rijden zonder nummerplaten

Tieleman
Topic Starter

rijden zonder nummerplaten

#1 , 16 feb 2014 10:31

Hallo,

Ik heb een vraagje. Gisteren ging ik naar aan auto kijken voor verkoop. De verkoper stelde voor om eens een ritje te maken.
We deden een klein toertje langs de boerenbuiten. Worden we wel niet tegen gehouden door de politie. Er hingen geen nummerplaten aan de auto.
Ik had daar totaal geen aandacht aan geschonken en dus ook totaal niet bij stil gestaan dat er geen nummerplaten aan de auto hingen. Er werd dus een PV opgesteld omdat ik bestuurder was van een auto zonder nummerplaten. Weet iemand wat de gevolgen voor mij zullen zijn?
Bleek ook dat de auto niet meer verzekerd was. Maar dit kon ik niet weten.

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 16 feb 2014 11:23

Dit wordt normaliter politierechtbank voor de bestuurder (maar normaliter ook voor de eigenaar). Normaal zou de wagen ook geïmmobiliseerd geworden zijn (of weggetakeld). Als hij dat niet gedaan heeft dan heeft de eigenaaral veel geluk gehad. Als je gedagvaard wordt dan neem je best een eigen advocaat om zo veel mogelijk in de schoenen van de eigenaar te kunnen schuiven want hij wist dat het voertuig géén platen had, niet gekeurd was (veronderstel ik) en niet verzekerd was. Komt op strafblad en veelal volgt er een rijverbod (en boete). Wees al blij dat je geen ongeval in fout veroorzaakt hebt want dat zou je geruïneerd hebben.

Turaki

#3 , 16 feb 2014 11:25

Als je gedagvaard wordt dan neem je best een eigen advocaat om zo veel mogelijk in de schoenen van de eigenaar te kunnen schuiven want hij wist dat het voertuig géén platen had, niet gekeurd was (veronderstel ik) en niet verzekerd was..
Zal niet veel uithalen, als bestuurder moet je controleren of het voertuig in orde is.

Reclame

LeenW

#4 , 16 feb 2014 11:27

Is de verkoper een garagist of particulier? Een garagist moet hier normaal proefrittenplaten voor hebben..

Tieleman
Topic Starter

#5 , 16 feb 2014 11:45

De auto is inderdaad weggetakeld. De verkoper is particulier. We zijn allebei 23 jaar. Ik heb dit zeker niet express gedaan. Ik heb daar gewoon allemaal niet bij stilgestaan. Eerste keer dat ik een auto koop. Een idee welke boetes daarop staan ?

Oude Belg

#6 , 16 feb 2014 12:15

Een idee welke boetes daarop staan ?
Alleen al onverzekerd rijden : tussen €100 en €1 000 (maal zes), niet ingeschreven : € 20 tot € 200 (maal zes) + boete verkeersbelasting. Hopelijk was de keuring nog in orde...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tieleman
Topic Starter

#7 , 16 feb 2014 12:26

Ik was de bestuurder. Zijn alle boetes voor mij? Ok, de nummerplaten moest ik gecontroleerd hebben. Maar ik wist niet dat de auto niet meer verzekerd was en of hij al dan niet gekeurd was.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 feb 2014 19:32

Ook dat MOET gecontroleerd worden.
+ de gerechtskosten + denk ik ook nog fonds slachtoffers.
Kans is tevens groot dat u ook nog een rijverbod gaat krijgen.
Hopelijk is ook de eigenaar verhoord..want hij mag ook niet toelaten dat zo'n auto op de openbare weg komt.

LeenW

#9 , 16 feb 2014 20:16

Ja inderdaad, ergens is dit toch ook misbruik van vertrouwen? Als iemand mij toestemming geeft om zijn voertuig te besturen op de openbare, kan ik toch logischerwijs verwachten dat dit gekeurd en ingeschreven is? De nummerplaten zijn natuurlijk idd meteen zichtbaar..
Laatst gewijzigd door LeenW op 17 feb 2014 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#10 , 16 feb 2014 20:30

Misbruik van vertrouwen is het wederrechtelijk toe eigenen van een goed dat niet het zijne/hare is.
Topicstarter kan best zijn (rechtsbijstand)verzekering inschakelen en zorgen dat er een advocaat wordt toegewezen om de schade te beperken

Tieleman
Topic Starter

#11 , 17 feb 2014 15:26

Ik zou graag nog iets toevoegen en iets meer gedetailleerder zijn in mijn verklaring omdat ik vind dat die agent alles zeer kort heeft opgeschreven. Kan dit
Nog? En moet dit binnen een bepaalde tijd gebeuren ?

Franciscus

#12 , 17 feb 2014 16:30

Dat kan dan wordt er een navolgend PV opgesteld.
Alleen wat zou u nog willen bijvoegen?

Tieleman
Topic Starter

#13 , 17 feb 2014 20:29

Ik vind dat de agent die mijn pv heeft opgesteld alles zeer beknopt heeft opgeschreven. Ik zou graag wat meer in detail gaan.

Heb ondertussen navraag gedaan bij de rechtsbijstand en ik kan hier geen beroep op doen, omdat ik met een auto reed die niet door hen verzekerd is.
Wat doe ik best? Zoek ik een advocaat of probeer ik mezelf te verdedigen? Ik vind persoonlijk dat ik weinig schuld tref. Ik heb dit echt niet bewust gedaan.

Turaki

#14 , 17 feb 2014 20:37

Ik vind persoonlijk dat ik weinig schuld tref. Ik heb dit echt niet bewust gedaan.
Intentie telt hier niet, u heeft de overtreding begaan of niet (in dit geval is er weinig twijfel). Wat u ervan vindt, is dus irrelevant, en trachten eronder uit te komen door de stellen dat u het niet wist, zal u echt niet helpen.

denlowie

#15 , 17 feb 2014 20:48

U rijd toch nooit met een wagen zonder ge keken te hebben of er nummerplaten op staan, wat die verzekering betreft is een andere zaak en dit kon je misschien niet vermoeden, maar van die nummerplaten dit is een zeer grote fout van u en van niemand anders !

Hopelijk gaat misschien de rechter mild zijn door u jeugdige leeftijd, maar een zware straf zal toch onvermijdelijk zijn !

Neem een advocaat die toch er kan voor zorgen dat je straf minimaal is, persoonlijk verdedigen voor zo een feit zou ik niet aan beginnen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”