(lichte) burenruzie

gilled
Topic Starter

(lichte) burenruzie

#1 , 16 jul 2010 19:48

Hallo, ik zal me eerst even voorstellen:
Ik ben Gille en bouwvakker van beroep, ik heb een klein jaar geleden een huisje in wetteren gekocht. De bedoeling is om een complete renovatie te doen. Tot nu toe heb ik enkel kleine werkzaamheden uitgevoerd waar nog geen vergunning voor nodig is, zoals een vloertje uitbreken, deuren uithalen, plafond enz enz...
Normaal zal mijn architect (eindelijk) klaar zijn binnen de 2 weken en kan alles geregeld worden voor de bouwvergunning en kan ik binnen enkele maanden beginnen met de grotere werken.

Nu zal ik de leuke situatie eens uitleggen. Het is dus een rijhuisje en in het begin kwam ik nogal goed overeen met mijn buren, tot ze een ongeluk met hun wagen hadden en wsl geld nodig hadden. Ineens begonnen ze reeds bestaande scheuren, barsten en verschuivingen op mij te steken. De experts zijn erbij gekomen en zowel mijn expert als hun expert zeiden dat dit mijn fout nooit kon zijn aangezien ik enkel kleine werkjes heb uitgevoerd.
Enkel moest ik zorgen dat er minder stof tot bij de buren geraakte en dat heb ik dan onmiddelijk opgelost ook dus hadden ze geen enkele reden meer tot klagen.

Ik ben sindsdien een paar maanden niet meer naar dat huis geweest tot vorige dinsdag. Blijkbaar had mijn buurvrouw de politie gebeld, en de reden was dat ik die werkjes dat de expert gevraagd had om op te lossen niet goed had gedaan, terwijl ze dus wel zo goed als ik kon gedaan waren..
En ook dat ik de laatste tijd veel te veel lawaai en stof maak, wat wel nogal raar is als daar niemand is. Maar goed de politie agent was neutraal en zei dat het normaal was dat er zo gewerkt wordt bij een renovatie maar dat ik ook wat rekening moet houden met de hysterische buurvrouw.
Vandaag ging ik weer wat werken en opnieuw stond de agent voor mijn deur, ik zou blijkbaar de buurvrouw en die agent uitgelachen en uitgescholden hebben. Wat dus niet het geval was.

Nu komt het er op neer dat ik daar geen dag normaal kan doorwerken zonder dat de buurvrouw of agent aan mijn deur staat terwijl ik gewoon mijn werk wil doen in mijn huisje. Dit allemaal was niet het enige en ik ben er zeker van dat er nog van die pesterijen zeg maar zullen voorvallen.

Zijn er nog mensen die in zo´n situatie zitten en er evt wat aan gedaan hebben?

Alvast bedankt voor de reacties,
Mvg Gille

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jul 2010 20:31

Hoe dikwijls heeft de dame in kwestie reeds de politie op de koffie gestuurd?

gilled
Topic Starter

#3 , 17 jul 2010 09:20

Deze week 2 keer omdat ik er nu bezig was, maar ze kan gerust al een keer of 5 gebeld hebben de laatste maanden volgens de agent...

Reclame

Lex

#4 , 17 jul 2010 09:29

Deze week 2 keer omdat ik er nu bezig was, maar ze kan gerust al een keer of 5 gebeld hebben de laatste maanden volgens de agent...
Nodig de wijkagent eens uit, die kan de buurvrouw mss. tot rede brengen?

Vandebos

#5 , 17 jul 2010 10:13

Fotografeer het werk waarmee u bezig bent, neem de aanvragen voor vergunningen, de briefwisseling in verband met de eerdere beschuldigingen, vaststellingen experts en tegenexperts, een lijstje met de data van politie bezoeken.

Stel een objectieve en overzichtelijke lijst samen van al de problemen die de buurvrouw u tot op heden heeft proberen te bezorgen.

