Alimentatie

Stelnedbel
Topic Starter

Alimentatie

#1 , 04 aug 2008 15:56

Ben sinds iets meer dan 2 jaar gescheiden via mondelinge overeenkomst bij de notaris. Mijn ex betaald voor de 2 kinderen 200 Euro de kinderen zijn 16 en 10. Ik kom echter helemaal niet toe met deze lage alimentatie maar dit is destijds afgesproken zodat hij in het begin geen te zware lasten zou hebben en zo kon hij eerst even zijn leven weer normaal mogelijk hermaken. Afgesproken was ook dat hij indien er kosten waren voor de kids van school etc... hij 50/50 zou betalen. Dat ging eerst goed tot hij zijn vriendin leerde kennen die woonachtig is in het buitenland en daardoor moet hij vaak per vliegtuig naar haar toe. Ikzelf ben woonachtig in het buitenland samen met mijn nieuwe echtgenoot. Wij hadden voorheen nooit problemen qua communicatie maar nu is het heel erg hij dreigt als ik spreek van naar de rechtbank te gaan als hij niet tussenkomt in de normale alimentatie. Ikzelf heb het geld niet om een advocaat te nemen en ik vraag niet veel alleen de alimentatie en de tussenkomst als de kosten hoog zijn. Wat kan ik het beste doen want er is geen communicatie meer nu en ook geen alimentatie.

Met vriendelijk groet
S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MDM74

#2 , 04 aug 2008 16:54

Als je het echt voor de rechtbank wil laten komen, en daar het geld niet voor hebt, kan je ook altijd Pro deo aanvragen. Ik heb ook een pro deo onder de arm genomen en heb zowat hetzelfde probleem als jij. Enkel wonen wij niet in het buitenland ;)
Maar ook mijn man wilt niet bijleggen bij de extra onkosten zoals school, terwijl dit wel in ons EOT staat beschreven...

roadie

#3 , 04 aug 2008 17:01

Graag wat meer duidelijkheid over het gebruik van bepaalde termen:
"afgesproken".... betekent dit dat het werd opgenomen in de akte echtscheiding onderlinge toestemming, of betekent dit een gewone mondelinge afspraak?

Reclame

Stelnedbel
Topic Starter

#4 , 04 aug 2008 17:36

Graag wat meer duidelijkheid over het gebruik van bepaalde termen:
"afgesproken".... betekent dit dat het werd opgenomen in de akte echtscheiding onderlinge toestemming, of betekent dit een gewone mondelinge afspraak?
De betaling van de 200 euro voor de kinderen staat vermeld echter de extra mondelinge bijkomstige kosten staan niet op papier, ik was te naief en geloofde dat het goed zou komen.

roadie

#5 , 04 aug 2008 17:52

In principe moet ik zeggen dat alleen wat vastligt per akte uitvoerbaar is.
Gezien het belang van de zaak en de zware financiële implicaties stel ik voor dat u onverwijld een raadsman contacteert (pro deo)

Stelnedbel
Topic Starter

#6 , 04 aug 2008 18:33

Heb ik hier wel recht op ? Ikzelf werk niet maar mijn echtgenoot wel gaan ze daarmee rekening houden ?

Lex

#7 , 05 aug 2008 11:30

Ben sinds iets meer dan 2 jaar gescheiden via MONDELINGE overeenkomst bij de notaris....
Afgesproken was ook dat hij indien er kosten waren voor de kids van school etc... hij 50/50 zou betalen.
Het expliciteren van buitengewone kosten heeft als voordeel dat datgene wat NIET vermeld werd,beschouwd moet worden als zijnde gedekt door de gewone onderhoudsbijdrage(Vred. Menen 28 juni 2000,AR. 96A460)

Bepaalde kosten worden in tegenstelling tot wat men zou vermoeden, in de praktijk niet steeds als buitengewoon beschouwd:dit bv. het geval voor 'schoolkosten'.(DUELZ A.,o.c.,p277-278,nr. 378,Bergen 5 februari 1996,Rev.Not.B. 1997,481).

Vraag is nu of het de moeite loont om er een zaak van te maken...

roadie

#8 , 05 aug 2008 12:58

Vraag is nu of het de moeite loont om er een zaak van te maken...
Ik durfde het niet vlakaf te zeggen.

