erkenning of adoptie?

kurt79
Topic Starter

erkenning of adoptie?

#1 , 30 sep 2008 15:07

Hallo,

Ik en mijn vriendin zijn nu ongeveer 2 jaar en 8 maanden samen. Wij zijn echter niet gehuwd, maar binnenkort gaan we wel feitelijk gaan samenwonen. Mijn vriendin heeft een dochterje van 2 jaar en 1 maand. Het is zo dat de "biologische vader" van haar kind in d etijd toen ze nog maar net wist dat ze zwanger was tegen haar zei dat ze abortus moest doen en dat hij niet met het kind wou te maken hebben met als gevolg dat hun relatie stuk gelopen is. Een viertal weken later heb ik haar toen leren kennen en ze vertelde me alles waarop ik heb ingestemt om samen met haar en haar toekomstge dochter een mooie toeomst uit te bouwen. Tot op de dag van vandaag zijn wij nog altijd héél gelukkig samen en aanzie ik haar dochter als de mijne, zij kent ook niemand anders, ik ben voor haar haar papa.
Nu is het zo dat mijn vriendin gisteren 29/09/2008 een sms heeft ontvangen van de biologische vader van het kind waarin hij vraagt om eens samen te komen i.v.m de erkenning van het kind door hem. Ikzelf en mijn vriendin willen dit echter niet mede door het feit dat hij er nog geen seconde heeft naar omgekeken. Ik weet nu ook dat wanneer hij geen toestemming krijgt van d emoeder (mijn vriendin) hij haar kan dagvaarden voor de Rechtbank van Eerste Aanleg om op die manier een DNA test te vragen. Nu is mijn vraag aan jullie ofg ik hier iets kan tegen doen zodanig dat hij ons met rust laat en hij dus niet de papa van het kind kan worden. Wij zien dat zeker en vast niet zitten vandaar dat ik overweeg om het kind te erkennen of te adopteren.
Wat is jullie advies naar mij toe?
Kan ik mij ergens "safe" zetten tegen hem
Wij willen gewoon een normaal en rustig leven zoals nu zonder hem.

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies!!

Mvg,
Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kurt79
Topic Starter

#2 , 09 okt 2008 09:24

Indien er mij niemand raad kan geven i.v.m mijn hogervermelde vraag, zou iemand mij dan kunnen doorverwijzen naar een persoon die me wel de nodige raad kan of mag geven aub?

Alvast bedankt.

kurt79
Topic Starter

#3 , 17 dec 2009 20:44

Is er iemand die op m'n vorige voornoemde vraag kan antwoorden aub?
Alvast bedankt!

Reclame

moederke27

#4 , 17 dec 2009 20:56

best kurt79

ik heb hetzelfde geval gehad. op welke naam staat de kleine nu??
als dit op haar naam staat dan kun jij gewoon naar de gemeente gaan en het kind herkennen kost je niets.
dan ben jij wettelijk de vader.
in mijn geval is het ook zo gelopen bio vader had ook dna test aan gevraagd maar heeft zelfs geen bezoekrecht gekregen omdat die zijn zoon zolang niet meer gezien had en ook dat die er nooit financieel iets voor gedaan heeft.
als uw vriendin akkoord is erkent het dan gewoon dan is alles inorde...
weet wel dat als je ooit uit elkaar gaat jij ook financieel zal moeten bijdragen voor het kindje he..
ik hoop u hiermee al beetje verder geholpen te hebben
groetjes.

3399AAaa

#5 , 18 dec 2009 17:52

Artikel 319
Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317 (huwelijk), kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.

voor die andere man: Artikel 329bis
§ 2 Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat of, indien de erkenning voor de geboorte van het kind gebeurt, de moeder, vooraf daarin toestemt.
...
Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de rechtbank. De partijen worden in raadkamer gehoord. De rechtbank poogt ze te verzoenen. Indien de rechtbank de partijen tot verzoening brengt, ontvangt zij de nodige toestemmingen. Bij gebreke van verzoening wordt het verzoek verworpen als vaststaat dat de verzoeker niet de biologische vader of moeder is. Als het verzoek een kind betreft dat op het tijdstip van de indiening van het verzoek een jaar of ouder is, kan de rechtbank bovendien de erkenning weigeren als ze kennelijk strijdig is met de belangen van het kind.
Indien tegen degene die het kind wil erkennen een strafvordering is ingesteld wegens een in artikel 375 van het Strafwetboek bedoeld feit dat gepleegd is op de persoon van de moeder tijdens de wettelijke periode van verwekking, kan de erkenning niet plaatsvinden en wordt de in het vierde lid bedoelde termijn van één jaar opgeschort tot de beslissing over de strafvordering in kracht van gewijsde is gegaan. Als degene die het kind wil erkennen op grond daarvan schuldig wordt verklaard, kan de erkenning niet plaatsvinden en wordt het verzoek om toestemming tot erkenning verworpen.

