Doorgeven van nummerplaat aan de politie

jinan
Topic Starter

Doorgeven van nummerplaat aan de politie

#1 , 21 feb 2014 08:53

Mag een burger zomaar jouw nummerplaat noteren en dit doorgeven aan de politie als je, in zijn ogen, een overtreding begaat? (geen verkeersovertreding)
Dit nadat hij je blééf achtervolgen tot op een parking met de duidelijke bedoeling te zien wat jouw auto was.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

jinan
Topic Starter

#3 , 21 feb 2014 09:39

dus ik zie iemand iets stelen, ik volg die persoon, noteer de nummerplaat en geef dat aan de politie???? (dit is een voorbeeld!)

Reclame

Lightning

#4 , 21 feb 2014 09:40

Ja

jinan
Topic Starter

#5 , 21 feb 2014 10:00

amai, dan ga ik werk hebben de rest van mijn leven....

je moet toch een enorm haatdragend persoon zijn om zoiets te doen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2014 10:55

amai, dan ga ik werk hebben de rest van mijn leven....
Echt, zie jij dagelijks mensen stelen? Ik niet, eigenlijk. Niemand verplicht je ook wagens te achtervolgen. Je MAG het wel, maar MOET het niet. Als je echter een misdaad ziet begaan, heb je in principe de plicht de politie hiervan op de hoogte te brengen, maar dit kan met een simpel telefoontje waarin he meld wat je gezien hebt en je persoonlijke gegevens doorgeeft zodat de politie achteraf indien nodig kan contact opnemen. Maar ik ben persoonlijk zelf nog nooit in zo'n situatie terechtgekomen. Ik zie soms wel stomiteiten en verkeersovertredingen gebeuren, maar dit zijn nog altijd geen criminele daden.

Is het mogelijk dat uw vraag voortvloeit uit het feit dat u misnoegd bent dat iemand die u iets zien mispeuteren heeft, u gevolgd is en uw nummerplaat doorgegeven heeft aan de politie?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jinan
Topic Starter

#7 , 21 feb 2014 18:35

Als ik op een baan waar je 70 mag, maar waar de meeste mensen 80 rijden, word voorbijgestoken door iemand aan hele hoge snelheid, dan heb ik wel zin die te verlinken ja.
En IK heb niks mispeuterd nee.
Maar als in een bos, waar 85% van de mensen hun hond los laat, iemand achtervolgd wordt door een jogger omdat die niet kan verdragen dat er honden los lopen en dat die jogger dan die persoon blijft achtervolgen en op de parking gaat cruisen om toch maar die nummerplaat te pakken te krijgen om die persoon "aan te geven", man man wat een slecht karakter heeft die jogger dan! Hij is niet gebeten, hij is niet gevallen, hij stond alleen maar te krijsen dat de honden aan de lijn moeten.
En ja, officieel is dat ook zo, maar ook honden hebben het recht eens flink te ravotten.
Tenslotte doen die honden niks verkeerd, ze gooien geen flessen, blikjes, papier....in het bos.

LeenW

#8 , 21 feb 2014 18:46

Tja, die man heeft gelijk natuurlijk. Als er iets van komt, kunt u het zo verklaren tegen de agent, benieuwd wat er volgt.

Turaki

#9 , 21 feb 2014 18:46

Mooie houding. Weer eentje die meent dat omdat "iedereen het doet", het wel moet mogen. Als u uw hond wil laten ravotten, ga dan naar een plaats waar dit mag, zorg voor een tuin die groot genoeg is, of wees zo verstandig om geen huisdier te nemen dat u niet degelijk kan onderhouden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 21 feb 2014 18:46

Er moeten wel bewijzen bij zijn. Anders is het woord tegen woord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#11 , 21 feb 2014 18:55

Er moeten wel bewijzen bij zijn. Anders is het woord tegen woord.
Ja, uiteraard, daarmee dat ik mij afvroeg wat Jinan zou doen, zijn punt verdedigen tegen de agent of liegen over de hond.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 feb 2014 21:12

Is dat UW bos? zoniet wat doet u daar dan in?

Jelias

#13 , 22 feb 2014 14:29

Is dat UW bos? zoniet wat doet u daar dan in?
Is het bos van de jogger dan? Ik dacht dat het bos van iedereen was en een klein beetje verdraagzaamheid zou niet misplaatst zijn. Waar blijven trouwens de losloopgebieden voor honden? Want hoe je het ook draait of keert, of je nu een honden- en dus mensenhater bent of niet, honden zijn in onze maatschappij niet meer weg te denken. Een beetje tegemoetkoming van de overheid zou dan ook niet misstaan, ipv al die regeltjes en verboden.
Die jogger zou door mij aangeklaagd worden, wegens stalking en poging tot...
Franciscus, jij doet je naam precies ook geen eer aan. Of weet je niet wie Franciscus was?

Turaki

#14 , 22 feb 2014 15:14

Voor stalking (juiste term is belaging) moet er meer dan 1 feit gepleegd worden. Iemand volgen die iets misdaan heeft om de identiteit te kunnen achterhalen (noteren nummerplaat, aangezien ik sterk vermoed dat TS deze niet zo wou meegeven) zal ook nooit zo geklasseerd worden.

En bos is altijd van iemand (privé-persoon, vzw, overheid), zonder toestemming van de eigenaar mag u daar niet in. Geeft de eigenaar toestemming, dan dient u zich aan de wettelijke regels (bijvoorbeeld honden aan de leiband) en aan de bijkomende regels van de eigenaar (bijvoorbeeld geen honden) te houden.

Verdraagzaamheid heeft hier trouwens niets mee te maken. Er is een categorie mensen die menen dat de regels niet van toepassing zijn op hen, met als excuus dat bijna niemand er last van heeft. Maar die regels zijn er voor een goede reden, en hoewel elke hondeneigenaar die zijn hond los laat lopen er vast van overtuigd is dat zijn hond niemand kwaad zal doen, zou men eerst eens moeten nadenken waarom deze regels er zijn. Ik kan er zo 2 goede bedenken: het schrik aanjagen van de dieren die in het bos wonen en zo de natuur ernstig verstoren; in onverwachte situaties kunnen honden, ongeacht hoe goed hun opvoeding is, nog steeds fout reageren en iemand bijten, zoals overenthousiaste kinderen.

Waar blijven de losloop gebieden? Neem eens contact op met iemand die daar bevoegd voor is, want hier gaat u het antwoord niet vinden.

Oude Belg

#15 , 22 feb 2014 15:42

ook honden hebben het recht eens flink te ravotten.
In uw huis, in uw tuin, op een hondenweide, .....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Archief”