Gratis uitdelen samples.

sysrq
Topic Starter

Gratis uitdelen samples.

#1 , 24 sep 2011 12:20

Een bekende frisdrank-producent deelt gratis gekoelde blikjes frisdrank uit.
In plaats van een 'korte' promotieactie is het reeds 2 volle dagen aan 1 stuk bezig.

Waar zit het probleem: Deze actie vind plaats vlak voor het terras en de ingang van een cafetaria/cafe en heeft een niet verwaarloosbare impact op de omzet.

Vraag1: bestaat er wetgeving specifiek vn toepassing op deze zaken?

vraag2: Mag men vragen zich te verplaatsen of is er een manier om een zekere beperking in tijd/frequentie af te spreken.

mvg

sysrq

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2011 12:56

Op de openbare weg ..... toelating gemeente vermoedelijk noodzakelijk.
Komen ze op de rijbaan ..... dat is verboden.
Delen ze pamfletten dan moeten ze deze ook opruimen
enz enz

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 sep 2011 14:23

en voor zover ik weet moeten de blikjes geopend worden, anders doen ze aan straatverkoop...

Reclame

denlowie

#4 , 24 sep 2011 15:25

Ik zou toch liever dit hebben dan dat de flikken daar controles zouden uitvoeren!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#5 , 24 sep 2011 16:42

Een van de problemen is dat die mensen opdracht krijgen van hun firma om op een meestal kruispunt deze samples ( en inderdaad open) weg te geven.
Probleem is men krijgt NOOIT toestemming om dat OP een kruispunt te doen want dan moet men zich op de rijbaan begeven. Soms ook bij rood verkeerslicht.
Ik hou mijn hart vast als daar een ongeval gebeurd. Arbeidsrechtbank gaat vermoedelijk een zware fout weerhouden tov de werknemer met WEET dat men dat niet mag.
Daarbij is het zeker zonder toelating een verstoren van de openbare orde en kan het of is het ook ' gevaar in het verkeer'.
Plegers van deze feiten kunnen aangehouden worden en in kader van verkeerswetgeving zelfs een serieuze boete krijgen.

mava105

#6 , 24 sep 2011 19:43

Daarbij is het zeker zonder toelating een verstoren van de openbare orde en kan het of is het ook ' gevaar in het verkeer'.
Plegers van deze feiten kunnen aangehouden worden en in kader van verkeerswetgeving zelfs een serieuze boete krijgen.
Ben jij zeker dat dit zonder toestemming van de overheid gebeurd, of is dat maar een vermoeden van u?
Er wordt niet alleen frisdrank uitgedeeld aan kruispunten. Ook Rode Kruismedewerkers verkopen er jaarlijks hun stickers, en sommige jeugdbewegingen verkopen er ook vanalles. Om dan nog de bedelaars niet te vergeten, die met hun bakje van auto naar auto lopen, maar die laatsten hebben dan meer dan waaschijnlijk geeen vergunning

Franciscus

#7 , 24 sep 2011 21:12

Het verkopen of aanbieden van goederen stalen en zelfs boeken of muziek maken is in de meeste gemeenten onderworpen aan een voorafgaande toelating.
Dit om veiligheidsredenen.
Zo zijn er in A zones waar het nooit mag, of beperkt in tijd en er wordt NOOIT toestemming gegeven om dit te doen OP de openbare weg.
Ik vereenvoudig hier wel. Bij mijn weten is er maar een organisatie die toelating heeft dit te doen ( Het rode kruis). (Ik ga daar niet verder op in).
Het wordt mist aanvraag toegelaten op het trottoir dus naar voetgangers toe maar nooit naar bestuurders van voertuigen.
Het is ook niet bedoeld te verbieden dat bepaalde boeken of zo zouden verspreid worden, een bepaalde verdelers van striptijdschrift, Hare Krishna en soms dagbladen beriepen zich over dat grondrecht. Dat mag uiteraard. Alleen mag het niet op de rijbaan, of oprit van autosnelweg enz. Men mag dat wel op het trottoir.
Indien men in Antwerpen zaken uitdeelt zoals flyers moet er iemand zijn die alles opraapt als het wordt weggeworpen en in de toelatingen staat ook beschreven WAAR het mag.
De meeste doen het zonder aanvraag. Een firma die veel van deze activiteiten organiseert zegt gewoon dat ze het nooit aanvragen.

Terug naar “Archief”