Kennis verkopen

EvilFreD

Re: Kennis verkopen

#16 , 07 feb 2011 14:27

P.S. en dan vermoed ik dat hier ook nog personen op het forum geregistreerd zijn en/of dagelijks raadplegen die bij het zien alleen van de openingspost verplicht (kunnen) zijn dit te melden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 feb 2011 09:23

op een site die niet de jouwe is het standaard admin wachtwoord uitproberen weerspiegelt intentie. Meer hoeft niet bewezen te worden om poging tot hacken te claimen.
Heu, volgens mij moet nog steeds bewezen worden dat je echt probeerde in te breken. Vergelijk het met een aktetas waarvan het cijferslot standaard op 1111 staat. Stel dat een collega net dezelfde actetas heeft, en deze staan ergens in een gemeenschappelijke ruimte. Jij hebt iets nodig uit jouw tas, geeft de code 1111 in (je bent zelf ook te lui om deze te veranderen), je opent de tas, en merkt dan dat het de tas van je collega is. Heb je dit dan met opzet gedaan? Misschien wel, maar het valt niet te bewijzen.

Hetzelfde voor die sites. Ze zien er allemaal min of meer hetzelfde uit. Als je zelf dan zo'n hoop sites beheert en op enkele van die sites ook met het default wachtwoord inlogt, bestaat de kans dat je per abuis ook op een site die niet de jouwe is zo inlogt. Bewijslast ligt bij de tegenpartij om je kwaadwillige intenties te bewijzen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#18 , 08 feb 2011 09:32

......Bewijslast ligt bij de tegenpartij om je kwaadwillige intenties te bewijzen.
Hacking is een zeer vaag begrip. Zelfs informatici verschillen van mening over de precieze betekenis van het woord. Hacking is ongeoorloofd binnendringen in een computersysteem. Met de inbraak is meestal kwaad opzet gemoeid. Maar ook onopzettelijk een verbinding tot stand brengen en die verbinding vrijwillig behouden, wordt als hacking beschouwd. Zelfs het hacken van een informaticasysteem dat niet of nauwelijks beveiligd is, is strafbaar.

Reclame

Franciscus

#19 , 08 feb 2011 11:54

Het is als het ware een sleutel die van echt in 'vals' veranderd door het 'oneigenlijk' gebruik.
vb ik heb van de eigenaar een sleutel gekregen om toezicht te houden. Ik kom zo regelmatig binnen. Op een bepaald ogenblik ga ik binnen en neem geld weg.
Wel dat wordt dan met valse sleutel ook al is het een echte.

scorpioen

#20 , 08 feb 2011 12:24

Je mag een rechter eens proberen uitleggen dat je door simpelweg één wachtwoord in te tikken en binnen te raken, aan het "hacken" bent.
De rechter zal verwijzen naar Strafwetboek art. 550bis § 1
Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft,
wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfentwintig
duizend euro of met een van die straffen alleen.
Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot
twee jaar.

De bedragen van de geldboete moet nog vermenigvuldigd worden met 5,5.

Gebruiker21

#21 , 08 feb 2011 18:13

Hij die, terwijl hij weet dat...
Moeilijk te bewijzen dit laatste, niet? Als je in één keer binnen bent, kan je altijd zeggen dat je per abuis op "login" geklikt hebt. Als je een tooltje op je PC staan hebt dat logins en wachtwoorden onthoudt, en het default wachtwoord van bijvoorbeeld een DotNetNuke site zit daar reeds in, en het tooltje herkent een andere DotNetNuke site als dezelfde, log je zelfs automatisch in.

Anyway, het beleefdste is dan ook om de webmaster te wijzen op het "lek", maar als hier gezegd wordt dat je dan strafbaar zou zijn, kan je dus beter in alle talen zwijgen en diene mens zijn site wijdopen laten staan? Beetje omgekeerde wereld dan: een wetgeving die mensen aanzet tot niet-hulpvaardig gedrag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD

#22 , 08 feb 2011 19:03

Ik denk met name dat het bij wet zo geregeld is omdat veel hackers zich met zogenaamde 'goede intenties' proberen te verweren.
Ze hacken omdat "ze de veiligheidslekken aan willen tonen in de hoop een beter beveiligd computernetwerk te bewerkstelligen".
Vanwege die larie zal (zogenaamd) per ongeluk hacken dus ook strafbaar zijn.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos

#23 , 08 feb 2011 20:21

Hij die, terwijl hij weet dat...
Moeilijk te bewijzen dit laatste, niet? Als je in één keer binnen bent, kan je altijd zeggen dat je per abuis op "login" geklikt hebt. Als je een tooltje op je PC staan hebt dat logins en wachtwoorden onthoudt, en het default wachtwoord van bijvoorbeeld een DotNetNuke site zit daar reeds in, en het tooltje herkent een andere DotNetNuke site als dezelfde, log je zelfs automatisch in.

Anyway, het beleefdste is dan ook om de webmaster te wijzen op het "lek", maar als hier gezegd wordt dat je dan strafbaar zou zijn, kan je dus beter in alle talen zwijgen en diene mens zijn site wijdopen laten staan? Beetje omgekeerde wereld dan: een wetgeving die mensen aanzet tot niet-hulpvaardig gedrag?
Neen, maar geld proberen te slaan uit het rapporteren van een dergelijk probleem, daar wordt wel naar gekeken. Vriendelijk een briefje of mail verzenden en hen wijzen op het probleem zonder verdere voorwaarden, daar kan niemand bezwaar tegen maken...

Terug naar “Archief”