hulp bij examen burgerlijk recht

cursist
Topic Starter

hulp bij examen burgerlijk recht

#1 , 15 dec 2008 20:35

Beste,

Ik ben cursist aan syntra waar ik de cursus administratief medewerker Vastgoed volg. Door ziekte ben ik al meer dan een maand niet naar de les kunnen gaan. Ik zou heel graag slagen in mijn eerste examen. Kunnen jullie me helpen. We krijgen de vragen op voorhand maar ik kan geen nuttig antwoord vinden. Het zou een hart onder riem voor me zijn mocht jullie me op dit forum kunnen helpen.

Dit zijn de eerste 10 vragen van de 40...

Examenvragen

1. Martine en Jos, een verwoed voetballiefhebber, zijn sinds een vijftal jaar gehuwd. Uit hun huwelijk werd één kind geboren, Diego. Op het moment dat Martine bevalt van een tweede zoon, besluiten Jos en Martine deze Maradonna te noemen. De ambtenaar van de burgerlijke stand gaat daar evenwel niet mee akkoord en weigert deze naam te acteren. Martine en Jos zijn het echter niet eens met deze weigering en wensen hiertegen stappen te ondernemen. Wat kunnen zij doen? Bespreek de eventuele verschillende hypotheses.

2.Marcel, die mede via een oplichtingszaak heel wat geld wist te vergaren, verblijft nagenoeg steeds in een riante villa in Aalst. Om fiscale redenen liet hij zich echter inschrijven in het bevolkingsregister in Knokke waar hij een appartement heeft, hoewel hij daar bijna nooit vertoeft. Onlangs werd Marcel, omwille van de genoemde oplichtingszaak opgesloten in de gevangenis in Leuven. Waar bevindt zich de woonplaats van Marcel, en dit zowel in de burgerrechtelijke zin als in de zin van het gerechtelijk recht?

3.Maarten, 16 jaar, en zoon van Lydie en Pascal, verdiende met zijn vakantiejob in de KBC 750 EUR. Bij Oscar, de plaatselijke garagehouder, koopt hij een tweedehandse BMW 316 voor de prijs van 10.000 EUR. Zijn ouders zijn helemaal niet tevreden met deze aankoop en wensen stappen te ondernemen. Kunnen zij eigenlijk iets doen? Bespreek uitgebreid.

4.Op verzoek van zijn moeder wil de twaalfjarige Johan in de boekwinkel het werkje “Koken met de microgolfoven” kopen. De verkoopster weigert evenwel het boek te verkopen, volgens haar om problemen te vermijden. Want, meent ze, een minderjarige kan niet zelf zo’n boek kopen, maar moet daarvoor door zijn ouders vertegenwoordigd worden. Wat denkt u van dit standpunt?

5.Jef heeft drie broers, Jos, Frans en Eugene. Eugene heeft op zijn beurt twee kinderen (André en Willy), een kleinkind (Sonja, dochter van Willy) en een achterkleinkind Wim. De kleinzoon van Jef (Frank), zoon van Peter, wil graag vernemen in welke graad van verwantschap hij staat tegenover:
- Jos
- Jef
- Sonja
- Wim
- André

6.Yolanda, 28 jaar oud en van Belgische nationaliteit, wordt door een vriend in contact gebracht met Ibrahim, 35 jaar en van Turkse afkomst. Ibrahim wenst met haar een huwelijk aan te gaan om zo een verblijfsvergunning in België te kunnen krijgen. Zou de ambtenaar van de burgerlijke stand hier kunnen weigeren om het huwelijk te sluiten? Als het huwelijk toch wordt gesloten, kan dan achteraf nog iets worden ondernomen?

7.Martine wenst te huwen met Jacques. Is er sprake van een huwelijksbeletsel in de volgende gevallen, en zo ja, is dispensatie dan mogelijk?
- Jacques is haar broer
- Jacques is haar neef (zoon van broer vader)
- Jacques is haar neef (zoon van broer)
- Jacques is haar vader
- Jacques is haar schoonbroer

8. Joost huwt met Naioma van Egyptische afkomst. Na enige maanden komt Joost tot de ontdekking dat zijn echtgenote de Islam belijdt, hetgeen door hem niet kan worden getolereerd. Hij wenst daarom de nietigverklaring van het huwelijk te verkrijgen, want meent hij, er is sprake van bedrog en dwaling. Is dat zo? Verklaar nader.

9. Joelle en Mario wonen in een grote hoeve in Poelkapelle, die Joelle uit schenking van haar ouders in exclusieve eigendom kreeg. Joelle is bediende bij Fortis Bank, Mario is machine-arbeider bij Bekaert. Joris, buurman van het echtpaar, wenst een recht van overgang te verkrijgen op het erf. Joelle is bereid dit recht te verlenen, maar Mario gaat daarmee niet akkoord. Uit woede om de beslissing van zijn vrouw, die hij ervan verdenkt een relatie te hebben met Joris, koopt Mario een splinternieuwe Ferrari.
- Kan Joelle de overgang alleen toestaan?
- Kan de verkoper van de Ferrari Joelle hoofdelijk aanspreken voor de betaling van de aankoop?

