Illegale in huis nemen

Bartdepauw
Topic Starter

Illegale in huis nemen

#1 , 23 sep 2013 10:48

Ik heb sinds juni een erg goed contact met iemand uit Kenia. Er is een zekere 'klik' maar dit louter op vriendschappelijke basis. Ze heeft meerdere diploma's en heeft ook een jaar gewerkt hier in België toen ze nog een verblijfsvisa had. Nu is die al meer dan een jaar verlopen en woont ze bij vrienden. Ze kan dus ook niet meer werken en leeft op hun kosten. In oktober kan ze naar Gent gaan, een soort van opvanghuis waar ze elke dag van 8:00 tot 16:00 in de keuken moet gaan werken in ruil voor onderdak en eventuele medisch verzorging, als dat nodig blijkt.
Nu vroeg ik mij af als ik haar in huis zou nemen, dus ik bied haar onderdak en eten aan, wat zou er gebeuren als de wijkagent, door toedoen van de buren of weet ik veel wie, langs zou komen en om haar papieren zou vragen die ze niet heeft. Welke gevolgen zouden hier optreden voor haar en voor mij?

Groetjes, Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2013 23:27

Aansprakelijk voor repatriëring misschien...dus kosten die op u verhaald worden.

patjebrussel

#3 , 28 sep 2013 05:09

Lees ook dit : http://www.odice.be/userfiles/file/ODiC ... 20mzwv.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jij bent niet strafbaar, je mag gerust iemand eten en onderdak geven.
De dame in kwestie riskeert opgepakt te worden. Jammer, want ze heeft haar kansen verspeeld. Ze had een visum, werk. Had ze teruggekeerd, kon ze makkelijker aan een nieuw visum geraken, want ze was te vertrouwen.
Soms is gewoon de wet volgen, de makkelijkste weg hoor.
Zo heb ik ooit eens een buitenlandse vriendin gehad, we volgden gewoon de voorgeschreven procedure en ze kreeg tot 3 maal toe een toersitenvisum, en daar zijn ze niet zo happig mee met die zomaar te verlenen hoor.
Nadien is onze relatie stukgelopen, anders was ik er zeker van dat we een D-visum konden krijgen en werkkaart voor haar.

Reclame

Bartdepauw
Topic Starter

#4 , 02 okt 2013 10:54

Dat document ga ik zeker eens doornemen. Om aan een visum te geraken is heel erg moeilijk. Ze heeft me al heel wat verhalen hier rond verteld. Soms duurt het papierenwerk maanden, soms zelfs jaren.
Om een toeristenvisum te verkrijgen, hoe werkt dat precies? Ik zal het eens moeten opzoeken.

Jef 007

#5 , 02 okt 2013 15:13

raad vragen aan dienst vreemdelingenzaken
ze hebben een overzichtelijke website

patjebrussel

#6 , 02 okt 2013 18:12

http://countries.diplomatie.belgium.be/nl/kenia/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is een visum C als toerist voor het Shengengebied (90 dagen), ze kan dat op eigen houtje doen of via een garant : https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Gids ... eming.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo heb ik dat gedaan voor mijn toenmalige vriendin. Zij was wel niet illegaal in het land, maar we hebben dat samen gedaan, alle nodige papieren netjes ingevuld, interview op de ambassade. Dossier werd eerste maal naar DVZ gezonden voor advies, kwam goedgekeurd terug. De 2de en 3de maal hadden we het visum op een halve dag.
Voor jouw vriendin ligt het anders. Ze is u al illegaal. Een toeristenvisum hier aanvragen kan niet (denk ik). En als ze nu terug keert, weten ze dat. Illegaal hier zijn is al iets, maar als ze moet terugkeren als illegale,...
Ik kan je aanraden van daar je handjes af te houden. Stuur haar door naar een advocaat of een of andere VZW. Een 'ten laste neming' is niet zomaar een papiertje. Stel dat mijn ex-vriendin had weggelopen ofzo, draaide ik op voor alle kosten die zij zou veroorzaakt hebben.
Zoals ik al eerder schreef : ze heeft het verbrod, ze had een visum !

Terug naar “Archief”