Factuur buitensporig hoger dan offerte

Libertyke
Topic Starter

Factuur buitensporig hoger dan offerte

#1 , 26 apr 2010 21:31

Goedenavond,
Vorig jaar ondertekenden wij een offerte om schilderwerken te laten uitvoeren. Deze offerte vermeldde het volgende:
Inkomhal:
Muren bijwerken + behangen met vliesbehang (nr naar keuze); opkitten waar nodig; muren 2X beschilderen met product X
Nachthal:
Bewerking idem inkomhal + moluren plaatsen (aankoop gewoon behang/ moluren niet inbegrepen)
Kinderkamer:
Bewerking idem inkomhal + moluren plaatsen (aankoop gewoon behang/ moluren niet inbegrepen)
Prijs van deze werken:
Inkomhal: 352euro
Nachthal: 420euro
Kinderkamer 420euro
Prijs excl. BTW

Wij beslisten de inkomhal niet te laten doen omdat we nog een nieuwe deur gingen laten plaatsen.

Na uitvoering van de werken, ontvingen wij vorige week de afrekening. Deze was voor een totaalbedrag van 3514,96euro. Een veelvoud dus van de overeengekomen offerte.

Vermoedelijk werd deze vraag al meermaals gesteld op dit forum maar na een zoektocht van 1,5u vind ik niet echt iets bruikbaars terug. Kan iemand van u ons hiermee helpen?

Ik belde de firma op voor meer uitleg en reeds 3X beloofde hij ons terug te bellen met meer uitleg. Dit gebeurde niet, dus stelde ik nu een aangetekend schrijven op om deze factuur te betwisten.

Hartelijk dank voor uw reacties.
Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 apr 2010 10:43

‘Een offerte is een formele aanbieding van werkzaamheden...Een offerte dient te bevatten:Een beschrijving van de werkzaamheden...Een prijs. Dit kan een vaste prijs zijn, maar ook één op nacalculatie(ook wel "uurtje factuurtje" genoemd). De prijs kan ook een aantal stelposten bevatten en dient te zijn aangegeven of deze incl. of excl. BTW is.’(http://nl.wikipedia.org/wiki/Offerte).

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw offerte.

"89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld ontwerp-contract. Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).

Die aanvaarding is door u aan te tonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#3 , 28 apr 2010 11:42

De offertebedragen voor de nachthal en de kinderkamer zijn exclusief behang en moluren? Werden die door jullie aangekocht of door de schilder? Je kan zelf een ruwe schatting maken van deze kosten.

Dus jullie hebben eigenlijk voor ongeveer 840 euro werken laten uitvoeren en krijgen een factuur voor meer dan 3500 euro.
Een aannemer is een vakman die in staat zou moeten zijn om werken correct in te schatten. Dit verschil zou ik dus niet aanvaarden.

Je zou de factuur aangetekend kunnen protesteren (kwestie van jullie rechten te vrijwaren) en voorlopig alleen het bedrag van 840 euro betalen; en vermelden dat jullie op een uitleg wachten voor het toch wel extreme verschil. Bevalt de uitleg jullie niet, dan zou ik niet betalen en dat ook laten weten.

Reclame

Terug naar “Archief”