Verkoop

Jempie
Topic Starter

Verkoop

#1 , 23 apr 2010 16:35

Na de dood van mijn vader heeft mijn stiefmoeder het vruchtgebruik van de woning waar zij samen in woonden gekregen. Zij waren getrouwd met scheiding van goederen en de woning is afkomstig van mijn grootouders. Kan ik de woning zonder haar toestemming verkopen? Want zij gaat niet akkoord met een verkoop. Ik ben de naakte eigenaar van de woning.
problemen op de markt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 23 apr 2010 16:47

Na de dood van mijn vader heeft mijn stiefmoeder het vruchtgebruik van de woning waar zij samen in woonden gekregen. Zij waren getrouwd met scheiding van goederen en de woning is afkomstig van mijn grootouders. Kan ik de woning zonder haar toestemming verkopen? Want zij gaat niet akkoord met een verkoop. Ik ben de naakte eigenaar van de woning.
Het vruchtgebruik van de gezinswoning kan niet van de langslevende echtgenoot worden afgenomen. Die persoon kan dus ook niet uitgekocht worden zonder haar akkoord. Hierdoor kan die persoon de facto een verkoop blokkeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

melismatisch

#3 , 04 aug 2011 17:06

Wij zijn eigenaar van een alleenstaande woning met tuin in Profondeville (Wallonië, Namen). Momenteel verhuren wij het geheel (huis met een tuin van 7 are ) aan een koppel met twee kinderen. Het voorwerp van deze huur staat beschreven in onze huurovereenkomst als volgt (Franstalig):
Le Bailleur donne à bail au Preneur qui l’ affecte à sa résidence principale
• l’immeuble situé à: Avenue du Centenaire 22, 5170 Profondeville.
Le preneur déclare avoir examiné les lieux loués et les recevoir en état locatif. Pour une description plus précise, les parties font référence à l’état des lieux, mentionné dans l’article 8.

Er werd geen plaatsbeschrijving opgemaakt en nergens gewag gemaakt van de tuin (gekadastreerd als bouwterrein van 7 are), noch van oppervlaktes. Onze huurders zijn echter sterk gehecht aan de mooie tuin en zien deze liever niet verkocht worden.
Kunnen zij protesteren? De juridische term "immeuble" in het Frans blijkt ruimer te zijn dan enkel huis. Wat kunnen wij doen om de verkoop van onze tuin (bouwterrein) te laten doorgaan? Dank voor jullie raad...

Mel

Reclame

JPV

#4 , 04 aug 2011 20:46

geen zeker antwoord, maar het zou wel eens belangrijk kunnen zijn of het geheel 1 perceel of meedere percelen is volgens het kadaster...

melismatisch

#5 , 05 aug 2011 14:16

Inmiddels ben ik er uitgeraakt. Het betreft een zaak over genotsderving:
2 opties:
Optie 1) addendum opstellen waarin huurders zich akkoord verklaren met de afsplitising van een deel van het voorwerp van de huur, met name de tuin van 7 are. In ruil geven wij compensatie voor de genotsderving o.a. vernieuwing dak, plaatsing nieuwe ramen (=lagere energiekost),....

Optie 2) de koper van ons bouwterrein (tuin) neemt de huurovereenkomst deels over als nieuwe eigenaar van dit deel, en zet de huurders aan de deur met een te respecteren opzeg van 6 maanden wegens het zelf nuttigen van deze grond.

Wij zullen uiteraard voor de eerste minnelijke schikking gaan. Maar het is praktisch om te weten welke scharnieren we voor handen hebben.

Gegroet,
Mel

JPV

#6 , 05 aug 2011 14:28

kan je een huurovereenkomst splitsen? Mij lijkt het vreemd dat je kan opzeggen voor een deel van het gehuurdee goed, maar niet voor het andere (iemand die dit kan bevestigen?)

Terug naar “Archief”