Oneerlijke behandeld. Kan ik nog iets doen?

elsvdha
Topic Starter

Oneerlijke behandeld. Kan ik nog iets doen?

#1 , 02 feb 2011 15:11

Beste

Graag had ik jullie advies gehad i.v.m. het volgende probleem:
Vijf jaar geleden startte ik samen met mijn zus een kinderdagverblijf. Wij zijn beiden zelfstandigen, maar er werd geen bvba of iets dergelijks opgericht. Het kinderdagverblijf werd uitgebaat in het huis van mijn zus, want zij had ondertussen al een tweede huis. Omdat haar man manager is van een bedrijf, nam deze de financiële kant voor zijn rekening. Er werd mondeling een huurprijs overeengekomen en een schatting van de maandelijkse kosten (water, elektriciteit, gas, telefoon). Jammer genoeg kreeg ik nooit een of andere afrekening te zien. Aan de hand van de inkomsten kon ik wel een schatting maken over het loon dat ik zou moeten krijgen. Regelmatig vroeg ik aan mijn zus om verduidelijking, maar door de buitenlandse reizen van mijn schoonbroer, kreeg ik soms een maand later een (onvolledig) antwoord. Na meer dan vier jaar is het me eindelijk gelukt om inzage te krijgen in zijn maandelijkse berekeningen. Groot was mijn verbazing dat hij zich niet had gehouden aan de afgesproken huurprijs. Deze lag 140 euro boven de afgesproken prijs. Als ik zou rekening houden met de indexaanpassing, lag deze nog bijna 80 euro te hoog. In die vier jaar heeft mijn schoonbroer geen enkele keer gesproken over een verhoging van de huurprijs (dit is wettelijk verplicht, niet?). Omdat ik dit niet correct vond, sprak ik hem hierover aan, maar zijn antwoord was vernietigend voor mij. Hij zei: “Nog maar insinueren dat ik niet correct ben, dat neem ik niet als zakenman.” Ook de mondeling overeengekomen huurprijs was volgens hem niet waar!! Ik vroeg hem ook naar de jaarrekeningen van de andere jaren, maar deze heb ik niet gekregen. “Die heb ik niet meer “ was zijn antwoord. Een paar dagen later besliste mijn eigen zus om de samenwerking stop te zetten, en zo sta ik nu op straat…
Achteraf gezien is het heel dom van mijn om geen huurcontract op papier te vragen, maar je hebt vertrouwen in je familie. Maar… nu weet ik ook waarom hij nooit een huurcontract heeft gemaakt. Zijn domicilie (en van zijn gezin) staat nog steeds op het adres waar het kinderdagverblijf is gevestigd. Dit is volgens mij de reden waarom er geen huurcontract was. De plaats waar hij woont, is eigenlijk een “kantoorruimte” van zijn firma. Mag dit eigenlijk? Op de jaarafrekening merkte ik moest meebetalen voor zijn brandpolis. Is dit correct? Ik kon onmogelijk als huurder een verzekering afsluiten omdat er geen contract was…
Omdat ik tijdens die vier jaar wel een aantal investeringen heb gedaan, vroeg ik me af of ik recht heb om dat geïnvesteerde geld terug te vragen. Zo heb ik in december nog bijna 800 euro geïnvesteerd in de brandbeveiliging van het kinderdagverblijf. Deze veranderingen waren verplicht vanaf januari, maar toen stond ik al aan de deur. Dus eigenlijk heb ik een investering gedaan voor iemand anders. Zij zeggen dat ik dat geld niet terugkrijg omdat ik op dat moment nog werkte in de crèche. Zij zeggen ook dat ik geen recht heb een teruggave van mijn geïnvesteerd geld, omdat het kinderdagverblijf subsidies krijgt en dat de aankopen met dat geld gebeurden. Er is wel geen aparte rekening waaruit blijkt dat deze subsidies daarvoor gebruikt werden. Ik kan even goed zeggen dat ik met die subsidies de voedingswaren voor de kindjes kocht. Probleem is weer: zij beschikken over alle facturen ik beschik alleen over die ene (gedeeltelijke) jaarafrekening van 2010. De andere jaarafrekeningen krijg ik niet te zien. Is er een mogelijkheid om dit geïnvesteerde geld te recupereren of is dit onbegonnen werk? Kan ik hiervoor een advocaat inschakelen? Ik weet ook wel dat hij over heel wat meer kennis beschikt en ook op zijn bedrijf advocaten in dienst heeft.
Ondertussen ben ik wel tot deze belangrijkste conclusie gekomen: “Met je familie moet je gaan wandelen en niet handelen..”
Alvast bedankt om dit te lezen en jullie reactie.

Groetjes

Els

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2011 15:36

kinderdagverblijf heeft dat een BTW nr - ondernemingsnummer?
Hoe werd u belast ...
Wat bracht u in als kosten
Gezien zelfstandig hoe kan zus u 'ontslaan' gezien het kinderdagverblijf van u beiden is...
teveel vragen ... en geen gegevens ....
Ik denk dat u best eens naar een advocaat gaat.

rvdeej

#3 , 02 feb 2011 16:38

Naar je commentaar werd geen enkele afspraak contractueel overeen gekomen (waarbij het verhogen en wijzigingen onder meldingsplicht vallen). Ook "zelfstandig" zijn met twee moet steeds onder een vorm vam BVBA / Vennootschap zijn, dus ook daar is er geen duidelijkheid welke aard "zelfstandige" jullie zijn. Bij de oprichting van een zaak zal er dus steeds een minimum aan papieren aangemaakt worden met informatie over de zetel, bestuur en dergelijke meer...

Wat betreft jaarrekeningen, als die aangemaakt zijn onder een vennotschapsvorm zijn die gepubliceerd en zijn die ter beschikking voor nazicht (niet elke vorm vennotschap is hiertoe verplicht). Je kan eventueel de "naam" van de zaak opzoeken in het staatsblad waar je al veel info kan krijgen over de oprichting. Geef gewoon de naam in van de zaak en bingo...

http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/index_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft je ontslag, als je "werknemer" was dan is dat ook zo geregeld binnen de statuten en lijkt het me vreemd dat jij moet investeren. Ook hier weer moet dit traceerbaar zijn zonder hulp van je zus... Vraag zaken eens goed na... er is zoveel dat je kan uitklaren om de juiste stappen te nemen in de komende weken, desnoods met een advocaat. Als je bestuurder was bij de opstart van de zaak of mede eigenaar, kan je zus u niet ontslaan zomaar en als in die statuten je aandelen vermeld staan, blijf je recht hebben op die aandelen.

Je moet eerst en vooral duidelijkheid scheppen over wat er gebeurd is:

- Wat soort zelfstandige bent U
- Wat soort zaak heeft U opgestart (BVBA, NV, etc...)

Dan kan je al gaan uitvissen hoe alles opgesteld is en daaruit je rechten (en die van je zus) afleiden.

Reclame

Terug naar “Archief”