Schadevergoeding inbeslagname

Rowin
Topic Starter

Schadevergoeding inbeslagname

#1 , 16 feb 2014 09:28

Ik zou eens willen informeren of men een schadevergoeding eisen indien bijvoorbeeld een pc in beslag wordt genomen (vrijwillig) door de politie in een zaak waarbij jezelf verdachte/slachtoffer bent en wordt vrijgesproken/zaak word geseponeerd?

Nu is het zo dat ongeveer 7 maand geleden een pc op mijn huisadres is in beslag genomen door de politie. Dit gebeurde "vrijwillig". Ze begonnen daar immers al over anders een bevelschrift aan te vragen en dat dan heel het huis doorzocht zou worden dus heb ik ze daar maar een willekeurige pc meegegeven. Was niet van plan om de mijne mee te geven daar ik deze gebruik voor mijn werk :wink:

Achteraf had ik deze beter niet meegegeven want dan bleek dat ze voor zo'n zaak geen bevelschrift kunnen aanvragen en bleek ook al snel dat ze vree overdreven hadden over het feit dat ik de computer binnen een maand al zou terugkrijgen :roll:

Een extra kantopmerking bij de "vrijwillige" inbeslagname voor zover deze van invloed zijn.

1) Voor de computer dat ze in beslag namen, heeft de eigenaar zijn toestemming niet gegeven

2) Niet alle personen die hun huisadres hebben op de plaats waar ze de pc in beslag genomen hebben, hadden hun toestemming gegeven. Woon momenteel nog thuis samen met mijn ouders en broer (ook meerderjarig). Mijn ouders hebben hun toestemming gegeven maar mijn broer die op het moment van de feiten ook thuis was niet. De eigenaar van de pc en mijn broer zijn overigens 2 verschillende personen

3) De computer die in beslag genome is geweest is van een zelfstandige en is dus van een zaak. Deze ondervindt hier uiteraard schade van

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 feb 2014 10:14

Als u toestemming geeft, doet u afstand van uw rechten. Tenzij de computer beschadigd is teruggekomen, denk ik niet dat u een zaak heeft.

Rowin
Topic Starter

#3 , 16 feb 2014 10:47

Dat begrijp ik.

Maar kan de eigenaar een schadevergoeding eisen aangezien deze zijn toestemming niet heeft gegeven, dus ook geen afstand deed van zijn rechten?

Over het toestemming geven van mijzelf. Ik zet altijd op zo'n papier boven mijn handtekening altijd de aanduiding gelezen. Dit ondermeer doordat ik op die manier later kan verklaren dat ik gewoon heb getekend dat ik het document gelezen had maar niet goedgekeurd. Doe ik standaard bij documenten waar ik niet zeker van ben. Maar ik ben niet de eigenaar van de computer dus ik kan zowieso geen schadevergoeding eisen.

De bedoeling van de politie was trouwens om te vragen of ze mijn computer in beslag mochten nemen. Maar ipv dit zo te vragen, vroegen ze: Op welke pc zit je en mogen we deze in beslag nemen?

Ik zat op dat moment op een andere pc dan de mijne voor bankzaken dus heb ik deze meegegeven. Ik had natuurlijk de tijfel of ze niet mijn pc bedoelden maar had geen zin om er dieper op in te gaan zodat ze degene zouden vragen waar ik eigenaar van was . De mijne zou ik zowieso geweigerd hebben (gebruik hem voor mijn werk), maar een weigering kunnen ze opvatten in de trend van: Je hebt iets te verbergen. En een weigering staat natuurlijk in het verslag dat ook naar het parket wordt doorgestuurd. Ik kan nu later ook tenminste aangeven dat ik mijn volle medewerking aan het onderzoek heb gegeven.

De verkeerde inbeslagname is immers een fout van de politie. Ze moesten maar duidelijker zijn. Wie ben ik als gewone, simpele burger om te weten wat deze moeten hebben? :)
Laatst gewijzigd door Rowin op 16 feb 2014 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Sirkii

#4 , 16 feb 2014 11:10

Als ik je goed lees heb jij ze een "willekeurige" PC meegegeven die niet van jou was maar van een huisgenoot (zelfstandige). Voor mij is dit "ontvreemding" van andermans zaken. 'k Zou dus stillekes zwijgen en uw zelfstandige huisgenoot leren hoe in't vervolg back-up's te maken zodat defect/verdwijning van een PC géén schade oplevert voor z'n zaak.

