uitvoeringskosten deurwaarder

okkernootje
Topic Starter

uitvoeringskosten deurwaarder

#1 , 12 feb 2014 10:25

Ik weet niet waar mijn vraag te plaatsen, dus doe ik het maar hier.

Op 9 december 2013 stond een deurwaarder aan de deur met een dwangbevel. Op 28 december 2013 heb ik mijn schuld aan de deurwaarder betaald.
Tot mijn grote verbazing staat de deurwaarder hier terug op 28 januari 2014 samen met een getuige en twee politie-agenten. Er werd beslag gelegd op mijn auto en andere goederen. Deurwaarder vroeg om contact op te nemen met zijn kantoor en zo te bewijzen dat ik de betaling gedaan had. Volgens deurwaarderskantoor was mijn betaling nooit toegekomen (?) vandaar dat er beslag werd gelegd. De dag erna krijg ik een afrekening. Mijn schuld werd inderdaad betaald (hadden ze over het hoofd gezien) maar ik dien toch de uitvoeringskosten ten bedrage van 450 euro te betalen.
Kan dat ? Volgens mij hebben ze bij het deurwaarderskantoor een fout gemaakt, hadden ze mijn betaling van december geregistreerd dan was hadden ze mijn inboedel toch niet opgeschreven ?
Moet ik die kosten alsnog betalen ?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#2 , 12 feb 2014 11:31

Schrijf die deurwaarder maar eens een aangetekend schrijven, dat u die uitvoeringskosten betwist, dat u een maand voordien betaald had en dat van een redelijk en normaal voorzichtig deurwaarder in dezelfde omstandigheden geplaatst, verwacht wordt dat hij toch elke maand zijn rekening eens checkt, en in ieder geval alvorens uitvoeringskosten ten belope van 450 EUR te maken.

Indien u nu bv. maar 1 dag voordien betaald had en die betaling hem nog niet bereikt had, kon hij die kosten wel op u verhalen, maar in dit geval is hij zelf in fout hoor.

j.demoor

#3 , 14 feb 2014 08:21

"Art.1024. De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd."(Gerechtelijk Wetboek).

Indien de tenuitvoerlegging het gevolg is van ‘Mijn schuld werd inderdaad betaald (hadden ze over het hoofd gezien) ‘,dan zijn de kosten van verdere tenuitvoerlegging voor de gerechtsdeurwaarder die ze onrechtmatig uitvoerde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”