help! auto total loss door inwonend familielid

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: help! auto total loss door inwonend familielid

#16 , 09 sep 2013 11:45

Klacht bij de politie neerleggen voor bedreigingen, afpersing, stalking, enz.... 't Zal vlug gedaan zijn.
Als ze meent dat een ander moet betalen, moet ze maar naar de vrederechter trekken. Die zal haar wel op haar plaats zetten. Ondertussen niet meer antwoorden en/of de telefoon neerleggen als ze nog belt, mailt of SMS't
Laatst gewijzigd door mava105 op 09 sep 2013 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#17 , 09 sep 2013 11:57

Vrederechter .... een aanrijding wordt afgehandeld door de politierechtbank.
Of haar tussenkomsten al voldoen aan is de vraag op dit ogenblik.
Hoever staat de (straf) zaak ondertussen.
Is er al een dagvaarding?

ddanck
Contacteer: Website

#18 , 09 sep 2013 13:29

U hoeft zich nergens druk over te maken.

Zelfs wanneer uw broer zou hebben beslist de sleutels aan de ander te geven, is dat enkel strafbaar als de ander geen rijbewijs had of kennelijk dronken was.

Bovendien kan dit hooguit leiden tot gedeelde aansprakelijkheid. In geen enkel geval wordt de bestuurder plots vrijgepleit van het ongeval.

Ten slotte is er de moeder. Zij is een volledige buitenstaander, zij heeft zich niet te mengen, aangezien haar zoon meerderjarig is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

pepper2sanne
Topic Starter

#19 , 20 sep 2013 12:42

Hallo, nog even een update.

Wij hebben tot vandaag niks meer gehoord ivm de zaak. Tot we plots telefoon kregen van mijn schoonbroer. De verzekeringsinspecteur is bij hem langsgeweest om vragen te stellen over onze adresgegevens en telefoon nummer.

Wij hebben zo een flauw vermoede wie die op ons heeft afgestuurd.
Ik moet er even bij vermelden dat de auto, alsook die van de schoonbroer, op naam van mijn schoonmoeder verzekerd zijn. Ik weet niet of dat ter zake doet, daar had ik trouwens weinig aandacht aan besteed tot nu.

Nu vraag ik mij af waarom wij in verdenking gesteld zijn van verzekeringsfraude? Ik heb hier helemaal geen verstand van maar ik begin die spelletjes zo stilaan beu te geraken :(

Sirkii

#20 , 20 sep 2013 13:16

De auto is op naam van uw schoonmoeder verzekderd : Zijn jullie in de polis opgenomen als hoofdbestuurder ? Zoniet zou dit ook nog wel eens een staartje kunnen krijgen (afhankelijk van jullie leeftijd)

pepper2sanne
Topic Starter

#21 , 20 sep 2013 13:50

Mijn vriend staat als hoofdbestuurder ja, ik niet maar ik heb dan ook geen rijbewijs.

Gebruiker21

#22 , 20 sep 2013 14:19

Mijn vriend staat als hoofdbestuurder ja, ik niet maar ik heb dan ook geen rijbewijs.
Hoe is het "bezoek" van de dame in kwestie trouwens afgelopen? Het lijkt me erop dat ze jullie gewoon het leven zuur aan het maken is. Misschien is een aangetekend schrijven naar haar met een oplijsting van hoe ze jullie tot nu toe al lastig gevallen heeft en een vraag om hiermee te stoppen of dat je naar de rechtbank zal stappen voor stalking en poging tot intimidatie, geen slecht gedacht.