Rowin
Topic Starter

#5 , 16 feb 2014 11:19

Als ik je goed lees heb jij ze een "willekeurige" PC meegegeven die niet van jou was maar van een huisgenoot (zelfstandige). Voor mij is dit "ontvreemding" van andermans zaken. 'k Zou dus stillekes zwijgen en uw zelfstandige huisgenoot leren hoe in't vervolg back-up's te maken zodat defect/verdwijning van een PC géén schade oplevert voor z'n zaak.
Ik heb ze niks meegegeven. Ze hebben gevraagd of ik er problemen mee had dat ze deze mee zouden nemen. Uiteraard had ik dit niet daar deze niet van mij was. Heb nooit gezegd dat ze deze pc moesten meenemen. De politie heeft zelf de pc aangeduid die ze in beslag wouden nemen alhoewel ze zich vergisten van pc. Heb overigens geen woord gelogen. Heb gewoon gezegd, op deze pc zit ik daar ik op dat moment ook effectief op die computer zat en gezegd dat ikzelf er geen probleem mee had dat deze in beslag zou genomen worden. De politie had beter gevraagd wie de eigenaar was.

Ik kan niet verantwoordelijk gehouden worden als ze zaken meenemen waarvan ze niet weten van wie deze ijn

LeenW

#6 , 16 feb 2014 11:28

U hoeft niet te liegen om een politie-onderzoek tegen te werken. U had die computer nooit mee mogen geven als u niet de eigenaar bent, maar de correcte informatie moeten doorgeven aan de agent in kwestie.

Rowin
Topic Starter

#7 , 16 feb 2014 11:45

Ik heb geen enkel woord gelogen. Heb nooit gezegd dat de pc van mij was of dat ik de eigenaar was. Ze zagen dat ik op die pc zat en vroegen of ik problemen had als ze deze meenamen. Als ik daarop nee antwoord, denk ik niet dat ik daar in fout ben. Ik wist toen ook niet wat de bevoegdheden wat de politie zijn. Ik dacht effectief dat ze zaken mochten meenemen zonder toestemming van de eigenaar als dit als bewijsmateriaal kan dienen en de eigenaar op dat moment niet aanwezig was. Ik stond er eerlijk gezegd ook niet teveel bij stil. Misschien een beetje door de schock door 's avonds plots de politie voor uw deur te hebben

Op het moment dat de politie onverwacht voor uw deur staat voor iets in beslag te nemen, heb je in eerste instantie de neiging om met alles akkoord te gaan met alles wat ze vragen. Tenzij je bang bent dat ze iets ontdekken natuurlijk. Ik had de sterke twijfel of ze mijn computer niet bedoelden maar op dat moment zeg je gewoon: Ja mijnheer, geen probleem mijnheer enz... Zeker aangezien dit totaal onverwacht gebeurde en ze ondertussen toch ook wat rondkijkten. Had beter wat opgekuisd :)

Ze zeiden ook niet voor wat ze hem precies moesten hebben. Ze zeiden gewoon dat er door de andere partij ook klacht was ingediend geweest en dat ik binnenkort voor verhoor moest opdraven. Ik heb zelf gebeld naar de politie wat de feiten precies waren maar ze mochten mij dit niet meedelen tot aan het verhoor

Bij het verhoor kreeg ik de zekerheid dat ze effectief de pc bedoelden waar ik eigenaar van was en heb daarna per brief aan het parket laten weten dat de pc die in beslag stond niet de mijne was. Heb zelf een kopie van de aankoopfactuur van de eigenaar gekregen en als bijlage meegestuurd.

Ik heb het van zodra ik zekerheid had ze mijn pc bedoelden dus uiteraard ook meegedeeld aan het parket

Rowin
Topic Starter

#8 , 16 feb 2014 11:48

Op het moment van inbeslagname heb ik op alle vragen die mij gesteld waren correct geantwoord dus denk niet dat mij iets ten laste gelegd kan worden. Politie wordt toch verondersteld om te checken of ze de juiste zaken in beslag nemen?

Moesten ze gevraagd hebben of ze mijn pc in beslag mochten nemen zou dit niet gebeurd zijn. Denk niet dat het zo moeilijk is om dit doen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 feb 2014 20:17

Als het een heterdaad was en er was een OGP bij ( officier gerechtelijke politie) kan deze zonder bevelschrift ALLE pc in dat huis meenemen.
Een in beslag genomen PC gaat zo wue zo naar het parket/onderzoeksrechter. Het zijn dus ook het parket/onderzoeksrechter die beslissen OVER het vrijgeven van een inbeslaggenomen voorwerp niet de politie.
Politie dient niet te wachten tot uw broer thuis is om toestemming te vragen.
Kan perfect mogelijk zijn dat hier nog een staartje aan komt als men vaststelt dat PC van iemand anders is...
Hebt u die persoon al in kennis gesteld dat ZIJN PC door de politie is meegenomen???

