Onbetaalde creditnota
Geplaatst: 17 okt 2011 01:10
Hallo,
De technische kantjes maken hier weinig uit voor de uiteindelijke vraag, dus ik vat het wat korter samen.
- in Februari 2010 kom ik tot een verkoopsovereenkomst voor een (tweedehands) product met een bedrijf, product staat gewoon op een factuur zoals ik altijd al zag
- ik stelde vooraf duidelijk specifieke eisen over hoe ik het product opgeleverd wou zien (weinig bijzonders, in tegenstelling tot wat een gemiddelde klant zou vragen, vroeg ik nog een stuk minder)
- eenmaal de koop rond was, ging die communicatie opeens een stuk minder vlot, ze ontweken mijn vraag hoe het met de oplevering stond, en toen het uiteindelijk opgeleverd werd stelde ik vast dat een onderdeel niet werkte of na nog verder onderzoek, gewoon niet aanwezig was in het product, de verkoper verzekerde me echter dit wel aanwezig was en prima werkte -zij hadden het zelf nog gebruikt
- na gelijksoortige onenigheid over een ander product ben ik tot een contractsopzegging overgegaan voor de andere producten en is er mondeling aangegeven, laat dat product met problemen maar staan bij ons, en dat storten we dan wel volledig terug (juni 2010).
- spelletje begon, terugbetalingen worden pas op het einde van de maand verwerkt, foutje in de administratie -> eind van volgende maand, "goh, het is toch echt teruggestort hoor", en uiteindelijk totale negatie van verdere vragen.
Uiteindelijk heb ik dan toch een creditfactuur mogen ontvangen, waarmee ik vermoedelijk toch al iets steviger in mijn schoenen sta. Spijtig genoeg ging de hele zooi gewoon door, het was terugbetaald, ze gingen het betalingsbewijsje wel opsturen maar het opvragen bij de bank kon wel twee weken duren, die brief met dat betalingsbewijs is toen vast verloren gegaan bij de post -jullie snappen het hele idee wel ondertussen.
Ook werd er nooit gevraagd naar welk rekeningnummer de betaling teruggestort kon worden.
Ik heb het wegens tijdsgebrek nu al even laten liggen, maar heb nu wel zin gekregen om er terug wat actie in gang tegen te zetten, al was het uit principe en niet voor het bedrag (een kleine €800).
Bewijs is er zat, factuur, communicatie die steeds negatiever en vijandiger werd, creditfactuur, ontwijkende antwoorden, en uiteindelijk nog steeds geen bewijs dat zij de overschrijving uitgevoerd zouden hebben.
Een beetje zielig voor een bedrijf dat verder niet direct in nauwe schoenen staat. De moeilijkheid? Het bedrijf zit in nederland, en ik ben een belgische particulier.
Het liefst geef ik heel de zaak direct uit handen aan een advocaat die het vanaf de eerste stap overneemt (sturen van de aangetekende brief met een laatste sommatie veronderstel ik), zit er ook niet mee in die brief te vergoeden, maar gezien de houding van deze partij gok ik niet dat het met een briefje opgelost zal worden en dat de zaak ook daadwerkelijk gaat mogen voorkomen.
Een belgische advocaat gaat me waarschijnlijk niet echt kunnen helpen, zijn er mensen met tips voor advocaten die hun weg hier wel rond weten? Het bedrijf is gevestigd in de buurt van Roosendaal, het contact met de advocaat hou ik liever via email en telefoon omdat Roosendaal<->Brussel nog wel even is.
Mvg,
De technische kantjes maken hier weinig uit voor de uiteindelijke vraag, dus ik vat het wat korter samen.
- in Februari 2010 kom ik tot een verkoopsovereenkomst voor een (tweedehands) product met een bedrijf, product staat gewoon op een factuur zoals ik altijd al zag
- ik stelde vooraf duidelijk specifieke eisen over hoe ik het product opgeleverd wou zien (weinig bijzonders, in tegenstelling tot wat een gemiddelde klant zou vragen, vroeg ik nog een stuk minder)
- eenmaal de koop rond was, ging die communicatie opeens een stuk minder vlot, ze ontweken mijn vraag hoe het met de oplevering stond, en toen het uiteindelijk opgeleverd werd stelde ik vast dat een onderdeel niet werkte of na nog verder onderzoek, gewoon niet aanwezig was in het product, de verkoper verzekerde me echter dit wel aanwezig was en prima werkte -zij hadden het zelf nog gebruikt
- na gelijksoortige onenigheid over een ander product ben ik tot een contractsopzegging overgegaan voor de andere producten en is er mondeling aangegeven, laat dat product met problemen maar staan bij ons, en dat storten we dan wel volledig terug (juni 2010).
- spelletje begon, terugbetalingen worden pas op het einde van de maand verwerkt, foutje in de administratie -> eind van volgende maand, "goh, het is toch echt teruggestort hoor", en uiteindelijk totale negatie van verdere vragen.
Uiteindelijk heb ik dan toch een creditfactuur mogen ontvangen, waarmee ik vermoedelijk toch al iets steviger in mijn schoenen sta. Spijtig genoeg ging de hele zooi gewoon door, het was terugbetaald, ze gingen het betalingsbewijsje wel opsturen maar het opvragen bij de bank kon wel twee weken duren, die brief met dat betalingsbewijs is toen vast verloren gegaan bij de post -jullie snappen het hele idee wel ondertussen.
Ook werd er nooit gevraagd naar welk rekeningnummer de betaling teruggestort kon worden.
Ik heb het wegens tijdsgebrek nu al even laten liggen, maar heb nu wel zin gekregen om er terug wat actie in gang tegen te zetten, al was het uit principe en niet voor het bedrag (een kleine €800).
Bewijs is er zat, factuur, communicatie die steeds negatiever en vijandiger werd, creditfactuur, ontwijkende antwoorden, en uiteindelijk nog steeds geen bewijs dat zij de overschrijving uitgevoerd zouden hebben.
Een beetje zielig voor een bedrijf dat verder niet direct in nauwe schoenen staat. De moeilijkheid? Het bedrijf zit in nederland, en ik ben een belgische particulier.
Het liefst geef ik heel de zaak direct uit handen aan een advocaat die het vanaf de eerste stap overneemt (sturen van de aangetekende brief met een laatste sommatie veronderstel ik), zit er ook niet mee in die brief te vergoeden, maar gezien de houding van deze partij gok ik niet dat het met een briefje opgelost zal worden en dat de zaak ook daadwerkelijk gaat mogen voorkomen.
Een belgische advocaat gaat me waarschijnlijk niet echt kunnen helpen, zijn er mensen met tips voor advocaten die hun weg hier wel rond weten? Het bedrijf is gevestigd in de buurt van Roosendaal, het contact met de advocaat hou ik liever via email en telefoon omdat Roosendaal<->Brussel nog wel even is.
Mvg,