3399AAaa

#6 , 18 dec 2009 17:55

Artikel 330
§ 1Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van degene die het heeft erkend, kan de erkenning van het vaderschap worden betwist door de moeder, het kind, de man die het kind heeft erkend en de man die het vaderschap van het kind opeist.
De erkenner en zij die de voorafgaande, in artikel 329bis vereiste of bedoelde toestemmingen hebben gegeven, zijn echter alleen gerechtigd de erkenning te betwisten, indien zij bewijzen dat aan hun toestemming een gebrek kleefde.
De erkenning kan niet worden betwist door hen die partij zijn geweest bij de beslissing waarbij de erkenning is toegestaan overeenkomstig artikel 329bis, of bij de beslissing waarbij de krachtens dat artikel gevorderde vernietiging is afgewezen.
De vordering van de vader, de moeder of de persoon die het kind erkend heeft, moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat de persoon die het kind erkend heeft, niet de vader of de moeder is; die van de persoon die de afstamming opeist moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat hij of zij de vader of de moeder van het kind is; die van het kind moet op zijn vroegst worden ingesteld op de dag waarop het de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt en moet uiterlijk worden ingesteld op de dag waarop het de leeftijd van tweeëntwintig jaar heeft bereikt of binnen een jaar na het ontdekken van het feit dat de persoon die het erkend heeft noch zijn vader, noch zijn moeder is..
§ 2 Onverminderd het bepaalde in § 1, wordt de erkenning tenietgedaan, indien door alle wettelijke middelen is bewezen dat de betrokkene niet de vader of de moeder is.
§ 3 De vordering tot betwisting die wordt ingesteld door de persoon die beweert de biologische vader of moeder van het kind te zijn, is maar gegrond als diens vaderschap of moederschap is komen vast te staan. De beslissing welke die vordering tot betwisting inwilligt, brengt van rechtswege de vaststelling van de afstammingsband van de verzoeker met zich. De rechtbank gaat na of aan de voorwaarden van artikel 332quinquies is voldaan. In ontkennend geval wordt de vordering afgewezen.
ik ben niet zeker of dit juist is, maar als u kan bewijzen dat u 'bezit van staat heeft', kan na uw erkenning het vaderschap niet meer worden betwist denk ik

3399AAaa

#7 , 18 dec 2009 17:56

Artikel 331nonies
Het bezit van staat moet voortdurend zijn.
Het wordt bewezen door feiten die te samen of afzonderlijk de betrekking van afstamming aantonen.
Die feiten zijn onder meer:
– dat het kind altijd de naam heeft gedragen van degene van wie wordt gezegd dat het afstamt;
– dat laatstgenoemde het als zijn kind heeft behandeld;
– dat die persoon als vader of moeder in zijn onderhoud en opvoeding heeft voorzien;
– dat het kind die persoon heeft behandeld als zijn vader of moeder;
– dat het als zijn kind wordt erkend door de familie en in de maatschappij;
– dat de openbare overheid het als zodanig beschouwt.
als nu het kind de naam van die andere man heeft, maar uw feitelijke elementen zijn meer doorslaggevend dan heeft u bezit van staat -- u moet het wel erkennen dan

3399AAaa

#8 , 18 dec 2009 18:03

Afdeling II : De erkenning

Vervangen bij art. 38 W. 31 maart 1987 (B.S., 27 mei 1987).
Artikel 327 Indien de erkenning niet is geschied in de akte van geboorte, kan zij geschieden bij authentieke akte, met uitsluiting van het testament.
Vervangen bij art. 38 W. 31.03.1987 (B.S., 27.05.1987).

ik weet dat het bij de gemeente kan voor het moederschap, en voor gehuwde echtgenoten die feitelijk gescheiden leven, voor de vader heb ik het niet kunnen vinden dan in art. 327. Even met de gemeente bellen zou ik zeggen, of een notaris contacteren; duurt maar 5 minuten.

3399AAaa

#9 , 19 dec 2009 10:35

en nu we toch bezig zijn, zeg ik er meteen maar bij dat het nooit een goed idee is om gewoon feitelijk te gaan samenwonen zonder afspraken.

Denk eens na over een samenlevingscontract: daarin kan u zowat alles regelen wat niet in strijd is met de openbare orde (bijdragen in huishouding, andere kosten en lasten, welke eigendom is van wie en blijft van wie, hoe wil u de eigendom regelen als u samen iets koopt, wie betaalt de rekeningen, wat in geval van relatiebreuk zowel op gezinsvlak als vermogensrechtelijk vlak).

Goede afspraken, goede vrienden!

Terug naar “Archief”