Maak een afspraak met de lokale politie-overste en doe op een rustige wijze uw gehele verhaal en vrag hen hiermee rekening te houden wanneer ze de volgende oproep krijgen. Dat zal wel helpen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2010 15:43

Voor je met de "grotere werken" begint laat je in uw geval best een plaatsbeschgrijving met foto's opmaken van de gemene muur tussen beide huizen, natuurlijk enkel aan de kant van uw buurvrouw. Ze kan, of mag dit niet weigeren. Dan heb je later een dokument, en foto's van de toestand in haar pand.
Uw architekt kan u hirbij wellicht wel helpen. Het zal waarschijnlijk minder kosten dan later een eeuwigdurende diskutie, met mogelijks nog een rechtzaak op de koop toe.
Daarnaast heeft uw buurvrouw toch niets te blaten tussen 07.00 en 22.00 uur. In ide periode zijn werken toegelaten.

FrankV

#7 , 17 jul 2010 16:40

Daarnaast heeft uw buurvrouw toch niets te blaten tussen 07.00 en 22.00 uur. In ide periode zijn werken toegelaten.
Op werkdagen wel te verstaan, en binnen de "normale grenzen". Dat hangt echter allemaal af van de interpretatie van de vrederechter.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

LIEVANY

#8 , 17 jul 2010 18:28

Nodig de buurvrouw eens uit op de koffie, leg haar uit wat je van plan bent, welke hinder ze mag verwachten. Geef haar nu en dan een doos pralinen als 'vergoeding' voor geleden leed. Vraag haar of je iets voor haar kan doen. Probeer telkens vooraf te laten weten wanneer je werken gaat uitvoeren. Verontschuldig je voor eventuele hinder. Laat haar in haar waarde en erken haar moeilijkheden. Verder bestaat er nog Gent.be - Algemene site NL - Burenbemiddeling Gent . Hoewel dat enkel in Gent is, kan je misschien je licht eens opsteken?

Lex

#9 , 17 jul 2010 21:03

Op werkdagen wel te verstaan, en binnen de "normale grenzen". Dat hangt echter allemaal af van de interpretatie van de vrederechter.
Je kan geen omelet bakken zonder een ei te breken, hezelfde met renovatiewerken, werken uitvoeren zonder lawaai en het nodige stof te maken is onmogelijk.

Lex

#10 , 17 jul 2010 21:08

Nodig de buurvrouw eens uit op de koffie, leg haar uit wat je van plan bent, welke hinder ze mag verwachten. Geef haar nu en dan een doos pralinen als 'vergoeding' voor geleden leed. Vraag haar of je iets voor haar kan doen. Probeer telkens vooraf te laten weten wanneer je werken gaat uitvoeren. Verontschuldig je voor eventuele hinder. Laat haar in haar waarde en erken haar moeilijkheden. Verder bestaat er nog Gent.be - Algemene site NL - Burenbemiddeling Gent . Hoewel dat enkel in Gent is, kan je misschien je licht eens opsteken?
De buren uitnodigen voor een zjat kaffie, ok tot daar aan toe, maar je moet ook niet overdrijven he seg.
Poster heeft toch het recht om zijn woning in te richten naar zijn goesting!

gilled
Topic Starter

#11 , 18 jul 2010 10:51

De wijkagent is al 2 keer bij mij geweest en heb hem alles goed uitgelegd maar als hij eerst al de leugens van de buurvrouw hoort weet hij wsl niet meer wat hij moet geloven...
Maar het is wel een goed idee om foto´s te laten trekken en alle documenten bij te houden, want ze zal niet stoppen voor ze een manier vindt om mij te kraken.
En ik wil er gerust eens me praten zoals ik al zoveel geprobeerd heb en moest daarmee de kous af zijn, geen probleem. Maar met zo´n hysterische vrouw is dat onmogelijk, dat zei de agent mij ook. Wees de verstandige, daag haar niet uit enz... blablabla, ik zit er wel mee :s

Lex

#12 , 18 jul 2010 12:09

Zo snel mogelijk uw bouwvergunning aanvragen en ze zichtbaar uithangen en laat ze dan maar zeuren, niet leuk akkoord maar dan heb je toch al een bewijs voor het geval dat de polies u nog eens komt ambeteren.

Terug naar “Archief”