Uit het huis zetten van een kind

christel_sammy
Topic Starter

Uit het huis zetten van een kind

#1 , 18 mei 2010 21:53

Hallo iedereen,

Ik weet niet onder welk topic ik dit moet zetten dus doe ik het maar hier. Ik heb een dochter van 21 die nog schoolgaand is. Dit jaar studeert ze af, bachelor in communicatie management. Ze wil echter haar masters nog gaan doen maar dat zie ik echt niet zitten. Ze terroriseert mij psychologisch en ik ga eraan kapot. Heb net in het ziekenhuis gelegen waar ze een stent ingeplaatst hebben in de kransslagader. Ik moet mij heel rustig houden van de cardio maar dat gaat absoluut niet, alle dagen ruzie en ambras. Ze wil niet bij haar vader gaan wonen maar de situatie is hier aan het escaleren en ik denk als dit zo blijft dat ik ongelukken ga doen. Mijn man is bij me weggegaan (stiefvader) omdat hij de situatie ook niet meer aan kon. Mijn dochter is heel egocentrisch en wil alles bepalen wat er in mijn leven gebeurd. Financieel kan ik haar studies ook niet betalen omdat ik een minimuminkomst heb (invaliditeit). Nu mijn zoon ook gaat werken zal ik waarschijnlijk geen recht meer hebben op een studiebeurs en mijn kindergeld zal ook dalen (het gezinsinkomen wordt geteld). Op kot kan ik haar niet sturen want dat is financieel niet haalbaar. Wat kan ik doen ? Ze heeft nog geen inkomsten behalve alimentatie en kindergeld. Kan er mij iemand advies geven want ik zie geen uitkomst meer.
Groetjes Christel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 mei 2010 22:17

Hallo iedereen,

Ik weet niet onder welk topic ik dit moet zetten dus doe ik het maar hier. Ik heb een dochter van 21 die nog schoolgaand is. Dit jaar studeert ze af, bachelor in communicatie management. Ze wil echter haar masters nog gaan doen maar dat zie ik echt niet zitten. Ze terroriseert mij psychologisch en ik ga eraan kapot. Heb net in het ziekenhuis gelegen waar ze een stent ingeplaatst hebben in de kransslagader. Ik moet mij heel rustig houden van de cardio maar dat gaat absoluut niet, alle dagen ruzie en ambras. Ze wil niet bij haar vader gaan wonen maar de situatie is hier aan het escaleren en ik denk als dit zo blijft dat ik ongelukken ga doen. Mijn man is bij me weggegaan (stiefvader) omdat hij de situatie ook niet meer aan kon. Mijn dochter is heel egocentrisch en wil alles bepalen wat er in mijn leven gebeurd. Financieel kan ik haar studies ook niet betalen omdat ik een minimuminkomst heb (invaliditeit). Nu mijn zoon ook gaat werken zal ik waarschijnlijk geen recht meer hebben op een studiebeurs en mijn kindergeld zal ook dalen (het gezinsinkomen wordt geteld). Op kot kan ik haar niet sturen want dat is financieel niet haalbaar. Wat kan ik doen ? Ze heeft nog geen inkomsten behalve alimentatie en kindergeld. Kan er mij iemand advies geven want ik zie geen uitkomst meer.
Groetjes Christel
Indien ze succesvol zijn in hun studies moeten de ouders de studiekosten en onderhoud betalen. Tot 25 jaar alleszins.
Waarom zou uw dochter geen recht meer hebben op een studiebeurs als uw inkomen laag is? Het feit dat uw zoon nu werkt en niet meer ten laste is maakt het toch ook financieel minder zwaar?
Als de relatie tussen u en uw dochter zo verziekt is kan ze misschien best apart gaan wonen en een leefloon vragen. Binnen bepaalde grenzen kan dt leefloon wel bij u (deels) worden teruggevorderd. Wegens onderhoudsplicht ouders tov kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#3 , 18 mei 2010 22:48

Nu mijn zoon ook gaat werken zal ik waarschijnlijk geen recht meer hebben op een studiebeurs en mijn kindergeld zal ook dalen (het gezinsinkomen wordt geteld).
fout: voor studiebeurs wordt het inkomen van je zoon vervangen door 1 persoon minder ten laste (om het eenvoudig voor te stellen). De grens waaronder je een uitkering krijgt verlaagt dus, maar met een invaliditeitsuitkering moet dit normaal gezien geen probleem zijn om toch nog in aanmerking te komen.

Voor kinderbijslag wordt het inkomen van je inwonende zoon niet meegeteld. Wel van een persoon (meestal de partner) die niet tot de derde graad gerelateerd is.

Reclame

Tope

#4 , 18 mei 2010 23:54

Ga - al of niet met jouw dochter - naar het Jongeren Advies Centrum van jouw streek: http://www.jac.be/
adressen: http://www.jongereninformatie.be/Algeme ... fault.aspx#

Ik had indertijd een gelijkaardig probleem met mijn oudste zoon en wij zijn toen samen naar het JAC geweest. Daar hebben we een duidelijk overzicht gekregen van de mogelijke oplossingen voor dit 'samenlevingsprobleem'.
Uiteindelijk is mijn zoon alleen gaan wonen vanaf het moment dat hij aan zijn hogere studies begon.
Een leefloon kreeg hij niet, want daarvoor lag mijn inkomen te hoog. 3 jaar lang heeft hij het enkel moeten stellen met een studiebeurs en een tegemoetkoming van ma en pa. Om rond te komen deed hij in die periode verscheidene jobs tegelijkertijd.
Jouw dochter krijgt misschien wel een leefloon en wie weet ook nog een studiebeurs. Als ze daar dan nog wat bij werkt dan zal ze het financieel wel kunnen redden om verder te studeren.
Ze kan er alleen maar sterker van worden. Mijn zoon kan alvast heel goed zijn plan trekken, moet ik zeggen.

Terug naar “Archief”