sanering vervuild terrein na verhuring.

sneeuwklokje
Topic Starter
Berichten: 21

sanering vervuild terrein na verhuring.

#1 , 13 nov 2012 20:32

Mijn overleden moeder verhuurde een opslagplaats met bijliggend terrein. Volgens de huurder gebruikte hij dit gebouw en terrein om zijn uit de hand gelopen hobby (oplappen en stockeren van oldtimers) te kunnen uitoefenen. Nu heeft hij ons (de erfgenamen ) gecontacteerd om deze huur op te zeggen.
Het terrein en gebouw zullen dus binnenkort te koop gesteld worden tengevolge van de vereffening van de erfenis. Bij een verkoop hebben we echter een aantal attesten nodig waaronder een bodemattest van OVAM als mijn inlichtingen juist zijn tenminste. Wat als nu blijkt dat de bodem (vooral buiten het gebouw) zo vervuild is dat deze moet gesaneerd worden. Kunnen we deze vervuiling verhalen op de huurder en hem verplichten deze sanering te laten uitvoeren of zijn wij de pineut? Ik veronderstel dat de huurder gaat aanvoeren dat de vorige huurder evengoed schuld kan treffen (maar dat was toen een opslagplaats van een lokale sanitairwinkel) en reeds geleden van 1995.
Graag wat advies hoe we dit best aanpakken: mogen we de sleutel na de opzegperiode aanvaarden of doen we dit best niet tot de controle van de bodem gebeurd is, met het risico dat we de sleutel nooit meer te pakken krijgen en toch zelf de kosten moeten dragen? of kunnen we die bijvoorbeeld onder voorbehoud recupereren.
Klein detail: de huurder zijn eigen huis staat ook te koop, dus de kans bestaat dat hij binnenkort met de noorderzon verdwijnt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 13 nov 2012 22:38

** Bodemattest . Quote : " Wat als nu blijkt dat de bodem zo vervuild is dat deze moet gesaneerd worden ."
U gaat er blijkbaar van uit dat bodem moet gecontroleerd worden , en eventueel gesaneerd . Dit is niet noodzakelijk het geval .
Wanneer een grond bekend staat bij OVAM ( in het gronden informatie register ) als zijnde een risico grond , wordt er bij verkoop een attest afgeleverd waarin gedetailleerd staat beschreven wat de geschiedenis is van die grond , hoe de vervuiling tot stand gekomen is , en of maatregelen dienen genomen te worden , wel dan niet .
- bekend als risico grond is bvb. naar aanleiding van een vroegere vervuiling die aangegeven geweest is / ofwel een grond waar een millieu-vergunningsplichtig bedrijf op gevestigd is/was .
Alle andere gronden krijgen van OVAM een attest met verklaring dat er geen vervuiling bekend is .
Het is normaal gesproken de notaris die dit attest aanvraagt en daarvan ook verplicht melding dient te doen in de akte ( met de letterlijke tekst van OVAM ) .
Indien u op voorhand wenst te weten of deze grond bekend staat als risico grond , kunt u zelf informeren bij OVAM .
http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/1853" onclick="window.open(this.href);return false;

** Het is aan de huurder om het gehuurde goed over te dragen in de staat waarin het zich bevond bij aanvang huur .
Alles zal hier afhangen van wat er in het huurcontract staat , en of u zelf schade kunt vermoeden ( met concrete vaststellingen zoals o.a. lekkende olievaten , duidelijke sporen van olie op de grond , geuren afkomstig van olie - of chemische produkten ....).
Als u denkt van te kunnen bewijzen dat huurder enige vervuiling veroorzaakt heeft , kunt u de huurder daarvoor aansprakelijk stellen . Hij die de schade veroorzaakt , dient deze ook te vergoeden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Archief”