Rowin
Topic Starter

#10 , 17 feb 2014 00:32

Het was geen heterdaad. het ging over een feit 4 maand voor de pc in beslag genomen was.

Ik heb die persoon direct na de feiten op de hoogte gesteld. Heb zelfs nog tijdens het verhoor proberen aan de agent die het verhoor afnam, proberen te melden dat de pc niet van mij was. Ik kreeg vanaf het moment dat ik mijn mond opendeed de reactie van ik leid het onderzoek en niet jij. Dan kunnen ze mij ook niet kwalijk nemen dat ze van niks wisten. Ze hebben nooit letterlijk mijn computer gevraagd. Ze hebben alleen gevraagd of ik geen problemen had dat ze deze zouden meenemen. Ik heb daarop geantwoord dat ik daar "persoonlijk" geen problemen mee had. Heb nooit gezegd dat ze deze moesten meenemen.

Ik wist zelf pas enkele weken na de inbeslagname dat ze hiervoor geen recht hadden om deze mee te nemen daar ik de eigenaar niet ben en deze zijn toestemming niet heeft gegeven.

in het geval dat hier een staartje aan komt, kunnen ze mij dit toch moeilijkl ten laste leggen? De politie is nog altijd verantwoordelijk voor de zaken die ze in beslag nemen en ik heb niet gelogen op hun vragen noch kan van mij verwacht worden dat ik op voorhand wist dat ze deze niet in beslag mochten nemen. Heb zelf uitstekend meegewerkt.

Ze hadden daar nog een andere pc gezien en vroegen of ze deze ook mochten meenemen. Deze was de mijne en alhoewel ze dit mss niet wisten konden ze dit toch vermoed hebben toen ik dit weigerde door te zeggen dat ik hem nodig heb voor mijn werk

Rowin
Topic Starter

#11 , 17 feb 2014 00:42

Ben overigens van plan om morgen samen met de eignaar een verzoekschrift naar het parket te sturen voor nietigheid van het beslag en een schadevergoeding aan te vragen. Denk niet dat ze deze kunnen weigeren daar zij verantwoordelijk zijn voor wat ze in beslag nemen en wij perfect hebben meegewerkt.

Een extra reden is dat ik het heb gedefinieerd als zelfstandige maar specifieker oefent de eigenaar het beroep van tandarts uit. Dus er staan daar zaken op waarop het beroepsgeheim van toepassing is.

LeenW

#12 , 17 feb 2014 09:10

Opnieuw, zoiets had u moeten melden tijdens de inbeslagname. Ik denk dat u "perfect meewerken" verwart met "niet gelogen".

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 feb 2014 11:20

Inderdaad dien maar klacht in samen met de echte eigenaar. Lijkt me het beste rechtstreeks klacht in te dienen bij de onderzoeksrechter zo is er een totaal onafhankelijk gerechtelijk onderzoek.

Rowin
Topic Starter

#14 , 17 feb 2014 12:46

het rare is dat parket overigens al 2 maand op de hoogte dat ze de verkeerde pc in beslag namen daar ik dit hun meegedeeld had. Had zelf de aankoopfactuur in bijlage meegegeven.

Had zelf gevraagd of ze zo'n pc wel mochten meenenemen maar dan kreeg ik te hioren dat alles wss wel volgens de regels verlopen zal zijn

Hun reactie was dat de pc wel bij mij is in beslag genomen en dat ze zouden controleren of deze toch niet van mij was :|

Dacht dat de aankoopfactuur dit wel bewees maar naar het schijnt dus niet :roll:

Wat het niet melden betreft. Ik heb niet expres gelogen of nagelaten te vertellen dat de pc van iemand anders was. Moest ik hebben geweten dat dit niet in hun bevoegdheid was had ik dit uiteraard gemeld. Ik zat zoals begrijpelijk met mijn gedachten ondertussen wel bij andere dingen zoals wat betekent dit, moet ik nu voor verhoor opdraven enz...

Rowin
Topic Starter

#15 , 17 feb 2014 16:40

Nog even een klein technisch vraagje. Wat bedoelt men met het hebben van het wettelijk genot van een woning?

is dit enkel van toepassing op de eignaar van de woning of ook op alle inwonende familieleden die hun officieel adres daar ook hebben staan?

Terug naar “Archief”