Automatische verlenging contract
Geplaatst: 06 feb 2014 08:45
De kleuter- en lagere school waar ik voor werk, sloot een contract af met X ivm muizen op school. Dit contract bevat een automatische verlenging voor een jaar, maw als je geen 3 mnd voor het verstrijken van het contract hebt opgezegd, verleng je het contract automatisch voor nog een jaar. Het staat in het contract ergens tussen de kleine lettertjes, geen duidelijke vetgedrukte kader zoals dat hoort.
De nieuwe directie wilde het contract opzeggen, wat net na het verstrijken van de datum was, dus Rentokil wilde dat contract nog een jaar aanhouden. Na een aangetekende brief gingen ze akkoord met de opzeg en stuurden ze een factuur voor de volgende 3 maanden ipv het volgende jaar.
We hebben dat factuur geprotesteerd met volgende verklaring:
« Art. 39bis. § 1. Wanneer een dienstenovereenkomst van bepaalde duur gesloten tussen een verkoper en een consument een beding tot stilzwijgende verlenging bevat, komt dit beding in vet gedrukte letters en in een kader los van de tekst voor op de voorzijde van het eerste blad.
Dit beding moet de gevolgen van de stilzwijgende verlenging vermelden waaronder de bepaling van § 2, evenals de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging van de overeenkomst en de modaliteiten van deze kennisgeving.
In uw contract is dit niet voorzien.
Vervolgens zegt de wet:
§ 2. Onverminderd de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst, kan de consument, na de stilzwijgende verlenging van een dienstenovereenkomst van bepaalde duur, op elk ogenblik zonder vergoeding de overeenkomst opzeggen met inachtneming van de opzeggingstermijn die in de overeenkomst is bepaald, zonder dat deze termijn meer dan één maand mag bedragen.
Gelieve ons dus een creditnota te sturen voor dit factuur en een nieuw factuur op te maken ten bedrage van 1 maand.
Nu krijgen we volgende antwoord:
Cliënt verwijst naar de wet van 6 APRIL 2010: Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
In artikel 2 van deze wet is te lezen wat onder “consumenten” moet worden verstaan:
“consument : iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte producten verwerft of gebruikt”
Gezien het contract hier werd aangegaan door de school, geen natuurlijke persoon dus, valt men niet onder het toepassingsgebied van deze wet en kan men zich dus niet op de wet beroepen.
Klopt dit? Moeten zij zich niet houden aan de verplichte vetgedrukte kader in hun contract? En moeten wij dan 3 mnd opzeg betalen? En als wij geen consument zijn, wat zijn we dan wel? Want een bedrijf zijn wij ook niet.
De nieuwe directie wilde het contract opzeggen, wat net na het verstrijken van de datum was, dus Rentokil wilde dat contract nog een jaar aanhouden. Na een aangetekende brief gingen ze akkoord met de opzeg en stuurden ze een factuur voor de volgende 3 maanden ipv het volgende jaar.
We hebben dat factuur geprotesteerd met volgende verklaring:
« Art. 39bis. § 1. Wanneer een dienstenovereenkomst van bepaalde duur gesloten tussen een verkoper en een consument een beding tot stilzwijgende verlenging bevat, komt dit beding in vet gedrukte letters en in een kader los van de tekst voor op de voorzijde van het eerste blad.
Dit beding moet de gevolgen van de stilzwijgende verlenging vermelden waaronder de bepaling van § 2, evenals de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging van de overeenkomst en de modaliteiten van deze kennisgeving.
In uw contract is dit niet voorzien.
Vervolgens zegt de wet:
§ 2. Onverminderd de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst, kan de consument, na de stilzwijgende verlenging van een dienstenovereenkomst van bepaalde duur, op elk ogenblik zonder vergoeding de overeenkomst opzeggen met inachtneming van de opzeggingstermijn die in de overeenkomst is bepaald, zonder dat deze termijn meer dan één maand mag bedragen.
Gelieve ons dus een creditnota te sturen voor dit factuur en een nieuw factuur op te maken ten bedrage van 1 maand.
Nu krijgen we volgende antwoord:
Cliënt verwijst naar de wet van 6 APRIL 2010: Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
In artikel 2 van deze wet is te lezen wat onder “consumenten” moet worden verstaan:
“consument : iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte producten verwerft of gebruikt”
Gezien het contract hier werd aangegaan door de school, geen natuurlijke persoon dus, valt men niet onder het toepassingsgebied van deze wet en kan men zich dus niet op de wet beroepen.
Klopt dit? Moeten zij zich niet houden aan de verplichte vetgedrukte kader in hun contract? En moeten wij dan 3 mnd opzeg betalen? En als wij geen consument zijn, wat zijn we dan wel? Want een bedrijf zijn wij ook niet.