ingaan rijverbod

sysrq
Topic Starter

ingaan rijverbod

#1 , 10 mei 2011 12:57

Nâ de openbare verkoop waarbij ons huisje definitief ons werd toegewezen beging ik een zware verkeersovertreding.
82 waar men 50 mag. Ik geef eerlijk toe dat ik druk nabesprekend veel te weinig aandacht besteede aan het verkeer en de verkeersborden.

In de 8 jaar dat ik rij is dit buiten een occasionele parkeer boete mijn eerste overtreding.
Ik verschijn voor de politierechtbank: 375€ boete + kosten enzo + 7 dagen rijverbod.

Lange tijd hoor ik niets van het rijverbod tot ik een kaartje vind tussen de streekkrant van de politie.
Op het kaartje van meer als een maand oud stond eigenlijk alleen. Ivm een zaak die u aangaat gelieve zo snel mogelijk contact op te nemen met inspecteur xx.
Die dag ga ik uiteraard langs bij de politie waar men mij zegt dat mijn rijverbod reeds moest ingegaan zijn en dat ik geseind stond.
Na enkele telefoontjes heeft hij kunnen regelen dat de volgende dag (vrijdag) ik mijn rijbewijs moest gaan binnen doen bij de griffie en maandag ging mijn rijverbod in.
Natuurlijk een ongeluk komt niet alleen op dat moment blijk ik mijn rijbewijs verloren te zijn. Ik bel naar de griffie om te vragen wat ik moet doen en ze zeggen doe gewoon aangifte en ga dan een nieuw rijbewijs halen en breng het dan binnen. Vrijdag namiddag is het gemeentehuis en de politie gesloten dus ik voldoe die formaliteiten maandag voormiddag (verlof genomen) en 2 dagen later is mijn nieuw rijbewijs klaar en doet mijn vriendin het binnen.

Ik zit mijn rijverbod uit en haal mijn rijbewijs terug op.

Paar weken later moet ik opnieuw naar de politie om een verklaring af te leggen en nu moet ik blijkbaar opnieuw voor de politierechtbank komen wegens art.67 kb 23.03.1998: verval/ niet doen toekomen rijbewijs.

Artikel 67
Hij die een verval van het recht tot sturen heeft opgelopen, is gehouden bij de griffier van het gerecht dat de beslissing heeft uitgesproken, te laten toekomen, naargelang het geval :

1° het rijbewijs waarvan hij houder is, wanneer het gaat om verval van het recht tot sturen van een motorvoertuig waarvoor het document is afgegeven;

2° het voorlopig rijbewijs of het voorlopig rijbewijs vakbekwaamheid waarvan hij houder is bedoeld in het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E.

Deze formaliteit moet vervuld worden binnen de 4 dagen na de dag waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan, overeenkomstig artikel 40 van de wet of, in geval van verval uitgesproken wegens lichamelijke ongeschiktheid, binnen de 4 dagen na de uitspraak van de beslissing wanneer deze op tegenspraak is gewezen, of na de betekening wanneer zij bij verstek is gewezen niettegenstaande voorziening; zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet begrepen.

Nu mijn vraag: Wat is in mijn verhaal deze bovenvermelde kennisgeving van het ministerie? Is dat het kaartje van de politie? Of de papieren die ik bij de politie heb gekregen? Want dan lijkt het mij dat ik wel binnen de 4 dagen na kennisgeving mijn rijbewijs heb binnen gegedaan.

En wat kan ik verwachten van straf als het allemaal negatief uitdraait bij de politierechter?

En is het gebruikelijk dat een kaartje van de politie de enigste berichtgeving mbt het ingaan van het rijverbod is?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 11 mei 2011 13:14

"Na een veroordeling tot een verval van het recht tot sturen van een motorvoertuig zal het Openbaar Ministerie aan de veroordeelde ter kennis brengen dat hij is gehouden is bij de griffier van het gerecht dat de beslissing heeft uitgesproken, te laten toekomen, naargelang het geval:
— het rijbewijs waarvan hij houder is, wanneer het gaat om verval van het recht tot sturen van een motorvoertuig waarvoor het document is afgegeven;
— het voorlopig rijbewijs of het voorlopig rijbewijs vakbekwaamheid waarvan hij houder is bedoeld in KB 04.05.2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E.