10. Maria, echtgenote van Jozef Verhofstadt, wenst politiek actief te worden. Gelet op de politieke bekendheid van de familienaam van haar echtgenoot, wenst ze deze in de verkiezingscampagne te gebruiken. Haar man blijkt daar echter weinig voor te voelen. Wat kan Maria doen?

Dank u wel X 1000

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 15 dec 2008 21:39

Examenvragen

2.Marcel, die mede via een oplichtingszaak heel wat geld wist te vergaren, verblijft nagenoeg steeds in een riante villa in Aalst. Om fiscale redenen liet hij zich echter inschrijven in het bevolkingsregister in Knokke waar hij een appartement heeft, hoewel hij daar bijna nooit vertoeft. Onlangs werd Marcel, omwille van de genoemde oplichtingszaak opgesloten in de gevangenis in Leuven. Waar bevindt zich de woonplaats van Marcel, en dit zowel in de burgerrechtelijke zin als in de zin van het gerechtelijk recht?

Kijk in burgerlijk wetboek naar het artikel , en in het gerechtelijk idem ...

3.Maarten, 16 jaar, en zoon van Lydie en Pascal, verdiende met zijn vakantiejob in de KBC 750 EUR. Bij Oscar, de plaatselijke garagehouder, koopt hij een tweedehandse BMW 316 voor de prijs van 10.000 EUR. Zijn ouders zijn helemaal niet tevreden met deze aankoop en wensen stappen te ondernemen. Kunnen zij eigenlijk iets doen? Bespreek uitgebreid.

Toestemming is essentieel bij het sluiten van een verbintenis. Kan een minderjarige toestemming geven? ( artikels inzake verbintenissenrecht in BW) art 1108

4.Op verzoek van zijn moeder wil de twaalfjarige Johan in de boekwinkel het werkje “Koken met de microgolfoven” kopen. De verkoopster weigert evenwel het boek te verkopen, volgens haar om problemen te vermijden. Want, meent ze, een minderjarige kan niet zelf zo’n boek kopen, maar moet daarvoor door zijn ouders vertegenwoordigd worden. Wat denkt u van dit standpunt?

Strikt juridisch gezien moet de minderjarige de toestemming van de ouders hebben.

5.Jef heeft drie broers, Jos, Frans en Eugene. Eugene heeft op zijn beurt twee kinderen (André en Willy), een kleinkind (Sonja, dochter van Willy) en een achterkleinkind Wim. De kleinzoon van Jef (Frank), zoon van Peter, wil graag vernemen in welke graad van verwantschap hij staat tegenover:
- Jos : 4
- Jef : 2
- Sonja :6
- Wim : 7
- André : 5
Teken de stamboom uit en ga terug tot de stamvader/moeder (in dit geval de ouders van jef , jos, frans en eugene, tel vandaar terug naar beneden)

6.Yolanda, 28 jaar oud en van Belgische nationaliteit, wordt door een vriend in contact gebracht met Ibrahim, 35 jaar en van Turkse afkomst. Ibrahim wenst met haar een huwelijk aan te gaan om zo een verblijfsvergunning in België te kunnen krijgen. Zou de ambtenaar van de burgerlijke stand hier kunnen weigeren om het huwelijk te sluiten? Als het huwelijk toch wordt gesloten, kan dan achteraf nog iets worden ondernomen?

Problematiek van schijnhuwelijk? art 146 bis BW

7.Martine wenst te huwen met Jacques. Is er sprake van een huwelijksbeletsel in de volgende gevallen, en zo ja, is dispensatie dan mogelijk?
- Jacques is haar broer : huwelijksbeletsel
- Jacques is haar neef (zoon van broer vader) geen beletsel
- Jacques is haar neef (zoon van broer) beletsel
- Jacques is haar vader : huwelijksbeletsel
- Jacques is haar schoonbroer : ik denk beletsel, moet je rechtspraak eens op nazien

Staat letterlijk in bw art 161 en 162 en 163
dispensatie: art 164

8. Joost huwt met Naioma van Egyptische afkomst. Na enige maanden komt Joost tot de ontdekking dat zijn echtgenote de Islam belijdt, hetgeen door hem niet kan worden getolereerd. Hij wenst daarom de nietigverklaring van het huwelijk te verkrijgen, want meent hij, er is sprake van bedrog en dwaling. Is dat zo? Verklaar nader.

Een normaal voorzichtig redelijk mens had er vanuit kunnen gaan dat Naioma een Egyptische was en dus de Islam , dus dwaling kan niet echt.
Bedrog moet bewezen worden, lijkt niet echt haalbaar om een nietigverklaring te bekomen op deze redenen.
Kijk artikels na in BW ivm nietigverklaring en bedrog en dwaling
Ik vermoed dat je een wetboek mag gebruiken? Leer daar vooral goed mee werken!, de vragen staan er meestal vrij letterlijk in...
Doe eerst ook eens een poging vooraleer je ze op het forum zet, uit je fouten leer je.
Opgelet: Ik heb je nooit de volledige antwoorden gegeven, maar een richting waarin je moet zoeken, het is aan jou om het antwoord te formuleren. Je kan natuurlijk wel je definitief antwoord hier neerzetten zodat men het nakijkt, maar we gaan niet alle vragen voor je oplossen he...

Reclame

Terug naar “Archief”