achternaam doodgeboren kind

basejumper

#16 , 19 jun 2008 23:24

Dieke,

Mijn deelneming in het verdriet dat jou en je familie treft.
Ik steek mijn licht op bij een vriendin die diensthoofd burgerlijke stand is van een provinciestad.
Ik heb ook nog wel een contact op het stadhuis van Geel omdat ik in die stad een tijdlang banker was.
Verdere info vermoedelijk half volgende week.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Topic Starter

#17 , 20 jun 2008 06:01

basejumper: alvast bedankt

Ik heb ondertussen contact gehad met het stadhuis in Geel en naar wat ik eruit versta, hebben ze correct volgens de wet gehandeld. Daar kan je dus moeilijk iets op tegen hebben.

Het voelt echter zo onrechtvaardig en ongelooflijk idioot als volgende info die ik kreeg, juist zou zijn:

Vanaf 6 maanden (180 dagen) zwangerschap heb je recht op kraamgeld, mag je je kind een voornaam toekennen (dus waarom daar moeilijk over gedaan werd, dat snap ik nog steeds niet), MOET je autopsie laten uitvoeren op je kind, MOET je kind begraven of gecremeerd worden.

Wat nu zo belachelijk onrechtvaardig lijkt, is het feit dat er dan nog een verschil wordt gemaakt tussen een kind dat nog heel eventjes geademd heeft na de geboorte en een kind, zoals mijn lieve schat, dat vlak voor de bevalling in de baarmoeder overleden is. Voor de wet is mijn kind blijkbaar niet geboren, maar wel gestorven. Alsof ik sowieso al niet liever, al was het maar een minuutje, mijn kind had willen zien en horen ademen! Mijn kind is 'doodgeboren', maar het is niet geboren. Dit is nu toch wel zowat het idiootste verschil dat ik al ben tegengekomen, een verschil waarvan ik niet begrijp waarom het bestaat in onze wetgeving (wat maakt het voor hen nu eigenlijk uit?) en een verschil dat je als ouder ongelooflijk veel pijn kan doen. Ik begrijp het niet goed, wordt hij nu wel of niet erkend in zijn bestaan? Hij is wel doodgegaan, maar hij is niet geboren... dat die wetgever die dat ooit verzonnen heeft, maar eens was komen kijken tijdens mijn bevalling!

Ik vraag me ook af in hoeverre het wettelijk is om op basis van een echografie te besluiten dat een kind overleden is. Dus als iemand mij daar het wettelijke kader voor kan bezorgen, graag. Ik dacht altijd dat een dokter bepaalde procedures moest doorlopen vooraleer het tijdstip van overlijden te mogen vaststellen. Bij mijn kind werd het tijdstip van overlijden exact gelijkgesteld met het tijdstip van geboorte. Als de gyn bv. eerst 'pro forma' had moeten vaststellingen doen (ademhaling, hartritme,...) dan was er een verschil geweest van 1 minuut, een dom klein verschil maar eentje dat wel blijkbaar een wereld van verschil maakt voor onze idiote wetgeving.

Mijn kind is geboren na 37 weken zwangerschap. Hij is bijna 3 kg zwaar en meet 49,5 cm. Voor mij is hij mijn derde zoon. Voor de wet bestaat hij ook zeker wel, want ik MOET autopsie laten uitvoeren, ik MOET hem begraven, maar 'geboren' is hij volgens de wet wel nooit.

dieke
Topic Starter

#18 , 20 jun 2008 06:12

Mijn klomp breekt nu toch wel helemaal, nu ik net het uittreksel van overlijden heb vastgenomen. Daarop staat namelijk letterlijk:

Jaar 2008 - akte nr

zijn voor- en achternaam
GEBOREN te xxx op 14 juni 2008,
woonachtig te...
ongehuwd
overleden te xxx,
op 14 juni 2008

Op het uittreksel van overlijden staat dus duidelijk vermeld dat mijn zoon GEBOREN is. Wie kan er nu nog met recht en reden verklaren waarom wij dan geen uittreksel van geboorte kunnen krijgen? (reden die hiervoor aan ons werd meegedeeld: jullie zoon is niet geboren)

Alvast zeer hartelijk dank voor eens wie die hierop een licht kan laten schijnen!

Reclame

Zjef

#19 , 20 jun 2008 11:59

Informatie RKW (Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers).

Hoe het kraamgeld krijgen ?
Aanvragen kan vanaf de 6e maand van de zwangerschap.
Bezorg daarvoor aan het kinderbijslagfonds een verklaring van de dokter of de verloskundige.
Voor een eerste geboorte kunt u het formulier Aanvraag om kraamgeld (E) invullen.
Zeer belangrijk: bezorg na de geboorte aan het kinderbijslagfonds direct het "Geboortebewijs om het kraamgeld te bekomen krachtens de wetgeving inzake gezinsbijslag". Dat is een van de attesten die het gemeentebestuur afgeeft bij de aangifte van de geboorte.
Als het kind doodgeboren is, stuur dan ook dit attest met de vermelding "levenloos vertoond kind" op. Ook dan is er recht op kraamgeld.
Het kraamgeld kan betaald worden vanaf de 8e maand van de zwangerschap.

RijmenamsK

#20 , 24 jun 2008 12:44

Liefste Dieke,

Voor jou en je gezin enorm veel sterkte gewenst in deze moeilijke periode. Hier zijn geen woorden voor.

Dikke knuffel,

Kelly

Terug naar “Archief”