Vermeld ook dat je met mevrouw geen zaken hebt, enkel met haar MEERDERJARIGE zoon. Dus als er al iets moet geregeld worden voor dit ongeval dat je dit enkel met de betrokken partijen doet, zijnde haar zoon. Als mevrouw meent ook betrokken partij te zijn, moet ze maar de nodige stappen zetten, maar jou of uw familie rechtstreeks benaderen is uitgesloten. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pepper2sanne
Topic Starter

#23 , 16 nov 2013 00:13

hallo

ik weet dat het extreem lang geduurd heeft, maar ik weet eigenlijk nog maar sinds een goede week hoe de vork in de steel zit. dus bij deze, hopelijk de laatste update.

eerst en vooral: van mamaatje hebben we niks meer gehoord (diepe zucht van opluchting) ze is zelfs niet komen opdagen die dag.

dan had ik enkele weken geleden iemand aan de deur, verzekeringsinspectie, die was dus niet gestuurd door de mama van de vriend van... laat ik haar gewoon mevrouw x noemen, misschien is dat handiger?
Ik heb vernomen dat mevrouw x haar verzekering niet wil tussenkomen in dit geval. en dan is er van de staat uit blijkbaar een kas om de slachtoffers te vergoeden. daarvoor was die inspecteur dus onderzoek aan het voeren.
er is daarna nog iemand langs geweest, maar dat was van onze eigen verzekeringsmaatschappij, die nog een verhaal wou van ons om zijn dossier te vervolledigen.
beiden heren vroegen naar onze politieverklaringen maar die hebben zowel ik als mijn vriend nooit afgelegd.
die laatstgenoemde man was erg vriendelijk en heeft gewoon mijn vriend zijn verhaal opgeschreven en meerdere keren laten merken hoe erg hij het voor ons vond. een veel minder slechte ervaring dan met meneer 1, die had niet eens een voet over de drempel gezet voor hij vragen begon af te vuren. die mans is trouwens in het algemeen niet binnen geweest.

ondertussen heb ik ook contact gehad met iemand die werkt bij dezelfde maatschappij als waar wij verzekerd zijn en de zaak voor mij wat is gaan 'onderzoeken' (ze heeft gewoon het hele verhaal met een collega uit nog een andere gemeente overlegt eigenlijk) en ze ziet niet in waarom die vriend niet zou moeten betalen, hij reed en niet omdat hij gedwongen werd.
met andere woorden: wat jullie al hadden gezegd. ik wil bij deze graag iedereen bedanken voor de adviezen!

met de inzittenden gaat het voor de rest goed trouwens, er was iemand met een verbrijzelde bovenarm en die is net voor de laatste keer kine moeten gaan doen. zijn operaties zijn allemaal achter de rug en hij kan nu rustig beginnen spieren opbouwen.
de andere, die met zijn borstbeenbreuk, bleek achteraf geen borstbeenbreuk te hebben gehad. die was 2 weken na het ongeval al weer aan het voetballen zonder korset, geen enkele keer op controle gemoeten en dergelijke. blijkbaar wilden die ouders een beetje meer trekken van de verzekering.

mijnheer de chauffeur heeft nog steeds 'geheugenverlies' en het contact tussen mijn is vrijwel onbestaande ondertussen. ook wel begrijpelijk denk ik. mijn broer heeft intussen nog steeds niet met de wagen durven rijden, zijn vriend heeft een nieuwe auto van zijn mama gekregen en heeft nog steeds hetzelfde rijgedrag. ronduit gevaarlijk, dus niets bijgeleerd.
ik hoop eerlijk gezegd dat die zijn rijbewijs voor minstens 10 jaar mag afgeven.

enfin, het verhaal is een beetje rond denk ik. nu hoop ik maar dat ik nu helemaal niets meer moet horen van inspecties, onderzoeken, bevragingen en auto ongevallen. en dus dat jullie van mij ook niets meer moeten horen... behalve voor goed nieuws dan :D

groetjes en een fijn weekend gewenst aan allen

lohabra

#24 , 16 nov 2013 15:09

U hoeft zich nergens druk over te maken.

Zelfs wanneer uw broer zou hebben beslist de sleutels aan de ander te geven, is dat enkel strafbaar als de ander geen rijbewijs had (...).[/color]
De eigenaar is slechts strafbaar als hij er weet van had dat de bestuurder geen geldig rijbewijs bezat voor die auto.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Contacteer: Website

#25 , 18 nov 2013 20:11

De ervaring leert dat het argument 'ik wist niet dat hij geen rijbewijs had' weinig indruk maakt op de doorsnee politierechter.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

pepper2sanne
Topic Starter

#26 , 10 mar 2014 15:11

hier ben ik weer

we hebben twee weken geleden een brief in de bus gehad van onze verzekeraar, die het geld nu van mijn broer wilt terugvorderen.
Blijkbaar is het toch niet zomaar de bestuurder die verantwoordelijk is.

