weigering van dossier mee te geven

Keltisch
Topic Starter

weigering van dossier mee te geven

#1 , 04 feb 2011 23:27

Goede Avond aan iedereen,
Ik heb een vraag waar ik graag een antwoord op had.
Ik ben veroordeelt voor een zaak,waar ik niet akkoord mee ben,daar ik een tweede opinie wil van een andere advocaat voordat ik beslis of ik hier tegen in beroep ga heb ik wel dat dossier nodig.
Mijn advocaat zend wel een afrekening naar de andere advocaat die dat dossier wil inkijken voor dat tweede advies en daar begint het probleem.
Ik wil het bedrag wel betalen maar enkel als ik kan zien waarvan deze kosten zijn .. ik ben bereid om alvast te helft ervan te betalen zodat ik bij het terug brengen van het dossier niet al te veel moet afrekenen ... maar hij weigerd mij het dossier te geven of ik moet alles betaald hebben iets dat ik natuurlijk weiger ik omdat ik toch eerst wil bekijken waarvan die hoge kosten zijn en zonder dat dossier kan ik ook geen tweede opinie vragen aan de andere advocaat ..
wat kan ik doen .. ik weet dat ik het recht heb op mijn dossier,maar omdat ik een tweede advies wil van een andere advocaat voordat ik in beroep ga word ik van deze advocaat tegen gewerkt .. eerst vertelt hij tegen de nieuwe advocaat .. dat hij het dossier zal opsturen .. na een week nog niks ..dan ontvangt mijn advocaat een fax met de eindafrekening en met de mededeling dat het dossier veel te groot is om op te sturen .. dus neem ik telefonisch contact en vertelt hij dat ik mijn dossier ten alle tijde kan komen halen en of dat ik de afrekening heb gelezen .. waarvan ik heb gezegt ja .. maar wil eerst kijken of dat juist is .. dus paar dagen later ga ik naar het kantoor om het dossier .. waarvan men mij duidelijk maakt dat het dossier nog niet bewerkt is omdat er bepaalde brieven eruit moeten gehaalt worden voordat ik dat aan de andere advocaat kan laten lezen ( ik begrijp iets niet .. ik betaal voor het ganse dossier .. maar toch worden nog bepaalde stukken verwijderd) en dan werd er mij nog eens heel duidelijk gemaakt dat ik het dossier krijg als ik de volledige afrekening heb betaald ... daarvan mijn vraag hierboven ... want als ik het volledig betaal .. kan ik geen verhaal meer maken als ik niet akkoord ben met de kosten die mij werden aagerekend ..
Sorry voor dit lang verhaal maar ik weet echt niet anders hoe ik het moet vertellen .. want zolang ik geen tweede opinie heb .. kan ik niet weten of dat ik beroep moet aantekenen ..
vriendelijke groeten aan jullie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 feb 2011 01:03

dringend eens passeren bij diens stafhouder en melding maken dat uw advocaat weigert het dossier te overhandigen aan de uw nieuwe raadsheer. Uit uw bericht meen ik tevens te mogen opmaken dat u geen detail van de kosten krijgt, enkel een globale afrekening? eveneens voorleggen aan de stafhouder.

TheJudge007

#3 , 05 feb 2011 02:33

Ik had voor ik dit topic las vanmiddag al een gelijkaardig advies gekregen van een andere advocaat.

Situatie: na een kalvarieweg van de ene nobody van een pro-deo naar de andere was ik dat moe en denk ik "we gaan er maar een echte tegen gooien ivm met de zaak".

Ik had er vroeger dus wel een aantal zelf opgezocht om voor god te spelen (pro-deo) en dat was dus allemaal dik tegengevallen.

Dus begin ik terug te bellen en begin dus niet te lullen of te vragen of hij iets in pro-deo stijl wil doen.

M.a.w. bel ik op en zoek ik een echte advocaat, maar voorzichtigheidshalve wil ik toch eerst eens weten of ze iets af kennen van de materie waar ik hen voor nodig had. Ik vraag dus wat ze aanrekenen voor een eerste kontakt. Dat schijnt dus ook nogal wat te verschillen van de ene tot de andere.