Deze formaliteit moet vervuld worden binnen de 4 dagen na de dag waarop het Openbaar Ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en feestdagen worden niet in rekening gebracht voor het berekenen van deze termijn. Er dient opgemerkt te worden dat het rijbewijs, het voorlopig rijbewijs of het voorlopig rijbewijs vakbekwaamheid waarvan de veroordeelde houder is, binnengebracht moet worden bij de bij de griffier van het gerecht dat de vervallenverklaring heeft uitgesproken.
Dit kan een andere gerechtelijk arrondissement zijn dan het gerechtelijk arrondissement van de woonplaats van de veroordeelde. De veroordeelde is niet verplicht om het rijbewijs, het voorlopig rijbewijs of het voorlopig rijbewijs vakbekwaamheid waarvan de veroordeelde houder is persoonlijk binnen te brengen. Hij kan het document door een derde laten binnen brengen of het via een (aangetekende) zending overmaken aan de griffier.

Het niet (tijdig) binnen brengen van het rijbewijs is ingevolge artikel 29, § 2 van de Wegverkeerswet een overtreding van de eerste graad en kan afgehandeld worden met een onmiddellijke inning van 50 euro. Gezien er in de Wegverkeerswet geen specifieke bestraffing bepaling is voor het niet (tijdig) binnen brengen van het rijbewijs, en gezien voornoemde inbreuk niet opgenomen is in KB 30.09.2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer betreft deze inbreuk een inbreuk van de eerste graad, gezien het een inbreuk is op een uitvoeringsbesluit van de Wegverkeerswet.

Bij het louter niet (tijdig) binnen brengen van het rijbewijs, het voorlopig rijbewijs of het voorlopig rijbewijs vakbekwaamheid waarvan de veroordeelde houder is bij de griffier van het gerecht dat de beslissing heeft uitgesproken kan er bijgevolg geen nieuwe vervallenverklaring als bestraffing toegepast worden." (BRUGGEMAN, I., [KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs] Artikel 65-70 In: X., Het wegverkeer. 'De Postal. Praktisch - Snel - Gecommentarieerd')

"In de praktijk zal het openbaar ministerie via een kantschrift de opdracht geven aan de lokale politie om over te gaan tot de uitvoering van de betekening van het verval van het recht tot het besturen van motorvoertuigen bij de veroordeelde." (BRUGGEMAN, I., [Wet betreffende de politie over het wegverkeer] Artikel 38 t/m 41 n: X., Het wegverkeer. 'De Postal. Praktisch - Snel - Gecommentarieerd')

Was dat kaartje met de post verstuurd of ingestoken door de politie?

sysrq
Topic Starter

#3 , 11 mei 2011 14:55

alvast bedankt voor de reactie. Dat kaartje was ingestoken door de politie. Verder zouden ze ook gebeld hebben maar uiteraard alleen tussen de kantoor uren.

Als ik het goed begrijp zou een nieuw rijverbod niet mogelijk zijn als bestraffing en zou een boete van 50 euro moeten volstaan?
Lijkt mij alvast een lichte straf voor het niet binnenbrengen van u rijbewijs. Voor het te laat indienen (in ieder geval in mijn zaak) lijkt het mij wel een redelijke bestraffing.

Anderzijds begrijp ik nog niet echt wat er nu concreet gaat gebeuren want zowel de politie als bij navraag de griffie beweren dat ik opnieuw voor de politierechter moet komen.

mvg

Reclame

float

#4 , 11 mei 2011 19:49

Als er een onmiddellijke inning was. Blijkbaar zal het parket oordelen dat er gedagvaard moet worden.
Art. 29, § 2 Verkeerswet:
"De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro."
M.a.w. vanaf 50 euro tot en met 1375 euro.
Terug contact opnemen met je advocaat op het moment dat je de dagvaarding krijgt.

Terug naar “Archief”