Procedurefout advocaat - hoe schadevergoeding opeisen ?
Geplaatst: 21 sep 2013 12:34
Onze (dure) advocaat heeft in een beroepsprocedure handelsgeschil een zware procedurefout gemaakt waardoor de rechtbank de volledige beroepsprocedure onontvankelijk verklaard heeft. Uit het vonnis blijkt dat er door de rechtbank verscheidene malen om verduidelijking gevraagd werd maar dat hij gewoon heeft nagelaten daarop te antwoorden.
Na onze klacht bij de orde der advocaten, probeert hij de verantwoordelijkheid af te wimpelen door een van zijn toenmalige medewerkers aansprakelijk te stellen voor deze fout.
Wij hebben echter nooit toestemming gegeven voor het doorschuiven van ons dossier naar een andere advocaat en ook in het vonnis staat hij zelf als onze vertegenwoordiger vermeld.
Ondertussen zijn er contacten geweest met zijn verzekeraar maar er blijkt intern heel wat discussie te zijn omtrent de eigenlijke 'verantwoordelijke' (hijzelf of zijn medewerker).
Omdat wij aan hem erelonen betaald hebben en wij enkel met hem contact gehad hebben, is die 'aansprakelijkheidsdiscussie' voor ons eigenlijk niet van belang. Wij hadden duidelijk een overeenkomst met hem dus als hij het dossier, buiten ons om, naar iemand anders doorschuift, blijft hij voor ons de aansprakelijke.
Omwille van deze 'heisa' is ondertussen ook de cassatie-termijn verstreken.
De verzekering laat ondertussen niets van zich weten (terwijl beide advocaten bij hen verzekerd zijn) en we vrezen dat het op de lange baan geschoven zal worden.
Onze vraag : lijkt het jullie aangewezen een advocaat in de arm te nemen om ons standpunt bij de verzekeraar te verdedigen ? En zoja, hoe vind je een advocaat die in deze zaak werkelijk onze belangen zal verdedigen en niet zijn 'confrater' zal willen sparen ?
Na onze klacht bij de orde der advocaten, probeert hij de verantwoordelijkheid af te wimpelen door een van zijn toenmalige medewerkers aansprakelijk te stellen voor deze fout.
Wij hebben echter nooit toestemming gegeven voor het doorschuiven van ons dossier naar een andere advocaat en ook in het vonnis staat hij zelf als onze vertegenwoordiger vermeld.
Ondertussen zijn er contacten geweest met zijn verzekeraar maar er blijkt intern heel wat discussie te zijn omtrent de eigenlijke 'verantwoordelijke' (hijzelf of zijn medewerker).
Omdat wij aan hem erelonen betaald hebben en wij enkel met hem contact gehad hebben, is die 'aansprakelijkheidsdiscussie' voor ons eigenlijk niet van belang. Wij hadden duidelijk een overeenkomst met hem dus als hij het dossier, buiten ons om, naar iemand anders doorschuift, blijft hij voor ons de aansprakelijke.
Omwille van deze 'heisa' is ondertussen ook de cassatie-termijn verstreken.
De verzekering laat ondertussen niets van zich weten (terwijl beide advocaten bij hen verzekerd zijn) en we vrezen dat het op de lange baan geschoven zal worden.
Onze vraag : lijkt het jullie aangewezen een advocaat in de arm te nemen om ons standpunt bij de verzekeraar te verdedigen ? En zoja, hoe vind je een advocaat die in deze zaak werkelijk onze belangen zal verdedigen en niet zijn 'confrater' zal willen sparen ?