Ongelofelijk, maar bots ik toch op ene die zegt dat hij niets aanrekent voor een 1ste konsultatie. Ik er naar toe na een afspraak. Ik leg alles uit (ik overdijf niet om teveel te lullen want ik weet dat het gratis ging zijn zoals hij beloofd had). Nadat ik zo'n dikke 10 minuten bezig was vraagt hij ineens uit zichzelve wat ik verdien. Ik zeg €€€€. Zegt hij ineens dat hij dat pro-deo voor mij kan doen.

Ik geloof mijn oren niet en herhaal dat ik in feite voor een "echte" advocaat kwam. Hij wil het dan toch pro-deo doen.

Een dag of 5 voor dat er een conclusie diende ingediend te worden bel ik hem op en kom ik te weten dat hij het dossier aan een andere advocaat (gebeurt dus heel heel veel) gegeven heeft. Die "confrater" verliest de zaak met brio. Een andere zaak die ik ook terzelfdertijd had lopen en ook had ingediend verliest hij ook met brio.

Er moet dan maar in beroep gegaan worden. Dat kan echter niet meer gratis en er word een bedrag gezegd. Ik ben daar mee akkord. Maar die confrater behandelt dat dan ook en maakt de documenten op en stuurt ze naar de rechtbank om de beroepsprocedure in te leiden. De eerste conclusie van de tegenpartij (ineens heet dat concludente) komt en ik krijg die in de bus. We schrijven eind nov. verleden jaar.

Ik bel hem op en die confrater zegt doodleuk dat hij niet meer op dat knatoor werkt. Ik moet me maar tot zijn collega wenden (degene waar ik origineel terecht gekomen was voor het eerst in dat kantoor).

Nu komt het. De 1e conclusie in beroep van de tegenpartij heb ik in mijn handen, degene die mijn dossier behandelde werkt er niet meer en ik probeer de advocaat van het kantoor die het dossier overgenomen had te pakken te krijgen: onmogelijk, vanaf einde november tot einde december (2e conclusie - antwoord op die v/d tegenpartij - moest binnen zijn eind januari ).

Ik krijg hem dus eindelijk te pakken einde december en maakt die doodleuk een afspraak bij het begin van de 2e week van januari. Hij zegt ook doodleuk dat hij niets van het dossier kent - en het was er geen simpel. Hij is ook van mening dat het best is om in overeenstemming en in akkoord met de tegenpartij de conclusiedata 14d. op te schuiven. Telefoontje en advocaat tegenpartij ziet er geen bezwaar in

De afspraak verloopt goed en hij vraagt mij om een en ander te prepareren en uiteen te zetten dat hij dan wel in advocaten taal zou omzetten en zich daarop baserend een conclusie zou opmaken. De uiteenzetting waaruit hij dus een conclusie zou distilleren heb ik enkele dagen geleden in zijn bus gestoken en bijkomend per E-mail in doc bezorgd.

Hij is weer langs geen kanten te bereiken en zij E-mail opent hij niet

Vermis dit alles nog voor 14/2 bij de tegenpartij en griffie moet liggen vind ik dat vervelend (hij ging mij nog de conclusie opsturen om mij toe te laten wat correcties te maken), zeer frustrerend en vervelend zelfs.

Bel ik dus die advocaat van dat kantoor op die daar dus nu weg is en na veel aandringen krijg ik van hem te horen dat ik waarschijnlijk enkel reactie ga krijgen als ik dreig met naar de stafhouder te stappen. Ik zeg hem dat ik het dan wel kan vergeten wat betreft de goede verstandhouding. Hij geeft mij gelijk. Anderzijds zegt hij dat dat het enige middel is om te vermijden dat als ik een andere advocaat zou nemen nog een pak geld aan hem zou moeten opleggen.

Dus wat denken jullie daarvan ?

