Pagina 1 van 1

Vergoeding bij niet naleving afspraak ?

Geplaatst: 29 aug 2009 21:24
door yyz727
Een dame die ik ken had een afspraak bij haar kapper. Zij kan de afspraak niet naleven en probeert 's morgens (tijdens de openingsuren van het kapsalon) twee keer telefonisch te verwittigen dat zij niet kan komen, de kapper beantwoordt de telefoon echter niet. De dame kon de afspraak wegens beroepsverplichtingen niet naleven en kon dus 's namiddags niet komen.
De volgende dag slaagt zij er wel in haar kapper te contacteren, in de hoop een nieuwe afspraak te kunnen maken. De kapper reageerde echter furieus, weigerde een nieuwe afspraak te maken en dreigde meteen een factuur te sturen voor de niet nagekomen afspraak.
2 dagen later valt effectief een factuur voor € 100 in de bus. Er wordt meteen gedreigd met verwijlintresten en verdere gerechtelijke stappenindien er niet betaald wordt binnen 8 dagen.
De betrokken dame is nu erg geschrokken en weet niet wat te doen.
Dit lijkt mij een vreemd verhaal. Kan de kapper dit zomaar doen ?
Hij heeft toch geen bewijs dat er effectief een afspraak bestond ?
Gezien de factuur niet aangetekend opgestuurd werd, kan hij ook het versturen van deze factuur niet bewijzen. Ik heb de indruk dat de betrokken kapper gewoon probeert nog munt te slaan uit deze situatie. Of heeft hij hier toch nog een juridische poot om op te staan ?
Graag advies !

Geplaatst: 30 aug 2009 11:13
door Dara
pfft, duur kappersbezoek !
Dokter-specialisten doen het ook, .... maar die bedragen liggen veel lager

Re: Vergoeding bij niet naleving afspraak ?

Geplaatst: 30 aug 2009 11:47
door paling
lever in geen geval een begin van bewijs door op het schrijven te reageren het beste is niet te reageren .
art.1315 bw hij die zich beroept op een overeenkomst moet het bestaan er van bewijzen . maw zolang u niet toegeeft dat er een afspraak was kan er niks gebeuren

Geplaatst: 02 sep 2009 20:04
door indezakgezet
die gast kletsen geven, geweld lost immers altyd alles op ;)

Geplaatst: 03 sep 2009 00:01
door Bartie
Stuur hem een aangetekend schrijven tegen ontvangstbewijs waarin iedere afspraak alsook iedere facturatie formeel betwist wordt en waarin u stelt dat de tegenpartij de bewijzen van zijn beweringen dient aan te brengen.

Bewaar het ontvangstbewijs, mocht er ooit een dagvaarding van komen dan kunt u tenminste voorleggen dat alles tijdig geprotesteerd is.

Geplaatst: 03 sep 2009 07:03
door dieke
Bewaar het ontvangstbewijs, mocht er ooit een dagvaarding van komen dan kunt u tenminste voorleggen dat alles tijdig geprotesteerd is.
Zolang die mevrouw vanwege de kapper geen aangetekend schrijven krijgt met daarin een betalingsherinnering, is zij nog steeds op tijd met protesteren. Ik zou elk niet-aangetekend schrijven vanwege die kapper dan ook gewoon verticaal klasseren en zelf absoluut geen actie ondernemen.

Geplaatst: 03 sep 2009 10:19
door paling


Bewaar het ontvangstbewijs, mocht er ooit een dagvaarding van komen dan kunt u tenminste voorleggen dat alles tijdig geprotesteerd is.
art. 870 gerw. hij die een zaak beweert moet het bewijs leveren .
het is dus niet nodig het tegendeel te bewijzen u loopt hier zelfs het risico een begin van bewijs te leveren aan de tegenpartij .

Geplaatst: 01 nov 2009 10:44
door Lex
die gast kletsen geven, geweld lost immers altyd alles op ;)
Tot u zelf eens een goed pak rammel gaat krijgen zeker?
Aanzetten tot geweld kan hier niet! :(

Geplaatst: 01 nov 2009 11:36
door stijndemeester
Ben zelfde mening toegedaan als Lex......
GEWELD LOST NIKS OP wel INTEGENDEEL !!!
Zelf al eens een goed pak rammel gekregen !?
Dan zou je beter moeten weten........... :D

Geplaatst: 03 nov 2009 15:28
door Anna Jacoby
Om het even terug in de juridische sfeer te brengen :)

Hangen er ergens in het salon algemene voorwaarden dat je 100 euro moet betalen als je niet tijdig je afspraak annuleert? Waarschijnlijk niet. De mevrouw in kwestie heeft correct willen afzeggen en indien ze zelf niet bereikbaar zijn, dan hebben ze zelf een probleem.

Zoals iedereen zegt, niet op reageren. De reactie is overdreven en niet correct.

Geplaatst: 04 nov 2009 07:01
door 3399AAaa
als factuur niet aangetekend is toegekomen, niks doen. zoals ten overvloede hierboven vermeld: hij moet het bewijs leveren van de overeenkomst.

als hij aangetekend begint rappels te versturen: dan wel de rappel betwisten, maar geen reden opgeven. Bijvoorbeeld: "geachte heer, ik betwist uw toegezonden rappel en wens ze niet te betalen. dit schrijven geldt voor uw huidige rappel en alle volgende aanmaningen die u verstuurt". (en dan 'kusjes'.......)

Geplaatst: 05 nov 2009 12:58
door chrisd
als factuur niet aangetekend is toegekomen, niks doen. zoals ten overvloede hierboven vermeld: hij moet het bewijs leveren van de overeenkomst.

als hij aangetekend begint rappels te versturen: dan wel de rappel betwisten, maar geen reden opgeven. Bijvoorbeeld: "geachte heer, ik betwist uw toegezonden rappel en wens ze niet te betalen. dit schrijven geldt voor uw huidige rappel en alle volgende aanmaningen die u verstuurt". (en dan 'kusjes'.......)
Vind dit (voor zover niet binnen haakjes) een strak advies, waarmee, indien gevolgd, e.e.a. wel op scherp wordt gezet.
Zou daarom 'en wens daarom niet te betalen;' schrijven.

Geplaatst: 08 nov 2009 17:33
door roderidder
GEWELD LOST NIKS OP wel INTEGENDEEL !!
Waarom kiezen we dan wereldleiders die er anders over denken?
verder sluit ik me aan bij het gedachtengoed wat 3399AAaa hier advizeert

RR