Uiteraard heeft mijn broer nu een advocaat onder de arm genomen.
Ik en mijn vriend zijn momenteel werkloos en de advocaat vraagt nu van ons een formulier dat moet bewijzen dat we beiden een uitkering krijgen. Kan er mij iemand een idee geven waarom hij dit zou nodig hebben? Ik begrijp niet wat dit met deze hele zaak te maken heeft...

alvast bedankt

LeenW

#27 , 10 mar 2014 15:28

Ik heb een vermoeden dat dat eerder is zodat hij garantie heeft dat hij betaald gaat worden dan dat het iets met de zaak te maken heeft.

pepper2sanne
Topic Starter

#28 , 10 mar 2014 21:18

maar het is niet onze advocaat, het is die van mijn broer, en het is mijn vader die alles met hem regelt... wij zijn dus niet diegene die hem zullen moeten betalen
die heeft dan toch eigenlijk geen zaken met onze inkomsten? we zijn sinds de gebeurtenissen van afgelopen jaar nogal achterdochtig geworden, soms denk ik dat ik me bij alles te veel vragen stel. Daarom dacht ik: ik kom het hier even vragen.

ik had de man vandaag willen bellen om hem te vragen waarom hij die formulieren nodig heeft, maar ik weet niet of hij dat zomaar aan de telefoon mag zeggen tegen de eerste beste die belt. Ik kan aan de telefoon namelijk niet bewijzen dat ik de zus ben van...

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#29 , 11 mar 2014 10:50

Dit heeft te maken met het aftoetsen of uw broer recht heeft op tweedelijnsbijstand (een gratis advocaat of pro-Deo), dat hangt af van de inkomensgrenzen van uw broer en de personen waar hij mee samenwoont - jullie dus. De definitie van samenwonen in deze context: het feit dat een of meerdere personen samen onder hetzelfde dak wonen en hoofdzakelijk samen de huishoudelijke kwesties regelen. Dit is bv. samen regelen van huur en nutsvoorzieningen. Een huurovereenkomst op zich is geen bewijs van afzonderlijke huishouding.

De exacte inkomensgrenzen kan u bekijken op : http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien uw broer in aanmerking komt voor pro-Deobijstand is dat voor hem toch zeer interessant, want hij hoeft zijn advocaat niet te betalen, maar bovendien kan die advocaat ook nog rechtsbijstand aanvragen waardoor bepaalde kosten van de procedure ook nog eens wegvallen (men kan bv. een gratis verzoekschrift neerlegen of een gratis deurwaarder krijgen,... enz.). Tevens wordt de rechtsplegingsvergoeding - moest uw broer in het ongelijk gesteld worden - dan ook automatisch herleidt tot het minimum. Toch niet oninteressant. Die gegevens zijn trouwens bestemd voor het Bureau voor Juridische Bijstand (BJB).

U kan eigenlijk weinig kwaad doen met die gegevens mede te delen aan de advocaat van uw broer, dat houdt hoe dan ook nooit in dat u de advocatenkosten zou moeten betalen.

Edit: neem trouwens gerust conctact op met die advocaat. Stel u voor en vraag waarom hij jullie inkomstengegevens nodig heeft. Hij zal u hoogstwaarschijnlijk antwoorden wat ik hierboven geantwoord heb. Hij zal zijn beroepsgeheim helemaal niet schenden door te antwoorden op die vraag omdat hij dat in algemene termen kan doen, zonder in detail te treden over het dossier.

pepper2sanne
Topic Starter

#30 , 11 mar 2014 12:09

heel erg bedankt voor het duidelijke (en geruststellende) antwoord, my_key! mijn broer vertelde vandaag dat hij inderdaad gevraagd heeft om gratis bijstand te verkrijgen, omdat hij zelf ook nog niet werkt.
Dan zullen we de nodige documenten maar eens gaan opvragen bij de vakbond. :)

Terug naar “Archief”