Reclame

Justiceseeker

#4 , 05 feb 2011 14:20

Goede Avond aan iedereen,
Ik heb een vraag waar ik graag een antwoord op had.
Ik ben veroordeelt voor een zaak,waar ik niet akkoord mee ben,daar ik een tweede opinie wil van een andere advocaat voordat ik beslis of ik hier tegen in beroep ga heb ik wel dat dossier nodig.
Mijn advocaat zend wel een afrekening naar de andere advocaat die dat dossier wil inkijken voor dat tweede advies en daar begint het probleem.
Ik wil het bedrag wel betalen maar enkel als ik kan zien waarvan deze kosten zijn .. ik ben bereid om alvast te helft ervan te betalen zodat ik bij het terug brengen van het dossier niet al te veel moet afrekenen ... maar hij weigerd mij het dossier te geven of ik moet alles betaald hebben iets dat ik natuurlijk weiger ik omdat ik toch eerst wil bekijken waarvan die hoge kosten zijn en zonder dat dossier kan ik ook geen tweede opinie vragen aan de andere advocaat ..
wat kan ik doen .. ik weet dat ik het recht heb op mijn dossier,maar omdat ik een tweede advies wil van een andere advocaat voordat ik in beroep ga word ik van deze advocaat tegen gewerkt .. eerst vertelt hij tegen de nieuwe advocaat .. dat hij het dossier zal opsturen .. na een week nog niks ..dan ontvangt mijn advocaat een fax met de eindafrekening en met de mededeling dat het dossier veel te groot is om op te sturen .. dus neem ik telefonisch contact en vertelt hij dat ik mijn dossier ten alle tijde kan komen halen en of dat ik de afrekening heb gelezen .. waarvan ik heb gezegt ja .. maar wil eerst kijken of dat juist is .. dus paar dagen later ga ik naar het kantoor om het dossier .. waarvan men mij duidelijk maakt dat het dossier nog niet bewerkt is omdat er bepaalde brieven eruit moeten gehaalt worden voordat ik dat aan de andere advocaat kan laten lezen ( ik begrijp iets niet .. ik betaal voor het ganse dossier .. maar toch worden nog bepaalde stukken verwijderd) en dan werd er mij nog eens heel duidelijk gemaakt dat ik het dossier krijg als ik de volledige afrekening heb betaald ... daarvan mijn vraag hierboven ... want als ik het volledig betaal .. kan ik geen verhaal meer maken als ik niet akkoord ben met de kosten die mij werden aagerekend ..
Sorry voor dit lang verhaal maar ik weet echt niet anders hoe ik het moet vertellen .. want zolang ik geen tweede opinie heb .. kan ik niet weten of dat ik beroep moet aantekenen ..
vriendelijke groeten aan jullie
Uw advocaat dient uw dossier mee te geven op eenvoudige aanvraag (verplichting) en mag ik géén geval chantage plegen om eerst te betalen.
Stuur hem een aangetekend schrijven een maan hem aan uw dossier zonder verwijl over te maken. Schrijf ook dat U de stafhouder daarover aanspreekt en stuur kopie van uw schrijven aan deze laatste. Tenslotte, spreek een dag af in uw brief om uw dossier zelf af te halen en verhaal elke laattijdige overhandiging van stukken rechtstreeks op hem indien het geding daardoor in gevaar komt. Brieven intra-advocatuur zal U niet meekrijgen. Deze uit het dossier halen duurt hooguit 15 minuten ... of U zou een dossier van duizende bladzijden hebben...?

Deze advocaat misbruikt duidelijk "onwettig" zijn positie om zeker te zijn dat hij betaald wordt doch U heeft het recht eerst in detail de kosten te kennen en deze moeten "in alle redelijkheid" opgesteld zijn. Bent U niet eens met deze kosten of een deel daarvan dan kan U deze eveneens "officieel" betwisten en met de stafhouder bespreken. Let op: stafhouder is dus ook een "confrater". Totale objectivitieit is soms ver te zoeken... .

Voor de goede orde en nog eens uitgelegd: ALTIJD uw documenten in dubbel opstellen (fotokopies aan de advocaat geven - originelen voor Uzelf houden of de advocaat een ontvangstbewijs laten tekenen) en eigen dossier opstellen zodat bij de minste problematiek U onmiddellijk verder kan met een nieuwe.

