vennootschap - geldlening (dringend)

dirrrtyboy
Topic Starter

vennootschap - geldlening (dringend)

#1 , 22 aug 2011 15:15

Ik stel me volgende vraag. Waarom zou een moedervennootschap (in het buitenland) geld lenen aan een dochtervennootschap (in het binnenland gevestigd)? Ik begrijp dat dat de dochtervennootschap deze interest kan aftrekken. Maar ik begrijp niet waar het voordeel zit voor de moedervennootschap.
Kan iemand mij deze vraag zo snel mogelijk beantwoorden. Dank u bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 22 aug 2011 16:16

Kan verschillende redenen hebben, dus heel moeilijk te zeggen zonder de concrete situatie te kennen. Enkele mogelijkheden:

-moeder wil dochter gewoon helpen door tijdelijk tekort (goedkoop) op te vangen. Doen echte ouders ook wel eens voor kinderen in het echte leven.
-moeder heeft groot liquiditeitsoverschot, dochter een tekort. Moeder krijgt hiervoor van bank vb maar 1% intrest, dochter zou moeten lenen aan 2%. Lening tussen moeder en dochter @1,5%: win-win
-dochter heeft reeds grote leningen, en banken willen geen nieuwe lening toestaan vb omdat er geen waarborgen zijn/slechte financiele toestand. Moeder heeft nog wel alle vertrouwen in dochter en leent dit geld dan maar zelf aan dochter.
-moeder kan bij bank veel betere intrestvoet bekomen(in sommige landen goedkoper?/ grotere lening/...) en leent dit verder door aan verschillende dochters aan hetzelfde lage tarief.
-...

Dus 101 mogelijkheden, zonder dat dit voordelig/nadelig moet zijn voor moeder of dochter

Reclame

Terug naar “Archief”