdelingse vraag :
is een rijbewijs geldig als de agent u niet meer "herkent" op de foto? ( wegens ouderdom bvb)
U riskeert alleen een PV van waarschuwing, en krijgt dan 30 dagen de tijd om een nieuw rijbewijs te verkrijgen.

berenod

#13 , 23 feb 2014 11:15

Een klein beetje off topic, maar wat ik zeer vreemd vindt hier in Belgie, is het absolute verbod om te rijden wanneer u bijvoorbeeld wacht op een vervangingsrijbewijs na verlies.

Ik moest zelfs apart een document ondertekenen bij de politie toen ik mijn PV van verlies liet opmaken, dat ik verstond dat het besturen van een voertuig NIET toegelaten was tot ik een nieuw rijbewijs had ontvangen.

Ik zou denken dat in deze tijd van informatica, een politionele dienst snel en efficiënt via hun boordcomputer kunnen zien of u het recht heeft van een voertuig te besturen.

Ik vraag me ook af wat eventuele boetes kunnen zijn, en eventuele repercussies wanneer u een ongeval heeft, rijdend zonder een fysiek rijbewijs aanwezig.

Franciscus

#14 , 23 feb 2014 16:49

U kan onmiddellijk met dat attest een nieuw RB gaan ophalen bij de gemeente .
Het niet in bij zich hebben van een RB is iet s anders dan geen houder zijn van een geldig RB.
Maar u moet officieel een RB bij hebben net zoals uw identiteitskaart.

Rowin

#15 , 23 feb 2014 18:04

Ik heb ook mijn rijbewijs eens verloren wegens diefstal.

Politie of gemeente (weet niet meer welke van de 2 het was) heeft mij daar een tijdelijk vervangdocument voor gegeven tot als ik achter mijn nieuw rijbewijs kon gaan.

Terug naar “Archief”