U moet weten dat de koper zijn Notaris NIET MAG KIEZEN in geval dat het een nieuwe basisakte is.De eerste verkoop moet altijd doorgaan bij de notaris die de basisakte heeft opgesteld.
Wat bedoel je met Techniciteit van de basisakte?!!
Dat geloof ik niet. Is waarschijnlijk een fabeltje van uw bouwpromotor.
Mijn zoon heeft 2 jaar geleden een appartement op plan gekocht. De bouwwerken waren toen zowat halfweg. De notaris van de promotor hield kantoor in Brugge. Mijn zoon nam een notaris uit Leuven.
De akte werd getekend in Brugge. Die notaris had ook de basisakte opgesteld, en bracht deze afzonderlijk in rekening. De rest van de notariskosten werd braafjes tussen beide notarissen gedeeld, niettegenstaande één van beiden vanuit Leuven diende te komen.
Met techniciteit wordt bedoeld het vaststellen en omschrijven van de gemeenschappelijke en privatieve delen van het gebouw, evenals het vastleggen van de cotiteiten. Hiervoor is een grondige studie van de plannen noodzakelijk, hetgeen natuurlijk enig inzicht in bouwplannen benodigd.. Heb zelf tijdens mijn beroepsloopbaan meegewerkt aan het opstellen van tientallen basisaktes. (de technische kandt dan))
Een basisakte is voor het overgrote deel knip en plakwerk, een zeer klein deel heeft betrekking op het gebouw zelf.