zelfstandigenstatuut of niet ?

melanina
Topic Starter

zelfstandigenstatuut of niet ?

#1 , 18 jul 2013 15:04

volgend jaar ga ik met pensioen. vanaf dan ik wil in de vakantieperiodes diensten leveren als kattenoppas, dat zullen dus beperkte periodes zijn en dat zal beperkte inkomsten genereren. kan ik dit fiscaal aangeven als 'diverse inkomsten' of zal ik hiervoor een statuut als zelfstandige in bijberoep moet aannemen ?

dank voor evt. reacties !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 jul 2013 08:31

“Art.4. § 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...Art.18.§ 1.Als een dienst wordt beschouwd elke handeling die geen levering van een goed is in de zin van dit Wetboek. Als een dienst wordt onder meer beschouwd de uitvoering van een contract dat tot voorwerp heeft :...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

‘ik wil in de vakantieperiodes diensten leveren als kattenoppas’

“Artikel 56 ...§ 2. De kleine ondernemingen...waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag(=5.580 EUR ,K.B. nr.19) niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(3 juli 1969 Wetboek BTW).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2013 10:33

Vrijstellingsregeling kleine ondernemingen: drempel verhoogt weldra naar 25.000 EUR, wanneer juist weet ik nog niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii

#4 , 20 jul 2013 21:26

Die toekomstige vrijstelling van 25000€ (nu z'n 5800€) is voor de vrijstelling om BTW administratie te voeren (geen BTW factureren maar ook geen BTW recupereren)

Jef 007

#5 , 21 jul 2013 23:09

klopt Sirkii, maar er is wel personenbelasting verschuldigd

dako

#6 , 23 jul 2013 16:44

en sociale bijdragen...

Jef 007

#7 , 23 jul 2013 16:57

sociale bijdragen kunnen zero zijn als er niet veel verdiend worden, tarieven staan op de websides van alle sociale verzekeringskantoren

T.H.

#8 , 24 jul 2013 12:28

Personenbelasting:

Het gaat hier ofwel om een doodgewoon beroepsinkomen ofwel om

90,1° WIB: onverminderd het bepaalde in 8° en 10°, winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen.

Aangezien het gemiddelde pensionsniveau in België zou ik voor de aangifte als beroespsinkomen gaan. Als je zeker wilt zijn wat voordeliger is moet je naar een belastingsadviseur gaan die aanhand van jouw pensioen, de te verwachten inkomsten en de mogelijke aftrekposten gaat kijken wat voordeliger gaat zijn.

melanina
Topic Starter

#9 , 29 jul 2013 10:01

bedankt voor alle reacties iedereen, ben weer heel wat wijzer hieruit geworden !

Terug naar “Archief”