Hypothecaire lening gedeeltelijk op naam van ex

tuxy
Topic Starter

Hypothecaire lening gedeeltelijk op naam van ex

#1 , 09 mei 2013 00:04

Hallo,

Sinds voorjaar 2010 volledig gescheiden.
Samen hadden we enkele jaren daarvoor een huis gekocht uiteraard met een hypothecaire lening op beide namen.
De woning heb ik ingekocht (staat vermeld in EOT!), dus ben voor 100% eigenaar en de lening betaal ik alleen verder.
Daar mijn ex tot op heden nog op de papieren vermeld staat vd hypothecaire lening had ik graag dat haar naam hiervan wordt geschrapt.
De bank heeft daarvoor vorig jaar de formulieren opgesteld en doorgestuurd naar een bank waar mijn ex in de buurt woont. Blijkt dat ze deze papieren nooit is gaan tekenen.

Mijn vermoeden dat mijn ex deze papieren niet ondertekent is dat ze uiteraard tot op heden ook de fiscale attesten ontvangt en deze kan gebruiken om daar belastingvoordeel uit te halen. Het nadeel is dat mijn ex uiteraard mede-aansprakelijk is indien ik bvb. de lening niet meer verder afbetaal.

Uiteraard heb ik ook een schuldsaldo-verzekering afgesloten, dus als er iets gebeurt met mij gaat de woning volledig naar mijn (minderjarige) kinderen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat haar naam toch van deze lening geschrapt wordt?
Is dit bvb. mogelijk via notaris?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gustje

#2 , 14 mei 2013 14:12

hey,

Ikzelf zit in een gelijkaardige situatie en vind moeilijk antwoorden op m'n vragen, wel werd me aangeraden alle afhandelingen in éénzelfde kantoor te laten verlopen met aanwezeigheid van beide partijen.

Om gebruik te kunnen maken vd attesten ivm belastingsvoordeel moet u ex wel op de desbetreffende woning gedomicilieërd staan wat me zou verwonderen aangezien u deze zelf hebt
ingekocht.

Is er een bepaalde reden-oorzaak waarom u ex wilt laten schrappen vd lening?
Ik zou ook graag weten wat de eventuele gevolgen zijn voor beide partijen bij niet schrappen (ontslagverlening) van een persoon uit de lening?

Mijn ervaring is dat een notaris daar weinig kan aan doen, tenzij een verzoek voor ondertekening versturen of via de vrederechten een bemiddeling voorstellen - bekomen (tussenkomst notaris - vrederechter = extra kosten ! als overeenkomsten uit een EOT niet worden nageleefd is de enige oplossing procederen en zo wordt de belgische staatskas rijker hé)

alvast succes,
grtjs

wanton

#3 , 14 mei 2013 14:20

Indien in de echtscheidingsakte is vermeld dat één van beide partners het huis én de lening overneemt , is het kleine moeite en kleine kost om dit ook zo te regelen bij de financiële instelling. Er moet geen nieuwe hypotheek gevestigd wordt , het betreft de uitvoering van een gerechterlijke beslissing.
Indien de ex , die geen eigenaar meer is , nog wel als mede-ontlener staat , kan de bank nog steeds eventuele schulden bij haar/hem opeisen. Ondanks het feit dat die geen eigenaar meer is.
Het is dus in eigen voordeel dat die ex zo vlug mogelijk de papieren ondertekent om zich te laten schrappen van de lening. Bovendien , als uitvoering van de EOT , kan dit afgedwongen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper

#4 , 14 mei 2013 20:49

Wanton,

EOT geldt als wet tussen partijen, maar is niet afdwingbaar ten aanzien van de bank. Ik neem aan dat in dit geval de bank akkoord ging om een partij te cshrappen als medeschuldenaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Archief”