Rebel-with-a-cause

#9 , 05 aug 2008 17:40

Heb ik hier wel recht op ? Ikzelf werk niet maar mijn echtgenoot wel gaan ze daarmee rekening houden ?
Hier kan je zien of je recht hebt op een juridische tweedelijnsbijstand.

Als je in het buitenland woont, vermoed ik echter dat dit NIET mogelijk is.

Yannick

#10 , 05 aug 2008 19:16

Ik zie niet in wat het probleem is.

Het onderhoudsgeld is bepaald, dus dat moet betaald worden door je ex.
Je krijgt ook kinderbijslag en je bent getrouwd dus je echtgenoot heeft ook een wedde. Er zal dus geen tekort zijn.

200 € voor twee kinderen is inderdaad wel weinig, dat moet 250 € zijn. Maar de rechter beslist.

Aangezien je ex doet wat er beschreven is ben ik er zeker van dat je een, eventuele, rechtzaak zal verliezen.

Maxdahlia

#11 , 11 sep 2008 15:46

Ik zie niet in wat het probleem is.

Het onderhoudsgeld is bepaald, dus dat moet betaald worden door je ex.
Je krijgt ook kinderbijslag en je bent getrouwd dus je echtgenoot heeft ook een wedde. Er zal dus geen tekort zijn.

200 € voor twee kinderen is inderdaad wel weinig, dat moet 250 € zijn. Maar de rechter beslist.

Aangezien je ex doet wat er beschreven is ben ik er zeker van dat je een, eventuele, rechtzaak zal verliezen.
Maar jongens toch 200 euro te weinig weet je wat ik krijg nadat de moeder van mijn twee kinderen ze bij mij gedumpt heeft en dit allemaal via de rechtbank hé 40 euro per kind dus 80 eurootjes .

En die worden dan sinds december 2007 nog niet eens meer betaalt .

Ik advokaatje genomen en kon al direct een provisie neertellen van 750 euro om dit zaakje nog maar eens voor de rechtbank te trekken .

Maar ja ik ben een vent en die heeft blijkbaar geen recht op onderhoudsgeld voor zijn kinderen zeker!!

Het zijn niet enkel vaders die de kloot uithangen maar zoals in mijn geval ook de moeders hoor!

Madam woont wel in een villa werkt wat als een privehoer (bewijs op internet gevonden) en haar ventje is zelfstandige in de bouw tja dan kan er geen onderhoudsgeld af natuurlijk.

Jongens jongens wat ik allemaal meemaak je moet mijn andere topics (post) ook maar eens lezen je zou jezelf voor minder ophangen.

Ik ben 42 jaar ben ongeneselijk ziek (Ik ga wel niet direct dood hieraan) maar ik word toch wel wat moedeloos hoor de laatste tijd pfffffft.

Ik hou het gewoon allemaal vol voor mijn drie kinderen en mijn liefste vrouw die dertien jaar jonger is als ik.
Belgie zo groot als een erwt maar zuigt de erwt uit tot er enkel nog een velletje overblijft.
O ZIELIG BELGIE

Stelnedbel
Topic Starter

#12 , 11 sep 2008 16:46

Heb ik dan gezegd dat het alleen maar vaders zijn die alimentatie moeten betalen ??!!! Dacht het niet, trouwens het is bij jou niet makkeljk om vele verschillende redenen wel dat is hier ook zo alleen heb ik die niet allemaal aan de grote klok gehangen !

citroentje

#13 , 12 sep 2008 00:49

Ik zit ook in zo iets ex betaalt allimentatie wanneer hij wil,extra kosten betaalt hij gewoon niet,ik woon samen heb sinds een paar maanden zelf geen inkomen meer dus moeten we leven van me vriend's zijn inkomen.Samen hebben we drie kinderen.
Me dochter ga pas naar de kokschool amaai wat kost dat geld,nu me vriend zegt er niets van en heeft trouw haar gerief betaald maar vind toch dat de vader zijn steentje mag bijdrage.Nu hebben we al ruim 600 euro aan school betaald en er moet nog gerief zijn.
Zouden de heren op ministerie niet maken dat je de studiebeurs krijg tegen dat school begint dat zou voor veel ouders al een pak verschil zijn.
Me vriend is ook zelfstandig maar wij hebben het niet zo breed als je zou denken.

Terug naar “Archief”