aangenaam allemaal!!!

miepje
Topic Starter

aangenaam allemaal!!!

#1 , 08 aug 2008 10:40

Ik heb een aantal vragen en ik weet dus niet onder welk topic ze vallen.

Ben nog getrouwd, wil zelf ook niet niet scheiden, maar manlief wel.
Hij roept dit al maanden dat hij het zal aanvragen maar doet het steeds niet, dus ik laat het erbij.
Nu heeft ie laatst bij zijn moeder laten vallen, dat ie waarschijnlijk gewoon binnenkort zal vertrekken en dan de scheiding aanvraagt,,maar ja, ik blijf dan in een groot huis waar ik de hypotheek niet van kan betalen en we hebben een zoontje en een hond, hoe en wat zou ik dan moeten regelen?, mocht hij dit inderdaad doen.

De ene dag roept hij dus dat ie wil scheiden en de andere dag is hij aan het kijken wat voor eigen onderneming hij kan gaan starten met ons gezamelijk geld, gister kwam hij met een pand wat hij wil kopen en verkopen, maar we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, dus dat betekend dat ik dan mee zou moeten tekenen toch? anders gaat het niet door, of kan hij het ook alleen tekenen, de koopakte en voor de hypotheek zodat ik totaal niet aansprakelijk ben?

Ik wil mezelf indekken omdat hij zo van ideeen switcht en ik niet weet waar ik aantoe ben zo en we hebben een zoontje waar ik wel alle zekerheid aan willen kunnen geven.

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt.

Miepje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
varkentje

#2 , 08 aug 2008 13:46

Oei, dat ziet er niet goed uit.

Wat ik zou doen. Alvast een eigen bankrekening openen bij een andere bank dan waar jullie nu je financiële zaken regelen. Daar dan zo veel mogelijk centen op overschrijven zodat hij er niet meer aan kan. Indien het tot een scheiding komt zal je wellicht die centen toch moeten delen, maar het zal in elk geval voorkomen dat hij alles verkwist.

Ook zou ik me niet gerust voelen omdat hij zich in de schulden kan werken waar jij mee moet voor opdraaien.

Je maakt best eens een afspraak met een notaris of advokaat om de zaak eens te bespreken en na te gaan wat je best kan doen om je in te dekken. Bij de notaris zal zo een gesprek gratis zijn. Het eerste gesprek bij de advokaat ook, maar wellicht geraak je er in 1 gesprek niet uit. Toch denk ik niet dat het veel zal kosten. Zo lang de advokaat geen "daden" dient te stellen valt dat allemaal best mee.

Komt het uiteindelijk toch nog tot een scheiding kan je de advokaatkosten wellicht mee in het geding zetten zodat de verliezende partij ze dient te dragen.

Succes en sterke wens ik je alvast toe!
Quid pro quo

j.demoor

#3 , 10 aug 2008 11:14

“Art.1418.Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen, te vervreemden of met zakelijke rechten te bezwaren;b) een handelszaak of enig bedrijf te verkrijgen, over te dragen of in pand te geven;c) een huurovereenkomst voor langer dan negen jaar te sluiten, te vernieuwen of op te zeggen en een handelshuur of pachtovereenkomst toe te staan...2...d) een lening aan te gaan;e) een kredietovereenkomst, bedoeld door de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet te sluiten...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan in voornoemd geval dus dringende voorlopige maatregelen vorderen.Die maatregelen staan geen verzoening in de weg en verstevigen uw latere onderhandelingspositie.

De vrederechter kan onder meer het gebruiksrecht van huis en huisraad regelen,de betaling van nog openstaande schulden en de beschikking over bestaande tegoeden.Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen voor uzelf en uw kind.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 10 aug 2008 12:57

Oei, dat ziet er niet goed uit.
inderdaad, er is een probleem
Wat ik zou doen. Alvast een eigen bankrekening openen bij een andere bank dan waar jullie nu je financiële zaken regelen. Daar dan zo veel mogelijk centen op overschrijven zodat hij er niet meer aan kan.
Dit lijkt me zeer aanvaardbaar als eerste reactie. In dergelijke problematiek moet men uiteraard ook zien wat de reactie van dergelijke handelingen zijn. Veel beter is samen akkoorden sluiten hoe men de zaken regelt.

RR

Terug naar “Archief”