Kan onterven enig kind door verkoop huis op lijfrente

goldy_be
Topic Starter

Kan onterven enig kind door verkoop huis op lijfrente

#1 , 10 apr 2010 17:17

Hallo,
mijn schoonouders zijn vorig jaar gescheiden en mijn schoonvader is in het huis blijven wonen, hij heeft de helft van de geschatte waarde aan mijn schoonmoeder uitbetaald.
Nu 6 maand later stuurt hij ons een zelf geschreven brief dat hij het huis heeft verkocht op lijfrente voor een veel hogere waarde dan dat het huis werd geschat 6 maand geleden.
Maandelijks zou hem nu een 670 euro betaald worden en blijft hij over het vruchtgebruik genieten tot hij sterft.
Maar mijn vraag is nu, kan hij zomaar zijn eigendom verkopen op lijfrente zonder zijn enige zoon zijn goedkeuring, en is hij dan niets verschuldigd aan hem ?
Ik ken hier de wetgeving niet over maar ik dacht toch dat je als enig kind steeds recht had op de helft van de bezittingen.
Graag een antwoord van iemand die hier meer over weet aub,
Groetjes Goldy_be

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 apr 2010 18:26

Hallo,
mijn schoonouders zijn vorig jaar gescheiden en mijn schoonvader is in het huis blijven wonen, hij heeft de helft van de geschatte waarde aan mijn schoonmoeder uitbetaald.
Nu 6 maand later stuurt hij ons een zelf geschreven brief dat hij het huis heeft verkocht op lijfrente voor een veel hogere waarde dan dat het huis werd geschat 6 maand geleden.
Maandelijks zou hem nu een 670 euro betaald worden en blijft hij over het vruchtgebruik genieten tot hij sterft.
Maar mijn vraag is nu, kan hij zomaar zijn eigendom verkopen op lijfrente zonder zijn enige zoon zijn goedkeuring, en is hij dan niets verschuldigd aan hem ?
Ik ken hier de wetgeving niet over maar ik dacht toch dat je als enig kind steeds recht had op de helft van de bezittingen.
Graag een antwoord van iemand die hier meer over weet aub,
Groetjes Goldy_be
Aangezien beide ouders nog leven is er geen erfenis. De ouders zijn bijgevolg vrij om hun bezittingen, ook onroerende, te verkopen nar eigen goeddunken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 10 apr 2010 22:49

Het huis is dus van uw vader alleen. Dan kan hij zelf en alleen beslissen wat er mee gebeurt. Hij kan het dus verkopen , ook op lijfrente , zonder uw goedkeuring.
En ja , dit is een manier om zijn kin(eren) te onterven. Alleen als de gevolgde procedure hiaten zou vertonen, kan er bezwaar ingediend worden. Zo moet de overeengekomen prijs en het bedrag van de maandelijkse rente volgens de juiste criteria bepaald zijn : toestand van de woning , leeftijd van vader , enz. Er wordt gewoonlijk een bepaald bedrag , vb. 20 % , in één keer betaald en verder een maandelijkse rente, zolang de verkoper leeft.
U kan hiertegen dus weinig beginnen en alleen hopen dat uw vader , bij zijn dood , nog een spaarpotje heeft en niet alles heeft opgeleefd. U kan U wel verzetten tegen eventuele schenkingen die hij zou doen , als U daar weet van heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

goldy_be
Topic Starter

#4 , 12 apr 2010 10:17

Staat er geen maximum leeftijd op verkoop op lijfrente ?? Hij is al 73 jaar.
Ook vroeg ik me af als hij zo vroeg ( een paar maanden) al terug zijn huis kan verkopen?
Hij heeft het tenslotte nog maar zelf terug ingekocht, want huis was van beide schoonouders, en nu dus alléén van hem.
Ook heeft hij het huis laten schatten blijkbaar en zou het huis op een paar maanden tijd 75000 euro gestegen zijn, dus heeft hij in feite dan toch zijn huis veel te goedkoop kunnen inkopen.
Het huis werd een half jaar geleden geschat door 2 notarissen en nu is er ondertussen niets aan veranderd en stuurt hij ons papieren dat het huis 75000 euro hoger in waarde wordt geraamd.

Vaoke

#5 , 12 apr 2010 23:58

DE schatting door een notaris ligt sowieso lager dan het prijsniveau vastgelegd door een makelaar van het commerciele circuit.

Terug naar “Archief”