- de procedure en kosten op papier afspreken en door beide partijen tekenen zodat U "stap per stap" weet wat er gaat gebeuren en U niet voor verrassingen komt te staan... . Vermijd dat er "loco" gepleit wordt door een vervanger (loco = plaatsvervangend - in de plaats van de eigenlijke advocaat die U vertrouwt - dat gebeurt wel eens zonder dat U op de hoogte gesteld wordt van de intentie) en laat dat eveneens op papier zetten.

Bij "conclusies" op papier afspreken dat U wel een vijftien dagen op voorhand kopie ontvangt samen met een inventaris van de stukken met aantallen die ter griffie zullen worden neergelegd en deze docs pas door U goedgekeurd worden als U daarvoor "voor akkoord" heeft getekend.

Sommige advocaten hebben de zeer ambetante neiging zich "NIETS" van de cliënt aan te trekken en alhoewel een dossier soms moeilijk kans maakt voor de rechtbank, deze toch maar aan te nemen om de cliënt te exploiteren. Zij zijn dan ALTIJD de winnende partij want uit onwetendheid zal de cliënt toch maar betalen... .

Erg spijtig maar de advocatuur speelt dat zelf in de hand. Vergeet nooit dat een advocaat een "handelaar" is... . En hij niet ALTIJD uw vriend, verdediger en raadsman is... .

Zoek verder op deze site met de zoekfunctie boven het blad rechts onder "geavanceerd zoeken" naar pro deo advocaat of advocaat voor meer info.

Justiceseeker

Keltisch
Topic Starter

#5 , 06 feb 2011 00:23

Vooreerst bedank ik jullie voor jullie antwoorden en ik zal het nodige doen om eens naar de stafhouder te gaan .
ik vind het heel spijtig dat ik natuurlijk deze gang van zaken moet volgen .
maar toch bedankt voor jullie informatie ..
Ik vind het wel spjtig dat ik niet alles kan vertellen over mijn dossier omdat ik eerst moet afwachten op een tweede opinie.
vriendelijke groeten en nogmaals bedankt

Sirius legal
Contacteer: Website

#6 , 07 feb 2011 11:13

Vooreerst bedank ik jullie voor jullie antwoorden en ik zal het nodige doen om eens naar de stafhouder te gaan .
ik vind het heel spijtig dat ik natuurlijk deze gang van zaken moet volgen .
maar toch bedankt voor jullie informatie ..
Ik vind het wel spjtig dat ik niet alles kan vertellen over mijn dossier omdat ik eerst moet afwachten op een tweede opinie.
vriendelijke groeten en nogmaals bedankt
Beste Keltisch,

Het is waarschijnlijk niet nodig om onmiddellijk naar de stafhouder te gaan. De deontologische regels voorzien in een verplichting van je oude advocaat om het dossier door te geven aan je nieuwe advocaat, ook als zijn erelonen niet volledig betaald zijn. Het is eigenlijk aan je nieuwe advocaat om te zorgen dat het dossier effectief bij hem terechtkomt en als dat niet lukt zal hij de stafhouder wel contacteren.

(Het is overigens inderdaad correct dat het dossier ontdaan wordt van alle confidentiële briefwisseling voordat het overgemaakt wordt aan de nieuwe advocaat. Dat is volkomen normaal. Het is eveneens normaal dat je advocaat even tijd nodig heeft om dat dossier door te nemen en klaar te maken voor opvolging).

Je moet natuurlijk wél je vorige advocaat betalen voor de prestaties die hij geleverd heeft, ook al heeft hij de rechtzaak verloren. Geen enkele advocaat kan je een garantie geven dat je een zaak wint en in een procedure met twee partijen is er altijd één van de twee die verliest, dat betekent niet dat de advocaat van de verliezende partij zijn werk niet correct heeft gedaan...

TheJudge007

#7 , 07 feb 2011 13:54

Geen enkele advocaat kan je een garantie geven dat je een zaak wint en in een procedure met twee partijen is er altijd één van de twee die verliest, dat betekent niet dat de advocaat van de verliezende partij zijn werk niet correct heeft gedaan...
Mag dat dan eventueel met een groot korreltje zout genomen worden ? De reacties in de rubriek echtscheidingen is toch wel duidelijk dacht ik .. ondere "veranderen van advocaat"

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=26473" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Archief”