psychisch geweld

me5
Topic Starter

psychisch geweld

#1 , 25 mei 2010 15:26

Wat kan men doen indien men door partner (momenteel ex-partner) vaak vernederd , gekleineerd,...werd maw psychisch geweld?? En kan men dit aantonen? Welke bewijzen worden aanvaard? Is een verklaring van een therapeut een mogelijk bewijs?

En wat indien dergelijke psychische geweld ook binnen eigen familie gebeurt (broer), maw niet-respecteren van de persoon, proberen kleinhouden, verwijten met de bedoeling iemand te intimideren...
en zo iemands zelfbeeld en zelfvertrouwen schaden.

Ik vrees dat dit moeilijk aan te tonen zal zijn en vraag me af of er wettelijk iets mogelijk is. Want dit heeft me toch al veel emotionele en psychische schade toegebracht. En blijkbaar is het heel moeilijk om hier erkenning voor te bekomen :-( ,zelfs mijn moeder draagt oogkleppen of is ze zelf ook bang, want agressie is niet uit te sluiten. Moeten er dan eerst slachtoffers vallen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 25 mei 2010 21:43

Bij het lezen dacht ik aan de politiek... ken je 1 partij die niet alles doet naar een andere partij (en andersom) wat je hier omschrijft?

Nee, zoals ik het hier lees zal een verklaring van jezelf, al dan niet ondertekend allicht evenveel juridische waarde hebben dan van je therapeut.

Best is exact omschrijven wat er gebeurd is. Zolang er geen misdrijf wordt begaan, kan men best niet ingrijpen/optreden.

Wat wordt aanvaard als bewijs? > je legt klacht neer en de dader wordt verhoord. Als de dader bekend dan zal dit bewijs kunnen zijn.

RR

me5
Topic Starter

#3 , 28 mei 2010 13:43

Politiek is politiek hé. Dat is uiteindelijk nog altijd een zakelijke relatie, hoewel ik soms ook vindt dat hun modder-gooien behoorlijk kinderachtig is. En sommigen nemen dit niet (als het te grof is) en dienen een klacht in voor laster .

Maar psychisch geweld in de privé-sfeer, ligt denk ik toch anders. Dit raakt echt wel de 'veiligheidsbasis' van de medemens en hun zelfvertrouwen en vermogen om hun leven te leven.

Psychisch geweld is enkele jaren geleden toch in het strafwetboek geschreven, blijft het dan echt bij dode letter???? Wat een signaal, de daders mogen maar misdoen ten koste van anderen en de slachtoffers
moeten het al maar incasseren, waar gaan wij naartoe????

Reclame

me5
Topic Starter

#4 , 28 mei 2010 13:45

Maw er moeten eerst zware gewonde"n (of doden) vallen vooraleer er iets kan aan gedaan worden.
Dit is 2010, de beschaafde maatschappij....

Want erkennen , dat zal niet gebeuren vrees ik

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 29 mei 2010 00:40

Het is aan U om het misdrijf te omschrijven en ja het kan wel degelijk.

Ja, de basisredenering is, gelukkig maar, dat er eerst een overtreding (soms is een poging, aanzet tot, voldoende) moet zijn voor men iemand mag bestraffen.

RR

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2010 15:01

Om vervolgbaar te zijn moet het feit omschreven staat in strafwetten en er moet een straf op staan.
zo kunt u zich bedreigd voelen maar als op die feiten geen bestraffing staat - feiten beantwoorden niet aan de wettelijke gronden is er geen wettelijke bedreiging.

U kan therapie gaan volgen
U kan een burgerlijk geding met schadevergoeding opstarten
U kan indien dus strafbaar een strafklacht in dienen.
Neem daarom eens contact met de dienst intra-familiaal geweld van uw politiezone of met hun dienst slachtofferzorg.

me5
Topic Starter

#7 , 05 jun 2010 11:00

Ik ken wel degelijk het verschil tussen bedreigd voelen en psychisch geweld ervaren hoor. Ik wil dit toch even duidelijk stellen! En ja, ik volg al jaren therapie omdat mijn zelfvertrouwen er heel sterk onder lijdt. Een zelfvertrouwen dat ik nochtans heel erg nodig heb in mijn zoektocht naar passend goed werk.

Maar : hoe kan je psychisch geweld nu gaan bewijzen? En dat is dan intimidatie verbaal , verbale geweldsuitingen , pesterij vnl etc...

Kunnen dergelijke misdrijven verjaren?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jun 2010 13:05

Ja die verjaren dat hangt af van hoe ze in het strafrecht kunnen omschreven worden.
Daarom schrijf ik ook contact op te nemen met slachtofferzorg / IFG
U kan ook eens contact onmemen via 03/320.92.30 en vragen naar dienst IFG
Deze zullen u zeker kunnen doorverwijzen.

Terug naar “Archief”